• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Kate Lynn skrev 2011-04-26 09:44:29 följande:
    Assar - ÅH vad jag känner igen mig! Men vad menar du när du säger att varför-fasen är lång människa? Nej nej, det vill jag inte kännas vid. Jag når allt oftare stadiet om dagarna när jag faktiskt fräser "DÄRFÖR ju!". Enormt pedagogiskt om jag får säga det själv.

När man har svarat superpedagogiskt på 8 följdfrågor i rad och det ändå kommer en nionde, ja då är det nog bara mänskligt att svara "för att det ÄR så". Framför allt så brukar vi alltid hamna i en punkt där jag inte har någon bra förklaring annat än typ fysikens lagar och världsalltets ordning. Inte alltid lätt att dra det så att en tvååring hajjar. Eller fyraåring för den delen.

Somna - Efter ett tag förstod jag att det var två olika G, men innan det hann jag förvånas över att Cissis G redan var så stor att han kunde klättra upp på någons plats och äta matrester, herregud han kom ju nyss ut!

Kate - Jag funderade på samma sak som juni - gäller inte samma villkor för er som för heteropar? I så fall måste jag ställa frågan:
    Varför då?
  • asap

.. och om det är någon som inte förtstår frågan så kan jag förtydliga mig:

VARFÖR DÅ!!?

• asap

Anna och Kate - Aha, det var alltså en fråga som inte hade något bättre svar än "därför" eller "för att det är så", för något begripligt svar fanns ju inte. Det är ju jättekonstigt att man använder ett argument att ngt gäller för ensamstående mödrar här och applicerar det på tvåsamstående dito.. ?

johlinn - Mysigt med prat!

Johanna - Det kan nog vara minst lika underhållande att lyssna på föräldrar sådana som mig och maken som har läst fysik i flera år på högskola, när vi ska försöka förklara något på ett lagom enkelt sätt.
    Maken brukar svar på frågor av typen "varför är det en anka?" osv. med "för att det är dens DNA". Själv föredrar jag svaret "för att dens mamma och pappa är ankor". Problemet med mitt svar är ju då förstås att det möts med ett....

..varför?

Och så får jag svara "för att DERAS mamma och pappa också var ankor" och sedan kan man ju vara fast i den diskussionen för resten av dagen.

• asap

Cissi - Nej, vi har bara ett par per sort. Dvs ett par goretexskor, ett par stövlar, ett par jympadojjor, ett par "hoppatofflor" per barn. Är allt blött kanske man får stanna inne tills det torkat igen?

Idag är jag så vansinnigt omotiverad. Jag jobbar hemifrån. Eller kanske ska säga "jobbar", för det känns som jag mest stirrar framför mig utan att få något gjort. Det är som i forna tiders tentaperioder - det är så länge sedan att jag hade glömt hur det var, men idag slog det mig att sånhär har jag varit många gånger förut då jag borde förbereda mig för tenta: Det gås på toan, det hämtas vatten, det kokas kaffe, det hämtas post....

• asap

Cissi - Jo, goretexen är lite väl varma, men finns som sagt om det kniper och allt annat är blött. Och hoppatofflorna är ju inte något man tar till dagis eller så, de funkar ju bara korta stunder hemma än så länge. Så i praktiken har barnen bara sina springskor om dagarna, stövlar om det är regniga dagar.
    Det är lättare med G som kan låna något av Ida, urvuxet av henne eller inte, om det krisar. Ida kan ju dock inte låna av någon.

• asap

jag har aldrig tänkt på att sulan skulle vara för hård på barnskor. Ida fick de här:
    www.brandos.se/viking/gulf-wash-3-41215-3-8901-lys-grhvi/a25087
    och Gustav fick de här: www.brandos.se/puma/benecio-v-kids-351676-005-whtblue/a29489

Det var första gången jag köpte Viking, förutom vinterskorna, men hon verkar nöjd. Pumaskor liknande sådana som Gustav fick nu har vi kört till båda barnen i flera omgångar förut, jag tycker det är så bra form på skorna med gott om plats för lite runda fötter, och så är de så enkla att ta på och av att han tom grejar det själv. Skönt för den som är gravid i v.34 att slippa klä på barnen skor ju.
    Ärligt talat har jag inte reflekterat över priset hittills, tycker att just skor och ytterkläder är det som är värt att lägga lite extra på för att få sådant som är bra, men om jag tyckte det var roligare att shoppa eller hade mer ork att leta runt skulle jag förmodligen kunna hitta minst lika bra till en billigare penning. Men jag tycker oftast att det är värt att betala bara för att få det gjort och slippa tänka mer på saken. Det är därför jag typ aldrig handlar på rea, tycker inte det är värt det att trängas och hålla på, handlar hellre till fullt pris någon gång då det inte är kaos med folk i affärerna och jag snabbt och lätt kan hitta det jag behöver.

