• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

söder - Tack, Ida mår lite bättre idag. Hon har ätit litelite filmjölk och en rostmacka på fm och det har fått vara kvar än så länge.
    Däremot blev det visst min tur nu. Kräks Jag kände igår kväll att jag inte var sugen på middagsmaten och gick och lade mig istället, men har legat och vridit hela natten med ont i magen, varvat med ett par vändor till toan för att kräkas. Uäck!
    Lite orolig över grodan i magen - den klarar sig väl ett tag även fast jag inte får i mig nåt. Eller? Mat förstår jag att vi klarar oss utan båda två ett tag, men jag får inte ens i mig lite vatten.
    G och pappan är friska än så länge, men det är väl en tidsfråga kan jag tro.

Kate - Lycka till!

Sara - Det där med bil alltså. Jag vet att vi har pratat om det förut och du fick mig med på att man kanske inte behöver en större bil än den Passat vi har nu.
    Sedan gjorde vi en utflykt där barnens farmor fick knöa in sig i baksätet med Ida och en kusin, som båda åker framåt, och farmorn höll på att storkna på den 2x20minuters resa vi tog oss för. Känns inte rimligt att vi ska åka omkring så på semestrar och annat, så det kommer nog att bli en större bil ändå. Vi är nöjda med VW så det lutar åt en Sharan, men vi har inte kollat på riktigt eller provkört än, så vi får se.
    Det var lättar på 70-talet när man kunde har barnen lösa i bilen utan dessa shabrak till barnstolar.

• asap

johlinn - Så skönt att det verkar ha vänt för E, att man är sugen på korv och makaroner till frukost kan inte vara annat än ett gott tecken.
    Minns när vi hade magsjuka hela familjen för några år sedan. Maken repade sig lite fortare än jag och orkade ta med Ida ut lite grann. När de kom tillbaka in deklarerade maken "jag tog en chorizo och en dubbel espresso på stan". Snacka om att tillfriskna fort. Eller så ville han bara ha ett ordentligt test på om han var frisk eller inte.

Jag ska kolla om vi har någon vätskeersättning hemma, annars kanske jag kan känna mig lugn ändå. Misstänkte att bebisen nog klarar sig rätt bra, de klarar ju gravidillamående av olika grader också.

• asap

Sara - På vårt dagis säger de 48h efter senaste kräkning/diarré är barnen välkomna igen. Och syskon bör också vara hemma samma tid för att inte sprida smitta. Däremot har vi inte fått någon definition på exakt var gränsen går mellan diarré och ..annat. Risig i kistan kan man ju vara lite till manns utan att vara magsjuk, och det kan ju inte vara meningen att ni ska vara hemma i två veckor när de annars är friska.

• asap

Grattis Afrodite

Sara - Det var helt enkelt väldigt trångt för farmor att sitta med barnen, och det var mycket stånk o stön för att få fram bilbältet och knäppa fast det. Och hon är ändå inte speciellt stor till växten.
    Det blir mer plats när de vänds framåt, ja. Inte nödvändigtvis i sidled, framåtstolarna är nog ungefär lika breda som bakåtstolarna. Men det blir ju mycket mer luft bakom/framför stolen (beroende på om man har den i fram- eller baksäte) så att det blir lättare att klämma in flera barnstolar i samma bil.
    Hoppas pojkarnas magar blir bra under helgen, drygt att det är så långdraget.

Idag har jag ätit lite frukost och är uppe och påklädd. Dock fortfarande lite skakig på benen och så, men ändå mycket bättre. Ida är i vanligt form igen, sedan igår em ungefär. Så dagens utmaning består väl i att gravida och post-magsjuka mamman ska orka med två pigga barn hela dagen...
    Jag har dock pejlat av jobbmejlen de här dagarna jag varit hemma och kan inte vara annat än glad att jag varit just hemma, akuta driftstörningar och annat som vi ska redan ut vareviga dag. Så tröttsamt, jag räknar ned veckorna tills jag får vara föräldraledig igen.

