• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Fiji - Knepigt med dagis. Hur är det, jobbar du heltid? För visst gjorde du det till en början iaf.? Inte lätt att bli hemringd titt som tätt.

Jag har VABat idag, Gustav hade feber i lördags och var hängig som sjutton, sedan var han mycket piggare söndag och måndag. Måndagar är barnen hemma med sin mormor, så första dagisdagen efter sjukan var igår, men då ringde de efter vilan när de inte tyckte att det var samma fart i pojken som vanligt, och de hade tagit tempen som var 38.4. Så då fick han komma hem lite tidigare förstås, och så blev vi hemma idag. Han hostar men har varit som vanligt annars (lite tröttare kanske så han fick sova middag som han annars inte gör hemma). Men vi räknade med att det blir dagis imorgon. Och så vid 16.30 kom det igen: gnälligt, hängigt och 38.1. Det är ju så svårt att veta när han blir frisk då - han kan ju vara pigg i flera dagar och så kommer det en släng sedan. Känns ju dumt också att skicka honom till dagis om de ska behöva ringa igen.. Nåja, han blir hemma med sin pappa imorgon iaf, så får vi väl se om det kommer en släng feber imorgon kväll också.

• asap

Fiji - Ok, då är jag med. Går du som timmis nu?
    Ögoninfl. ska ju kunna läka ut rätt snabbt och om gegget är borta ska det väl inte vara någon fara? De kan väl inte ringa hem alla barn som det rinner lite i ögonen på - de skulle ju inte få en enda unge kvar till slut. Tänk om de hade nolltolerans mot tex rinnande näsor eller hosta den här årstiden. Alla dagis hade stått ödsligt tomma...

Ja, det är väl en sådan förkylning med spridda febertoppar. Fast jag föredrar koncentrerad sjuka som man blir av med snabbare.

• asap

Fiji - Det är inte ego, det är ju skitjobbigt att ta hand om barn när man själv inte är i form.

• asap

Fiji - Bra att ni gick till VC och att du har en plan för vad du vill säga till dagis.
    När dagis ringde i tisdag för att vi skulle hämta G tidigare var det första gången det hände för oss. Då hade de noterat att han inte kom igång efter vilan, inte ville äta, sade att han var trött och kändes varm. De hade passat på att ta tempen för att kolla i samband med blöjbyte, men det är första gången jag har hört att de har tagit tempen på något av barnen iaf.

Febern har hängt sig kvar och jag VABar med G idag igen. Nu ligger han och sover- skönt, för annars går han bara omkring med hängande huvud och underläppen ut och gnäller "mamma bära mig" så fort jag inte kan ha honom i famnen. Lite jobbigt med tanke på att Ida också är hemma. Hon fick välja och valde att vara hemma, vilket är lika bra iom att hon är snuvig och hostig hon med. Dessvärre är hon "för" pigg, så det är svårt att hitta aktiviteter som passar båda barnen en sådan här dag.

Sarahkka - Jag tror att det spelar mycket större roll vilket dagis man har, än vilka åldersgrupper de jobbar med. Det är sådana skillnader mellan olika dagis att det är supersvårt att säga vilken typ av grupp som är "bäst". På mina barns förskola har de tre åldersindelade grupper - en för små barn, en för mellanstora/-små barn och en för lite större barn. Det är inte så styrt vilka åldrar som gäller, utan det beror på vilka barn de har på förskolan just då. De delar in efter ålder så att det blir lagoma grupper. Gården är gemensam och alla är ute samtidigt, så de träffas mycket över grupperna. Inne har de öppet mellan avdelningarna så länge det inte är något speciellt på gång (lunch, vila, samling) så det är fritt fram att hälsa på någon annan avdelning om man känner för det.
    Nästan alla barn sover ute i vagn, men vi som har en till växten stor pojke kände att han mer eller mindre vuxit ur sin vagn och det var helt ok att han fick sova inne istället.

