Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Juni: vi betalade halv taxa för Agnes när hon gick på 15 timmar i början, men för ett år sedan höjdes den till full taxa.
    I min kommun gäller allmän (gratis) fsk från coh med höstterminen det år barnet fyller tre år så om ni hade bott i min kommun hade ni fått betala full taxa under våren.

Vi betalar 1848 i barnomsorg för båda barnen, det är maxtaxa, så runt 2000 låter rimligt Sara.

• Gladhannapanna

Cacc: Skönt att du mår bättre!!!
    Jag ahde testat att ta bort middagsvilan och se vad som händer. Kanske låta henne sova om hon vaknat ovanligt tidigt.
    När det gäller spjälsängen så kanske hon tycker att det är dags att sluta sova i den? Vi bytte till stor säng vid två år för stora tjejen coh kommer att göra lika med lilltjejen, men det kommer att bli en utmaning att få henne att somna.

Att låta dem skrika mm i sängen gör vi ganska ofta, Julia brukar både skrika och prata innan hon somnar. Om hon inte är hysterisk eller man hör att det är en napp som ramlat ur sängen så låter vi henne vara själv tills hon somnar.

• Gladhannapanna

Olimpia: Den filmen såg vi med.  När barnmorskan inspekterade bröstvårtorna under graviditeten för att se om de skulle funka bra att amma med!

Jag är trött så jag skriver inte mer nu. Gonatt!

• Gladhannapanna

Jossan: Jag ringde till NTF och frågade om vilken stol jag skulle köpa. UPplevde råden som kunniga och opartiska.  Finns säkert på Gotland med!

Vi har en actra graco duologic som är bra eftersom den funkar både som babyskydd och stol, men jag tycker att den är lite trång när barnen blir lite äldrte/större. Vi har även en Britax multitech som just nu används framåtvänd. Den känns väldigt bra faktiskt! Agnes var dock två år när vi köpte den så vi har inte haft någon liten bebis i den.

• Gladhannapanna

Somna: De har fasta rutiner, men byter vid behov på barnens förskola också. Jag antar att de har rutiner för att ingen ska gå med en kissblöja för länge.

I vår kommun har de samma matsedel från förskola till och med gymnasiet. Blir lite knasigt ibland, men det brukar gå rätt bra. Våra barn får soppa en gång i veckan, det brukar synas på Agnes vilken dag det är...

De får frukost 7.30, gröt/fil/yoghurt + macka
    frukt på förmiddagen
    lunch vid 11.30
    mellis 14.15
    frukt vid halv fem om man är kvar.

Vi brukar äta middag vid fem för då brukar de vara rätt hugriga.

• Gladhannapanna

Sara: Tråkigt att inskolningen inte funkar som önskat, men det kommer ju att bli bra i slutändan, det är jag säker på!!!

Här slog magsjukan tll sent igår kväll när vi hade börjat andas ut, Agnes har varit jättedålig inatt, kräkts jättemånga gånger. är så jobbigt att se hur ont det gör när magen är tom och inte kunna hjälpa henne alls.
    Julia är dock tillbaka i god form, vaknade hungrig inatt, fick välling och sova med mig i Agnes rum. Nu har hon slurkat i sig en hel flaska välling och vill läsa bok med mamma.

• Gladhannapanna

Kul med telefonprat. Jag ska också köpa en ny, det blir en iphone 4. Men det får vänta lite till, behöver inte heller en ny men vill ha!

Grattis Juni!

Vad kul att både nattning och pottning funkar CaCC

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13