• asap

Ela - Jag vågar mig på att tacka snöfallet för en lyckad fm idag. Barnen blev så inspirerade av att se snön att de klädde på sig med minimal ansträngning för att gå ut. Ida behövde jag bara hjälpa med overallstroppen över skorna och att ta på den sista vanten, och tom Gustav kröp i sin overall själv innan jag hann börja hjälpa till. Det hör inte till vanligheterna minsann. Och jag tycker faktiskt att det här är mysigare än regnsmattret på fönstren härom natten, det hör ju inte februari till.
    Men visst ska det bli skönt med vår om någon månad eller två!

Melodifestival, ja. Smaken är som baken, själv undviker jag hela spektaklet så gott det bara går, tycker det är eländigt att det ska behöva ta så många veckor att komma fram till en vinnare, som aldrig ens är bra. Tungan ute

• asap

johlinn - Ja, man blir ju helt klart lite utanför i snacket på jobbet. Men jag är van - jag följer inte Idol eller Let´s dance heller så jag är redan kontorets ufo...

• asap

juni - Vet inte med näsblodet, men det känns ju inte bra om hon ska blöda varenda dag!

Jag vill rapportera ett bakslag och hoppas att ni har ordentligt med sympatier på lut för stackars mig! Igår var jag ju bättre från magsjukan, klev upp och duschade och klädde på mig och åt både frukost och lunch. Strax före middagen började jag återigen må pyton och istället för att äta fick jag ligga och oja mig, ha ont i magen och må dåligt. Inatt vaknade jag och kräktes igen. Kräks Blä, vad är det frågan om? Jag tyckte ju att jag mådde bra?
    Nu ska jag skicka man och barn till affären för att köpa proviva eller vad som nu kan vara bra, och så ska jag vara extremt försiktig igång med intagen igen.

• asap

Tack alla söta för de helt opåkallade sympatierna! Oskyldig

juni - Nej, några magdroppar har vi inte hemma, och jag kan inte med att skicka ut familjen på en shoppingrunda till när de redan varit ute för min skull en gång.
    Jag sippar lite proviva som än så länge fått vara kvar och väntar på att orken ska tillta igen.

Det är verkligen tråkigt att vara hängig och eländig hela tiden, är det inte magsjuka så är det gravidtrött eller ont i ryggen. Känns som jag aldrig finns där för mina barn som jag skulle vilja. Hoppas vi alla står ut fram till sommaren när bebisen är ute och vi får mycket ledig tid tillsammans hela familjen.

• asap

johlinn - Vad kul att E står själv! Vilken liten hjälte han är som klarar skenorna så bra, och så länge!

Sara - Skönt med ok magar på sönerna nu, nu håller vi tummarna för inte bara en utan många många friska dagisveckor i rad!

Ela - Vilka gullungar! De har verkligen förmågan att med bara ett ord eller en gest få en att tappa all irritation och ilska över annat de har hittat på...
    I fredags när jag åter blev magsjuk framåt eftermiddagen låg jag på soffan och härdade ut tills maken skulle komma hem, barnen höll på att greja och dona i ett annat rum. Så hörde jag Ida säga: "Gustav! Vad har du gjort!?". Då ropade jag och frågade vad han hade gjort, om något var sönder? "Nej" ropade Ida tillbaka, "ingen fara! Jag fixar." Och kort därefter kom maken hem och fick se Ida stå och försöka skruva tillbaka låset till toalettdörren som Gustav monterat bort...
    (Ja, jag har väl nämnt att han har en verktygslåda som är hans allra käraste ägodel? Nu har vi fått börja plocka bort de verktyg som passar i något här hemma. Det var golvlister och stolar och bord som det började fattas skruvar i här och där, men vi hade visst missat verktyget som passade i låsmekanismen på toadörren.)

Olimpia - Vilken superhärlig lördag! Låter toppen. Mysigt med Belfast, hoppas du hinner njuta vid sidan av jobbet också.

Jag mår bättre idag igen, hoppas att det får hålla i sig den här gången. Maken har just åkt iväg med barnen till mina föräldrar, barnen började klättra på väggarna efter att ha varit hemma sedan i onsdags. Gustav har ju dessutom varit frisk hela tiden. Jag väntar på att en tvättmaskin med sängkläder ska bli klar så att jag kan ladda en ny, sedan ska jag ge mig ut på en promenad i Solig -skenet. Det borde göra susen för humör, ond rygg och ge allmänt välbefinnande!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13