Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Cacc: Välkommen att skriva av dig, det är det vi är til för! Hoppas att natten blir bättre än du befarar!

• Gladhannapanna

Sara: Jag vet faktiskt inte, men jag antar att de går in via hörselgången på något sätt. Maken träffade läkaren, men jag vet inte riktigt mer äna tt det går snabbt, de sticker hål på trumhinnan coh sticker in dem antar jag.

• Gladhannapanna

Maken ringde precis och berättade att Julia är sövd och att det hade gått jättebra! Han var lite darrig på rösten faktiskt.

• Gladhannapanna

Anna: Gläds med dig över sambons förändring!

Op gick bra och Julia har varit ett solsken hela dagen, skippade tom middagsluren! HOn var dock nöjd med att få gå och sova ikväll. Hade tydligen en hel del gegga bakom trumhinnorna. Vi tycker nästan att det verkar som om hon redan hör bättre!

• Gladhannapanna

SAra: vilken skitidé att flytta på honom!!! Hoppas verkligen att det löser sig!!!

Läskigt med fall, man blir lika nojjig varje gång känns det som!

Lime: Vilka gräsliga nätter ni har!!! Har tyvärr inga tips eller råd, bara en mjuk axel att vila mot!

Båda våra brukar sova hela nätterna i egna sängar, Agnes vaknar någon gång och behöver kissa men brukar somna om rätt bra, ibland vill hon över i vår säng. Julia har inte kunnat sova hos oss tidigare men senaste månaden har hon sovit hos oss några gånger. Vi är glada att det hittils inte hänt att båda vill sova hos oss på samma gång.

• Gladhannapanna

CaCC: Vad skönt att din terapeut tar dig på allvar och ser till att du får alla resurser du behöver!!! *kram*

• Gladhannapanna

Pokergirl: Vi har en mickispis som Julia leker med typ varje dag och har gjort ett bra tag nu, hon är snart 21 månader så ett minikök med lite kastruller, vispar mm är en superbra present till små kockar!

Ela: Vi har också en ambition att inte säga nej jämt utan ge alternativ, typ: kör bilen på golvet (istället för på soffbordet), men det är mycket NEJ här hemma...

Maken är iute med jobbet idag och igår var han på "pappapilsner" med föräldragruppen, imorgon ska jag på julbord med jobbet så vi ses inte så mkt just nu.

Jag borde absolut sova redan nu med tanke på att jag ska fixa risgrynsgröten till julfesten på mitt jobb imorgon förmiddag, (familjecentral) men det är så svårt att slita sig härifrån! MEn med tanke på att jag måste vara på jobbet senast kvart över sju för att hinna så är det bäst att jag packar ihop och säger godnatt!

• Gladhannapanna

Sara: Jag blir helgit förbannad när jag läser det du skriver! I min kommun finns det en övergripande organisation när det gäller skolorna, jag hade nog tagit kontakt med dem! Men det är kanske det facket kommer att göra?

Lime: Jag instämmer med Marge om att får prata med någon! (jobbar ju själv med sådana frågor) Nu kommer mitt tips som du kan spola ner på dass om du inte gillar det! När våra barn stökar på nätterna säger vi lugnt till att nu får du vara tyst annars går jag tillbaka till min säng/du får lägga dig i ditt rum. Om de fortsätter stöka får de en chans till, annars fullföljer vi hotet. De blir jätteförtvivlade så klart, då säger vi att de kan komma tillbaka/jag kommer tillbaka om de är tysta och ligger stilla. Det brukar faktiskt funka. Även med Julia som nu är 21 månader har det funkat sedan i somras. Om de ligger still och tysta brukar de ju somna av ren uttråkning. Det har hänt att vi har fått ta striden två gånger max. Men våra barn har inga sömnproblem att tala om så jag kanske är helt ute och cyklar!

• Gladhannapanna

Jag borde också vara snygg med mina två tjejer!

Agnes pratadejättebra väldigt tidigt, kunde tex ALLA färger före två års ålder, grått, lila osv. Även prickigt, randigt mm.

Julia säger inte så mkt vid 21 månader, eller ja, inte så mycket som man förstår i alla fall.

På jobbet har vi en pojke som pratar jättebra, han fyller 2 i februari och pratar i princip rent. Helt fantastiskt!

• Gladhannapanna

Lime: Jag tror att hon är för gammal för femminuters metoden, i den broschyr vi fic från bv stod det att den funkar bäst fram till 18 månaders ålder.

Vi brukar ha två personer från kommunens "föräldrarådgivning"  på temakvällar på mitt jobb. Sömn och läggning kommer ju alltid upp på sådana träffar. De brukar säga att man ska natta ordentligt som vanligt, därefter ska man helt neutralt bara lägga tillbaka barnen i sängen, inte säga någonting alls utan bara lyfta tillbaka dem. Om det så behövs 100 gånger per kväll, för tillslut fattar tydligen det mest envisa barn att det är sovdags efter nattningen.

Har inte testat just det själv så jag kan inte säga om det funkar. Vi körde 5mm när Agnes var ca tio månader och det var skitjobbigt, men det har varit guld att hon somnar själv. Har haft i princip samma nattningsrutiner sedan dess. Julia började somna själv och sova hela nätter när hon var tre månader, på eget inititativ!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13