Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Lycka till Fiji också såklart

En lycklig 3-åring hemma var vaken mer eller mindre hela natten. Eller ja, fyra timmar i sträck och så lite till och från därefter. Trött mamma... Inte så kul att höra "cykelbana" följt av gapskratt klockan 3 på natten. Då gick jag in o la mig bredvid honom men han tyckte mest det var kul med sällskap. När jag sa att det var natt sa han sov gott, godnatt, men upprepade det massor med gånger och ville ha svar... Så vid halv fyra gick jag tillbaka till min säng. Ha - ska försöka jobba lite idag, men men. Det blir som det blir!

Apropå betraktande - Om jag inte lockat med glass hade vi aldrig kommit hem från fläktarna på järnhandeln. De hade fyyyyyra fläktar, 3 svarta OCH en vit. Där stod E. i en halvtimme ungefär...

• johlinn
    Limefrukt skrev 2011-08-15 21:11:11 följande:
    Skrattande
    Nähä!
    Vet du vad....? På Ikeas tag-själv-lager finns det jättestora fläktar i taket!

ooookey. Så om vi åker till Ikea måste jag se till att han inte kollar in taket...

vart vi än går har han koll på var alla "sektar"... Säger han att där finns en "sekt" har jag börjat leta efter den, han har allltid rätt. Innan vi hamnade på Järnia hade vi stått en kvart vid en guldsmed (en stillastående fläkt inne vid kassan) och 5 minuter på stadium (stillastående fläkt på stativ)...  
  • johlinn

Göra? Efter dagis? Vi går hem. Det kan ta olika lång tid som ni märkt av mina tidigare inlägg. Sen blir det ev. lekplats, annars leka hemma eller film. Han är trött efter dagis och vill helst ta det lugnt.

• johlinn

Låter upplyftande med era dagisupplevelser ffa mrsF, men även Fiji och Lycklig.

Sarahkka - hoppas det känns bättre snart, jag litar mycket på min magkänsla när det gäller såna här saker.

Marge+MrsF - *nickar igenkännande* Superkrafter är det absolut!
    Vi har förklarat på dagis att "sekt" är fläkt, så att de inte tror att vi är religiösa galningar...

• johlinn

somna - "Bame banka påk" mmmm, som man bäddar!

Sara - känner som så att barnet bryr sig inte om att vi inte gör en massa nu. Framöver kommer han ha massa åsikter om aktiviteter och då tar vi det då

• johlinn

Idag hade vi en mindre rolig dagispromenad hem. E. fick spel och ville inte köra stolen själv och ville inte att jag skulle köra. Det var ok till en början att prata om det, locka lite osv men när det gått en timme och vi inte ens hade kommit ett par hundra meter kändes det rätt jobbigt. Jag försökte tvinga honom att låta mig köra genom att hålla i hans händer, men det gick inte alls, han bara gallskrek och drog loss händerna och kunde då bromsa igen. Efter 1,5 timme ringde jag hem för o kanske kunna locka hem honom med att pappa var hemma, eftersom det inte fungerade med glass, film eller någon av leksakerna... Det fungerade inte heller. Han och jag var hemma efter 2,5 timmar. Det tar 20 minuter att gå i normala fall... Till slut gav han upp av ren utmattning.

• johlinn
    Limefrukt skrev 2011-08-18 21:33:22 följande:
    Johlinn: Oj, vad jobbigt! 2,5 timmar att komma hem!? Att han gav upp av utmattning förstår jag, men DU då? Du måste ha säckat ihop när ni kom hem?

Jotack, jag är rätt trött och har inte gjort många knop sen vi kom hem.

Barba - jag vet inte om det hade hjälpt. Kanske korta bitar, men jag skulle aldrig orka bära honom hela vägen ändå. Tror att delar av frustrationen kom sig av att han ville åka bilen hem, för det brukar han göra när pappa hämtar. Men vi har inte råd o ha två bilar, så en av vägarna får han helt enkelt gå/åka.  

E. hatar också o blöta håret. Han låter som om vi skulle försöka dränka honom eller nåt. Det går absolut inte att duscha, bara bada och blöta håret försiktigt, men det är inte heller enkelt...

fiji o lycklig - hoppas på snar bättring med förskola! Jobbigt när de är så ledsna och verkligen inte vill.    
  • johlinn

Fiji - vad glad jag blir att allt var bra idag

Sara - E. har så. Och en stoooor glipa mellan framtänderna á la Thore Skogman. Har ärligt talat inte lagt alltför stor prio på det ännu, men kanske senare.

• johlinn

Tack! För oss var det absolut en kombination av trots och övertrötthet som gick igång i torsdags. Jag funderade fram och tillbaka och visst hade jag kunnat be N. komma och hämta oss med bilen, men jag ville inte låta E. "vinna", han hade två val - köra själv eller låta mig köra, men kunde inte välja något av de alternativen eftersom han ville att vi skulle hämta bilen som han ju brukar åka när pappa hämtar. Vagn är klart lättare i de lägena, men åh, det var precis som du sa, han var som en staty som bara stod still... Kul är det också o göra sånt man inte får, glittret i blicken precis innan är säkert nåt man minns och skrattar åt om 10 år. Nu är det INTE kul!

Jag har själv en far som gick i taket och blev tokarg alltför många gånger. Så visst använde jag "gnällrösten", men jag försökte låta bli o höja rösten. N. gör det ibland och jag märker att E. blir rädd då... Känns inte bra för mig, jag försöker låta bli och sen ta ut frustrationen nån annanstans istället precis som fiji. Helst på nåt mjukt

Tack för tipsen Pyttis - känner igen dem men det är bra o bli påmind.

Idag är det skitkasst väder. Det är uppehåll nu men har regnat hela förmiddagen. Nu är det 17 grader ca och blött överallt men E. måste ju få gå ut ändå. Så vi delade upp det, först var jag ute med honom en stund och nu har N. tagit över. Jag tänkte vi kunde gå till lekparken och gunga, men E. ville sitta utanför huset... Spännande värre för en treåring tydligen.      

• johlinn

Fiji - man kan ha en ungefär lika envis unge *minns min 2,5-timmes promenad hem från dagis förra veckan* Bra där att du stod på dig!

Pyttis - intressant info om ålder på bilbarnsstolar! Känns bra!

Jag klippte E. häromdan. Bästa omgången hittills, han tittade på film och satt nästan helt still. När jag var klar tittade han på hårlockarna och sa "isas år" - Lisas hår, Lisa är dockan. Han tog håret och ville sätta fast det på Lisa igen. Nej, sa jag, det är Elias hår. "ias år"- svarade han och försökte sätta fast det på sitt eget huvud    

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13