• asap

Ela - Förmodligen har hon rätt -om det nu är tre pappor hon ser.
    Men vad typiskt att du knappt ens hann skriva B:et i VAB innan det var ett faktum.

Somna - Jobbigt för er också med liten sjukling hemma.

Gustav är fortsatt skruttig, men han slog till och sov mellan 10 och 14 idag, han som inte ens sover middag alls hemma vanligtvis. Gick ändå och lade sig i vanlig tid nu ikväll, hoppas han sover hela natten o vaknar frisk imorgon.

Brandkåren här har öppet hus imorgon, vi tänkte åka dit en sväng om barnen mår ok. Trots att de har en morfar som är "brandis" så är det fortfarande spännande med brandkåren.  

• asap

Grattis fru Barba!

Och Grattis till Cissis A som haft turen att få en riktig super-rygga! Klart man inte vill släppa den ur sikte.

• asap

Trevlig första advent på er!

Sara - Vad har ni för bil? Vi har en Passat som jag verkligen diggar och jag hade nog tänkt mig att vi kunde fortsätta med den även fast vi får tredje barnet. Tills jag insåg att maken aldrig kommer kunna få plats i mitten där bak mellan två bilbarnstolar, så då hade det blivit min lott att alltid sitta där och aldrig köra när vi åker alla samtidigt. Känns inte så lockande så nu ska vi nog byta till något större ändå.
    Mysigt att sova över hos kompisen! Vi har varit hos min syster med familj sedan igår, och när vi skulle hem idag ville inte Ida följa med: "Jag ska stanna här för alltid!" Så hon känns också redo för att testa att sova över utan oss (hos någon annan än far- och morföräldrarna som är de enda som har haft barnen på natten utan oss hittills).

• asap

Sara - Passaten är jättebra och har gott om utrymme invändigt. Det var anledningen till att vi valde den från bölrjan. Mannen är 2m lång och det är inte vilken bil som helst som passar då. när vi ska ha plats att åka allihop. Han får inte plats varken framför eller bakom barnstolarna, utan vi har nu G på passagerarsätet och I bakom honom, sedan turas maken och jag om att köra och den andra sitter bakom. 
    Vi tittade också på tex V70 och Saab, men där får vi inte plats bakom varandra, så det blev Passat. Visst kommer Ida snart att få åka framåt , men jag känner att jag nog vill ha bebisen fram för de gånger man åker själv med barnen, vilket då skulle göra att G fick flytta bak, och även om vi sätter honom i mitten så tror jag att stolen då kommer ivägen för förarsätet så att det inte går tillräckligt långt bak så att mannnen kan ratta bilen..

Så för den som inte avviker lika mycket från normalen som vi gör i vår familj tror jag en Passat kan funka bra i en trebarnsfamilj, kan rekommendera modellen.

Nu ska jag ta och jobba lite, det är därför jag är här har jag för mig. Klockan ringde 4.45 imorse, så nu gäller det att smida medan järnet är varmt. Snart slår tröttheten och illamåendet till och då gäller det bara att härda ut till hemgång, då är jag inte så vansinningt effektiv.

• asap

Sara - Du har förstås rätt. Jag har varit låst i tanken vid att Ida blir kvar på "sin" plats i bilen även om hon börjar åka framåt, men det är klart att hon kan sitta i mitten istället, och då borde det funka som nu. Förmodligen kommer vi kanske ändå byta upp oss till en större bil någon gång, men vi behöver kanske inte ha någon panik att göra det före juni när bebisen kommer.
    Och nej, det är inte varje dag klockan ringer så tidigt. Men väl en dag i veckan. Fast jag gillar den dagen bäst i veckan faktiskt, då jobbar jag 7-16 så jag är hemma 17, istället för 8-17 och hemma 18. Mycket bättre!

juni - Jag vet inte vilken årsmodell svärfars V70 är, men där sitter vi inte bekvämt framför/bakom varandra, stor skillnad i Passaten faktiskt.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13