Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Pysslig skrev 2013-09-09 22:42:32 följande:

Tack för era råd. Jag ska nog säga till L at hon får vändas vid jul. Hon är 102 cm nu och har fortfarande ganska bra benplats, värre är det för syrran som sitter inklämd i stolen framför/bakom, olika i makens och min bil. L vill sitta framåtvänd som en av hennes kompisar och så vill hon sitta tillsammans med E i baksätet! Jag längtar tills jag och maken kan sitta tillsammans i framsätet! Skrattande

Det är väldigt trevligt att sitta två vuxna fram!
  • Gladhannapanna
    Mrs Firren skrev 2013-09-10 21:49:28 följande:

En gång är ingen gång, men om det är två gånger vi pratar om, då kan man nästan se det som en trend väl? smile5.gif Speciellt om det gäller nattsömnen? Det verkar som att vår nya sova-rutin får positiva effekter på flera sätt, båda barnen sover bättre på nätterna och de två senaste nätterna har de båda sovit 19-06 utan ett pip. Vilket innebär att jag både fått somna bredvid min man OCH vakna med honom. Herregud, jag minns knappt hur det var. Förvånad Både att få sova relativt ostört (med undantag för snarkande man) och att få sova bredvid min kära man. Wow, helt enkelt. smile2.gif

Men detta är väl helt hypotetiskt eller hur? ;-D
  • Gladhannapanna

Vi har ärvt en reima, helt oslagbar!!! Våra barn var nr tre och fyra, lämnade den vidare och även barn nr fem hade en kanonvinter i den. Barn nr sex har jag tappat kontakten med...

Kax brukar få bra i tester och vi är nöjda med dem vi köpte förra vintern.

• Gladhannapanna

Vi kör superunderställ närmast kroppen och sedan ullunderstället ovanpå. Supersmidigt! 

Vi brukar köpa på : ullmax.se

helt underbar kvalitet och väldigt prisvärda också!!! 

• Gladhannapanna
    asap skrev 2013-10-20 07:34:51 följande:

Är det någon som har testat funk-ytterkläder? Finns på lager157 och är grymt billiga, men är de bra? Ser bra ut vid "okulär besiktning", men jag har ju inte funktionstestat.

Inte ytterkläderna men A har en vct-jacka som använts nästan varje dag sedan vi köpte den i somras, ser helt ny ut fortfarande!
  • Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2013-10-24 15:10:58 följande:

N tittade på toan på fsk idag. Sen testade han spolknappen och det var så spännande så att han gapade - och tappade ner nappen varpå den försvann för evigt smile3.gifsmile2.gif

Mamma brukar berätta om när deras dagbarn tappade ett granny Smith ner i toaletten precis när han spolade.
  • Gladhannapanna

Vi har bara ett par framme per barn, färre försvinner då för oss. Vet inte varför men det funkar för oss. Har ett lager liggande i en annan låda.

• Gladhannapanna
    Mrs Firren skrev 2013-11-19 22:12:16 följande:
    När slutade era barn sova på dagen? Vi håller på att begränsa Stellas dagsömn ännu mer än tidigare och jag misstänker att hon kommer sluta sova helt tidigt. Fram till nu har hon fått sova till senast 14 men vi har fått problem att lägga henne på kvällen så nu är det max 1,5 h (till 13-13.30). Vi testar så ett tag, annars får vi begränsa det ännu mer. David sov varje dag ända tills han blev tre, men han kan fortfarande sova på dagarna ibland på helgerna om han får.
    A slutade innan Julia föddes och då var hon 2 år och fyra månader. Innan dess begränsade vi till max 30 min annars var hon gräslig att natta.

J slutade strax innan tre pga att vi var på skidresa och skidskolan var lagd på hennes sovtid.  
  • Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2013-11-21 22:07:41 följande:

Igår skulle N äta lunch ute med mina föräldrar men "det passar inte min mun" sa han när han inte gillade maten
    Gulle N!
  • Gladhannapanna
    Mrs Firren skrev 2013-11-26 11:12:28 följande:

Tjoho, både nattningarna och nattsömnen är bättre sen vi minskade på dagvilan. smile1.gif Hon är inte gnälligare på dagarna heller så man kan säga att det var en win-win-situation för mor och far. smile5.gif Tack igen för att ni delade med er!

