• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Pysslig och Persefone - Trist när julen inte blir vad man tänkt sig. Fint att se er i alla fall.

Så mycket bättre...
  • Ela
    Resande skrev 2010-12-28 18:25:31 följande:
    mts fisk- ooops bidde lite  fel där! Sorry Fluff!
    Mmmm...fluffig tomat...

Eller nä, kanske inte så gott.

Välkommen in i 30+-gemenskapen igen Fluff tomten. Jag har precis klämt ut vår trea före jul.
    Så mycket bättre...
  • Ela
    Älgen skrev 2010-12-28 22:49:58 följande:
    Själv klippte jag sonen förra året så att han såg ut som Martin Luther...

Man ska inte läsa den här tråden när man borstar tänderna.

*torkar skärmen*

Sara - Hoppas att G:s mage bara fått för mycket av det goda!

CaCC - Skönt att du verkar få bra hjälp nu! Bra jobbat att du mäktat med att leta upp den!

Så mycket bättre...
  • Ela

Ja, alltså jag funderar också lite angående det där med att hela familjen ska stanna hemma om ett barn är magsjukt. På vilken grund tar man "ledigt" från jobbet då? Båda föräldrarna kan väl inte vabba? T har varit magsjuk några gånger i sitt liv. Vi vuxna har aldrig smittats av henne. En gång kände vi oss lite kymiga (inbillning?) och då var vi givetvis hemma men annars har vi inte drabbats. Den av oss som inte vabbat (eller varit FL) har gått till jobbet då faktiskt. Jag vet inte vad jag skulle säga på jobbet för att kunna vara hemma. Och då har jag ändå oreglerad arbetstid och lättare att styra över mitt arbete än många andra men samtidigt är jag ju ofta uppbokad på saker som kräver ganska mycket av kollegor att ta över - det är en sak om jag själv är sjuk eller om jag måste vabba för att maken inte kan, men att stanna hemma för att ett av barnen är magsjukt tror jag inte skulle gå hem även om tanken är god.

Sedan är det ju en självklarhet att sköta en mycket noggrann handhygien etc och man kan ju dra sig undan lite extra. Att hålla syskon hemma från förskolan är ju också en annan sak. En förälder finns ju hemma och barn är ju som regel mer mottagliga för smittan och som sagt var inte lika bra att skydda varandra från den.

Ego: Ikväll har vi (maken) premiärnattat t och R i samma säng. Det gick helt ok även om det tog lite tid. Blir spännande att se hur natten går.

Måste bara skriva lite om R:s språkutveckling också. Hon har ju inte direkt visat något större intresse för det där med ord. Men sedan någon månad tillbaka börjar vi undra om hon skämtat med oss aprillo. För allt som oftast kommer det fulle meningar ur henne. "Jag vill ha mer", "Jag hade den", "Jag vill sitta" etc. Jag tror att hon lyssnar jättemycket på T och har tagit in en hel del fraser men hon verkar ännu inte se vitsen med att använda dem mer frekvent. Och idag gick hon och nynnade klockrent på Luciasången. Hjärta

Så mycket bättre...
  • Ela
    Milla C skrev 2010-12-30 21:37:17 följande:
    Ah, men har han haft hand om O när han varit sjuk? För det hade ju Johannas kollega, och då är ju risken större att hon själv smittats.
    Ja, den som är hemma och vabbar (fast för oss har det ju oftast varit någon som varit FL) är ju den som till 99% torkar kräk också.
    Så mycket bättre...
  • Ela

Var tvungen att kolla in tjejerna och gu va söta de är när de ligger där bredvid varandra. Hjärta

Så mycket bättre...
  • Ela
    johlinn skrev 2010-12-30 22:14:07 följande:
    ela - så glad för eran skull, två perfekta flickor och en perfekt pojke till er underbara familj

Tack snälla!

Persefone - *harkel* Ja, just idag är det lite tur att de r söta när de sover om man säger så. Inget namn spikat (he he) men nu börjar vi kanske komma någon vart i diskussionerna i alla fall.

Sara - Och inte ens om man skulle ta semester är det ju säkert att ens chef skulle godkänna det med så pass kort varsel. Jo, det verkar som R förstår vad hon säger. Hon verkar ta till det när inget annat går fram liksom. Helst kör hon oftast med kroppsspråk etc fortfarande. Och säger nej i olika varianter förstås. Ja, det är våningssängens underslaf som invigs. Maken sprang precis in eftersom R (sin vana trogen vid 23-tiden) vaknade till. Det verkar dock inte som att T vaknat så vi får väl se hur det går. Skönt att ni tycks ha klarat er från sjukan!

Så mycket bättre...
  • Ela

Gott nytt år alla kära vänner!

Syrran och hennes man + niomånaders son har varit här och ätit trerätters knytis (som främst köpts färdig bakom disk ) men gav sig av hemåt för att natta sonen hemma. Jag sitter med en sömnig spädis i famnen och lyssnar på maken och tjejerna som har lässtund vid nattningen. Ett glas champagne har jag fått mig (du har ju fått bra svar angående det juni) men maken och jag har ännu inte bestämt oss om det är "värt insatsen" att vara uppe till tolvslaget. Känner jag oss rätt har vi nog svårt att låta bli nyårspussen men det får nog bli i form av en godnattpuss med borstade tänder i så fall och sedan bums i säng.  Än så länge har våra barn inte visat några tendenser att bjuda på sovmorgon vid väl valda tillfällen nämligen.

Så mycket bättre...
  • Ela

Cissi -

Fio - Hur är det med O:s mage idag?

Kate - Får alla trådkompisar gratis glass om du jobbar på Donken? I så fall röstar jag på det.

Marge - Jisses, vad sent både du och gästerna var uppe på nyår. Här slätade vi av varandra vid midnatt och stapplade sedan i säng i varsina rum (med varsina sömnobstinata barn).

Och för dem som har frågat om namn kan jag berätta att det tycks vara en liten Erik som har flyttat in här. Fanns inte med på listan förut men han ÄR en Erik plus att det faktiskt är ett släktnamn på både min och makens sida (vilket väl kanske inte är så konstigt med tanke på att det är ett så pass vanligt namn men ändå). Sedan är det taktiskt av honom att roffa åt sig initialen E för jag har en massa silversaker som är graverade med E och första bokstaven i mitt efternamn som jag i min tur ärvt efter min farfarsfar för att jag råkar ha de initialerna (var det där begripligt? Skitsamma. Måste springa och skära upp lite frukt innan Midsommer så jag postar...). 

Så mycket bättre...
  • Ela

Somna - Bra att någon fattade. Jag kanske ska tillägga att "mitt efternamn" numera är hela familjens efternamn så blir det ännu tydligare. Jag och E delar alltså numera initialer liksom R och maken. Bara T som är unik i familjen.

Kate - Och i grannkommunen bor ju faktiskt jag så det är bäst att jag offrar mig och äter upp din glass. Roligare att äta glass än att hålla för näsan ju!

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13