Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Håller med, finns mycket i språket som skulle kunna förenklas

• johlinn
    Kate Lynn skrev 2011-05-05 12:51:20 följande:
    Jag tycker barns uttal och språklogik påminner om vad jag tycker om det norska språket - det är ju DE som har rätt, inte vi! *duckar*

Mitt barn är av det artiga slaget just nu.
    "Får jag en hej då-puss innan jag går?"
    "Jag tittar på Bolibompa tyvärr"
    Är man upptagen, så är man.
    sötisM , viktiga saker ju!
  • johlinn

Så roligt o läsa om vad era små säger Alltid viktigt med prioriteringar!!!
    E. har mer av ett "uh" med bestämd ton som betyder typ "fixa slav" "hämta tjänare". Men vadå, ska jag gå/krypa själv? Du kan ju hämta åt mig!

• johlinn
    Marge75 skrev 2011-05-06 08:28:55 följande:
    Ha ha ha ha ha! Otroligt smart!!!

Här håller vi oss inte med verb över huvud taget, utan delar in världen i Bilar, Flygplan, Cyklar, Hundar, Saker Man Verkligen Vill Ha samt Resten, som inte är värt att benämna.
    Mamma och pappa hör fortfarande till den sista gruppen.
    I gruppen Hundar ingår hundar, hästar och andra fyrbenta djur. Elefant är ett specialfall, det är en hund som räcker ut tungan.
    "FFFFF" (som i VOFFFFF) + uträckt tunga = elefant
    länge var alla fyrbeningar hos oss "atte" som katt. Men hundar har fått en ny kategori "aff" heter de
  • johlinn
    Mrs Firren skrev 2011-05-06 07:53:04 följande:
    LOL! Preciiis så har vi det.

D stod och ryckte i en skåpslucka i morse och lät sitt "uuuh", som jag f ö blir tokig på.
    - Ja, mamma öppnar dörren. Öppna, David. Kan du säga öppna?
    - Ödda, sa han.

Så han kan, men vill inte. Det funkar ju att säga "uuuh" så varför ändra ett vinnande koncept.
    Eller hur - du förstår mig, varför ska jag prata?
  • johlinn

Ok, bra att de flesta proverna såg bra ut iaf Cissi! Fast det är frustrerande o inte få veta vad man ska göra för o gå vidare!

• johlinn

Mrs F - ibland skriks det. Men inte med så väldigt hög röst ändå, för jag har blivit skriken åt alltför mycket som barn och vet hur rädd man kan bli Oftast fungerar det dock inte så bra o skrika åt E. han skrattar mest då. Det som har fungerat bäst är att visa att man blir riktigt riktigt ledsen. Då verkar han förstå bättre att man inte får göra så.

E. blir också väldigt rädd av höjda röster. Att se Emil-film tex är INTE roligt, då gråts det, pappan skriker alldeles för högt.

• johlinn

Jag hörs. Överallt, hela tiden... Men jag är lägenhetsbarn, så där föll teorin igen lol

• johlinn

somna - håller tummarna för att du klarar dig, att G och mannen tillfrisknar SNABBT!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13