Härligt!!!
  • Gladhannapanna
    Galia skrev 2013-12-12 23:32:57 följande:
    Oj vad han har övat min V. I ett par veckor har han sjungit "tipp tapp", "pepparkaksgubbar", "i ett hus vid skogens slut" (med rörelser) om vartannat och vi har övat och övat här hemma. Idag stod han där så rak och fin i tomtedräkt och han sjöng med i alla sånger (inkl. sancta lucia som jag inte hört honom öva på) och tog i ända från tårna . Vad stor han har blivit. *Ikväll extra stolt mamma* Hjärta
    Åh så härligt!

Vi har varit och tittat på Julias lussetåg. Jag frågade vad hon ville vara och då frågade hon vilken som har glitter, så tärna blev det! Rosa, lila, guld, silver och glitter är hennes favoritfärger!
  • Gladhannapanna

Julia stod allvarlig med tärnljuset i handen och sjöng alla sångerna. När de andra barnen gjorde rörelser stod hon blickstilla och bara sjöng!

• Gladhannapanna
    Galia skrev 2014-01-22 21:04:30 följande:

Jag velar mellan loftsäng (med koja under), dagbädd (med lådor och som kan bli stor säng vid behov) och madrass/sängbotten på golvet (är inne på lite bredare i så fall). Har funderat på våningssäng också, finns ju vissa som går att dela på om man vill och ha som enkelsängar om det passar bättre. Alla känns som möjliga alternativ fortfarande. Försöker koka ner det till något. 

Ni som har sängbottnar/resårmadrasser. Vad har ni för sort? Är det bara mindre barn/bebisar som inte ska sova på fjäderbotten? Har fått för mig att ngn nämnt det någon gång, att metallfjädrar blir för hårt för små kroppar?

Vi hade inte hört ngt om att små barn inte ska sova på resårbotten så vi har köpt en på IKEA till Agnes och en på Jysk till Julia. Julias är skönare tycker jag.

Jag skulle vilja ha sängramar med förvaring under, IKEA har haft men inte längre. De som finns förutsätter skumgummimadrass och vi har ju redan resårbottnarna som vi inte vill byta bort.
  • Gladhannapanna

Jag såg bilder på fb och funderade på om det är köldeksem? Antar att ni smörjer med mjukgörande flera gånger om dagen så att det inte handlar om att hon är torr i huden?

• Gladhannapanna

Stor kram Firren!!!! Jag blir också väldigt irriterad och rastlös av barn som inte somnar! Tack och lov så är det sällan så hos oss!

• Gladhannapanna

Mrs F: vad jobbigt att inte vilja lägga barnet!!! Jag tror att er känsla av irritation mm påverkar hennes möjlighet att varva ner, även om ni försöker hålla er neutrala så tror jag att hon känner av det tyvärr.

Jag har inte något råd mer än det självklara att ni har sett över dagsömn, matintag mm för att skapa så goda förutsättningar som möjligt. Kram!!!!

• Gladhannapanna

Mrs F: jag satt på tåget hem förut och vet inte om det gick fram att jag verkligen lider med dig/er!!!

Nu har jag lite dålig koll på hur gammal S är, men fyller två i sommar/vår eller hur? Om Agnes sov mer än 30 minuter på dagen i den åldern var hon hopplös att lägga! Vi genomskådade förskolan direkt de gånger de missat att väcka henne. Grejen var att hon verkade sömnig i vanlig tid men sedan kunde hon inte somna och att försöka få en unge att somna mellan sju och tio på kvällen när man bara vill ha vuxentid är vedervärdigt!!!

Har ni försökt att lägga henne senare? I ert läge känns det som om det är värt att prova allt och lite till....

• Gladhannapanna
    Resande skrev 2014-05-01 22:48:02 följande:

Chiqita hur har det gått med sömnen?

Här har N äntligen lärt sig cykla! Så stolt och glad. Han har inte velat öva innan och då lär man sig ju inte heller.

Härligt!!!!

Julia lärde sig ordentligt förra helgen och nu cyklar hon till förskolan varje dag. Vilken frihet för oss alla!!!!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13