• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Heh, kan tänka mig åtgången på byxknän..

Här börjar denna sommar utkristallisera sig som the summer of.. eh... poo. Everywhere. Gustav har blivit jätteduktig på att kissa på pottan och går utan blöja hela dagarna förutom då vi ska åka bil, gå hem till grannarna etc. Med plaskpoolen framme så slänger han dessutom av sig kläderna flera gånger varje dag och springer nakenfis mellan doppen. Och bajsar. På gräset, på gruset, på uteplatsen... Kräks Inte så kul att ta rätt på men han måste ju få en chans att lära sig. Hoppas han lär sig till imorrn.

• asap

Pyttis - Jo, han säger också till och visar var så att man kan komma med trädgårdsslangen och sanera. Önskar han kunde säga till innan bara. Det funkar när han ska kissa, då säger han till innan och springer till pottan.
    Tur ändå att det är sommar - hellre olyckor på gräsmattan än inne i huset.

• asap

Dagens Plus:  Idag har vi varit på utflykt hela dagen så G har haft blöja (kl.10-17 ca). Trots det har han kissat på toa på utflyktsmålet istället, blöjan var fortf. torr när vi kom hem.

Dagens Minus:  När vi kom hem klädde G av sig för att bada i vattenspridaren. Då bajsade han på trappan. Obestämd

• asap

Persefone - Nej, vi har vagnmodellen som i testet hade stämpeln "dyrast" på. Obestämd Dessutom har bromsen pajat på den, så jag kan hålla med om att den inte kan vara mest hållbar. (Maclaren Quest).
    Vad gäller potträningen så är det Gustav själv som är drivande, (föräldrarna är egentligen lite slöa och bekväma och tycker det är lite jobbigt att tvätta kläder och sanera trädgården hela tiden). Men det är såklart bara att hänga på när han själv vill, det är ju toppen att han vill lära sig! Maken är förresten och köper fler Gustav-kalsonger i denna stund, det är lite åtgång på dem för oftast hinner det komma ett par droppar i kallingarna innan resten hamnar i toan.
    Jag vet inte om det är personligheten eller det faktum att G har ett storasyskon att inspireras av, men med Ida var det vi som var drivande just den sommar då hon skulle fylla 3, precis som G nu. Men hon vägrade skippa blöjan, hur mycket vi än försökte med klistermärken som belöning, roliga lekar, inspiration etc. Sedan blev hon torr på jullovet istället, då hon själv bestämde sig för det.

Anna - Gott att han fick ok på att fylla år, hur gör man annars liksom..

G har följt med mig och E till bvc idag, och han passade på att ställa sig på vågen när vi var där - 17.8 kg! Inte undra på att Elsa känns fjäderlätt i jämförelse.

• asap

Barba - Usch så oroligt med systerdottern.
    Gulligt med ekorrfamiljen.

Idag har Gustav bajsat på toaletten! Yey!! .... och på grannarnas lekstugetrapp. Not so yey...

• asap

Idag har faktiskt hus och trädgård (även grannarnas) klarat sig från Gs "dirty business". Idag har det inte kommit någon annanstans än på toaletten! Måste dessutom ge honom ordentlig cred för att han väljer toan när han ska bajja, även fast han kissar på pottan. Bra där!

• asap

Pysslig - har hört att vi generellt var tidigare att bli torra "på vår tid". Blöjorna nu för tiden är för bekväma och känns torra trots att man gjort sitt i dem.

Oyra - Samma sak här när makens vän var på besök. Ungefär 30 sek efter att vännen förklarat att han nog inte ville ha några barn (han var inte intresserad av fixet när de är små, men stora tonårsbarn kunde han tänka sig, gick det att hoppa över småbarnsåren på något vis?) så klev maken i en liten hög som G inte berättat att han lagt på gräset... Tror inte vännen blev mer sugen på barn då.

• asap

Ela - Gulligt!

Ang. att aktivera på pottan för att få barnet att sitta kvar - behöver jag säga vad vi använde till Gustav? Verktyg förstås! Han satt länge länge om han hade en multitång i näven, annars var det studs och gå.

• asap

Anna - Jobbigt med foten, men skönt att det är bättre.
    Svenstavik ja. Makens syrra bodde där i flera år, hennes man kommer därifrån. Nu bor de i Sörmland men det är inte helt lätt för en jämtlänning att vänja sig vid "södern". Men tror nog att man måste vara infödd för att riktigt kunna uppskatta ett ställe som Svensta. Omgivningarna och naturen är vacker, men jag hade aldrig kunnat bo där. De hade frost för ett par veckor sedan. Obestämd

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13