• asap

Cissi - Kram! Har inga tips alls, men håller med johlinn och övriga om att det borde tas på allvar av BVC, och att de borde ha några vettiga vägar att göra det annat än att dela ut broschyrer!
    Jag kan inte riktigt föreställa mig hur jobbigt det är med barn som inte äter. Här hemma är det bara i samband med sjukdom, eller så gäller det en måltid i stöten och man ser genast att de äter ikapp redan då nästa tillfälle ges. Så just mat är typ den enda grej jag inte har oroat mig över än.

Sara - Så är det ju här också, G kan inte ärva storasyrrans skor från då hon var i samma ålder, det kommer inte dröja länge innan de har samma storlek samtidigt tror jag.

Marge - Min kompis storebror hade stora fötter och likadana stövlar som lekisfröken när han var 5-6 år. Jag vet att de vid ngt tillfälle råkade ta varandras stövlar.

Jag har hört liknande om Ecco-skor, för oss vuxna alltså. Det var någon expert (minns inte, ortoped kanske?) som gjorde just så att han vred på skorna och sade att det inte alls är bra med så mjuka skor. Klart det är mjukt och skönt, men man behöver mer stadga.

• asap

Cissi - Aha, ok, så Ecco var bra enligt honom alltså? Ja, hur som helst så antar jag att det spelar mindre roll så länge man inte har några problem med fötter, ben eller rygg, och man känner ju själv hur fötterna mår. Men det är ju därför man funderar lite mer när det gäller barnens skor, för där känner man ju inte hur det är, och de är inte alltid så bra på att tala om det själva.

Tänkte bara på en grej kring maten - en släktings barn var(är?) så extremt liten i maten, hon är uppvuxen på smörgåsrån, lättdryck päron och det bruna på fiskpinnarna. Vid ett tillfälle när vi var där och åt med familjen var tjejen 5-6 år, kanske. Det var soppa till middag, och plötsligt tog tjejen och doppade sitt smörgåsrån i bottenskylan med soppa som var upphälld i hennes tallrik. Det smakade tydligen bra så hon tog ett till och gjorde på samma sätt. Då gjorde föräldrarna något som i mina ögon inte var så bra, båda två gav ätandet 100% fokus: "Oj, vad bra! Tyckte du om maten idag?" Fantastiskt, underbart osv osv osv. Det gjorde att tjejen kom av sig och liksom insåg att hon gjorde något som var olikt henne och slutade med det. :-/ I det läget känns det som att det förmodligen hade varit bättre att inte säga nånting alls utan bara tyst notera att hon faktiskt åt lite mer än vanligt, så hade hon kanske fortsatt tills det blev mycket mer än vanligt. Samtidigt som jag givetvis förstår lättnaden när ens matvägrande barn plötsligt äter och att det inte är så lätt att låta bli att kommentera det. Svårt.

• asap

Sara - Sant, det här var också många år sedan jag hörde det där om Eccoskor. De kan ju ha ändrat en hel del sedan dess.
    Och ja, den här storebrorn som förväxlade stövlar med lekisfröken - där handlade det om strl 37-38 vill jag minnas, det är ju inte helt ovanligt bland vuxna. Fast det var faktiskt inte gummmistövlar utan vinterns tjusiga näbbstövlar det handlade om, ett måste 1980!!

Barba - Tror inte heller det är någon fara att ge alvedon upp mot en vecka i sträck, men ring och kolla. Barnet måste ju få sova!

Kate - Min syster fick också besöka Panduro när systerdottern vägrade ha sina avskyvärda, FULA utebyxor. Men med lite glitterblommor på gick det sedan bra!
    Nä, skriva för hand behöver man ju inte kunna. Inte räkna huvudräkning heller, man har ju alltid mobilen med sig om det är något man behöver kalkyrera... Soft skolgång för våra barns generation, det enda de egentligen behöver lära sig är väl att läsa då?

• asap

Det har ju konstaterats så många gånger tidigare att 30+trådarna innehåller experter av alla de slag, så:
    Är det någon här som är fena på SharePoint?

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13