Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

CaCC skrev 2010-12-20 22:37:49 följande:
    Här har vi lååååånga nattningar kväll efter kväll. Sen går det en eller ett par timmar så börjar E gnälla lite i sömnen för att ibland vakna upp och gråta i ren panik och är otröstbar. Vill inte vara i famnen, inte ligga i sängen eller något, hon bara kastar sig och gråter/skriker/vrålar. Undrar vad detta kan vara? Hon har tänder på gång, en sprack igenom igår och minst en till är på väg. Undrar om det kan vara det som gör så ont? Eller är det drömmar som spökar tro? Jobbigt är det i alla fall. Hon som har somnat och sovit så bra ända sen hon var liten. 5 mm är ju inget som jag tror fungerar när hon bara gråter och gråter. Det är verkligen hjärtskärande.
    Jag hade givit panodil/alvedon i det läget, vår BVC sköterska sa en gång att om man märker effekt är det en bra investerad dos även om de inte verkar sjuka. De kan ju tex ha huvudvärk eller växtvärk, skitsvårt att fatta ju!

Hoppas att ni sovit ok!
  • Gladhannapanna

Gullet: undrar om vår ischoklad hamnat på samma ställe som din knäck?

Jag gör itne knäck själv, däremot brukar jag göra kola, har ett superbra recept som bara tar fem minuter att koka, men det ligger hemma så klart!

• Gladhannapanna

5 minuters kola!

50 g matfett
    3/4 dl sirap
    1 msk kakao
    1 dl strösocker

SMält matfettet, blanda i resten och koka upp, koka i ca 5 minuter, droppa lite i kallt vatten för att kolla koktiden. (jag brukar börja kolla vid 4 minuter)
     Häll i knäckformar och låt svalna. Man kan droppa i några droppar mintolja om man vill, då stelnar den fortare så det får man vara beredd på!

Sitter hemma och samlar lite krafter inför eftermiddagens begravning.

• Gladhannapanna

CaCC: Vad bra att ni får hjälp!!! När Agnes hade nattskräck satt vi med henne i famnen och sjöng samma sång vi brukar sjunga vid nattning, det kändes faktiskt som att det hjälpte. Iaf några gånger...

Tack för omtanken, det var mycket riktigt min gudfar som begravdes igår. Blev en bra upplevelse även om jag naturligtvis grät floder i kyrkan.

Nu har jag JULLOV till den 3/1! Så himla skönt! Barnen är faktiskt kvar på förskolan, Julia sover nu så jag hämtar eftermellanmålet.

• Gladhannapanna

Hoppas att ni haft en riktigt bra julafton!!!

Julia har haft lite feber och snuva så hon och pappa var hemma större delen av dagen, men var med vid julklappsutdelningen och gröten på kvällen.
    Agnes sjöng med kören i kyrkan och har varit med hos mina föräldrar hela dagen, supernöjd med att vara med sina stora kusiner, mostrar mfl.

• Gladhannapanna

Vi har också haft vår beskärda del av kräk, Julia kom över till oss vid ett inatt pga hosta. Vid fyra vaknade maken av att hon kräktes på hans rygg...  Men hon har varit pigg som en mört idag och ätit lite yughurt mm så vi kommer att åka iväg imorgon som planerat, Tror inte att det är magsjuka faktiskt, snarare för mycket snor!

• Gladhannapanna

Hej hej!
    Intressanta funderingar du kommer med Johanna! Ska absolut tänka mig för, Agnes blir än så länge väldigt glad för minsta grej. Vi brukar också prata med farmor och mormor om att deinte behöver "fjäska" med gott fika och presenter för barnen vill vara med dem ändå!

Vi körde över landet idag, inga problem alls faktiskt, trots alla varningar. Julia mår bra och de tittade på film nästan hela vägen....

Här hos svärisarna är det löjligt mycket snö! Kändes som att köra i tunnlar inne i stan, man ser inte över vallarna! Tog en sväng förbi bocken så att barnen hann se den, förra året brann den samma natt vi kom hit!

NU ska jag strax sova.

• Gladhannapanna

Fio: Jag fick rådet att köra med mycket fett och lite fibrer senast barnen var magsjuka och det inte gav med sig. Typ pulvermos med massa smör i. Proviva är ju cokså bra. Milla skrev ngt om att man kan bli laktosintollerant i samband med magsjuka med.

Hoppas att han piggar på sig snart!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13