Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

oyra skrev 2011-09-09 22:15:02 följande:
    Johlinn, här kastas det sällan (aldrig) glas, men däremot började V demonstrativt hälla ur vattnet på marken när han ville ha något annat (saft...). Helt ok på landet, lite jobbigare inomhus...

ok, så gör han också. Välter gärna ut vatten, mjölk, saft... Fast inte för o få nåt annat utan för o få uppmärksamhet, eller för att han har tråkigt eller nåt!

blomster - intressant! kanske får köra mer plast här hemma också... 
  • johlinn

MrsF - låter som en bra plan, ta en öl o prata alltså. Det där skjuta på saker man inte vill göra är en devis jag lever efter, men det är ju ingen plan!

Jag köpte ett gäng plastmuggar till landet, jättefina. Men jag köpte bara två till o ha hemma, jag tänkte att de små glas vi har skulle fungera snart... Kanske får tänka om. 
    Atera tipsade om punktmarkering, men j-klars vad han är snabb den här ungen, jag hinner inte även om jag ser vad som är på väg att hända...

Hormonstinn, märkligt med skorna. Vi har blivit av med två tygblöjor på dagis, men efter att jag berättat vad de kostade styck och att om det hände igen ville jag ha en ny inköpt har det inte hänt  de hamnade i sopen av misstag.    Vi har inte blivit  av med några kläder alls, däremot har vi fått hem en tröja en gång som det stod e:s namn i. pappa hämtade och hade ingen aaaaaning om vanligt... Hoppas de kommer tillrätta!

• johlinn
    chiqita skrev 2011-09-12 20:11:12 följande:
    Jo jag vill inte att A ska bli för tjejig heller. Hon älskar ju att vara med när pappa bygger och snickrar.. Kanske borde vi skaffa en arbetsbänk och verktyg istället för spis och kastruller

eller både och! Det har vi, båda populära! Just nu är jag inte orolig över att e. är för "killig" - han leker typ bara med sina dockor Han såg en på loppis i lördags och blev kär: "dockan dockan" sa han och när jag fick reda på att den kostade en tia fick hans dockfamilj en medlem till
  • johlinn

Närå, men ganska billiga går det o få tag på. kanske inte högsta kvalitet, men vi fick tag på ett begagnat kök i plast på begagnataffären för 350 kr och en verktygsbänk i plast från coop för 299

• johlinn

Assar -

Apropå dockor - E:s kusin har dockor som hon bär med sig överallt. De gör alltid samma som hon, alltså är de också med till dagis. Där får de inte följa med in, som brukligt, utan får ligga på en hylla i kapprummet. Men då har kusinen packat med en nappflaska så att de kan äta, och en leksak så att de inte får tråkigt . Så de har det nog riktigt mysigt där uppe på hyllan!  

• johlinn
    oyra skrev 2011-09-13 12:01:41 följande:
    Min Viktor är ledsen.

- Mamma jobbet. Pappa jobbet. Lessen.

Börja dagis har inte varit helt lätt för vår glade men mamm/pappige pojke. Det är jättekul där, men han har några dippar varje dag.

Han är för övrigt fantastiskt bra på att uttrycka vad han känner och vad han gjort och ätit på dagis etc. Vi får mycket mer ur honom (som började prata för 2 månader sen) än vi nånsin fått ur perfekt-pratar-storebror.
    Lilla gubben! Inte lätt alls!
  • johlinn

Barba - sköna besked!
    Här är liten hängig, kräktes på dagis och sov där i en och en halv timme efter mellis. men nu verkar han ganska ok,sänkt, men ganska ok! 

• johlinn
    Sweetiepai skrev 2011-09-18 16:25:54 följande:
    Jag måste fråga er i tråden om råd. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera N ibland. Ett exempel: han låg på skötbordet och skulle få ny blöja. Blöjhinken står bredvid skötbädden och han gillar att sparka på den så att de andra grejerna som ligger bredvid ramlar ner på golvet. Nu kom han dessutom på hur man tog av locket och gjorde det om och om igen trots att jag sa ifrån. Jag böjde mig fram och sa nej på skarpen. Då sparkade han mig i ansiktet. Då röt jag till men han skrattade bara och slog mig med handen. Och så här är det ofta. Han sparkar och skrattar när man säger nej. Mannen har lite mer röstresurser än mig och tycker jag ska ryta ifrån högre, men jag vet inte om det gör någon skillnad. Jag tycker inte man kan skrika för allt, tycker det är bättre att spara på krutet tills det verkligen gäller så att säga. Nu blev jag så arg att jag satte in honom i hans rum och stängde dörren. Kände mig jättehemsk och gick tillbaka när han började skrika, men när jag kom in slutade han direkt och började prata om bollen. Hur brukar ni hantera sånna situationer?

Förlåt för långt egoinlägg.
    Inga vidare råd själv, min E. är likadan. Fortfarande... Häromveckan skrek jag så att jag fick ont i halsen när tv:n nästan åkte i golvet. Hjälpte det? Näej, inte! (som E. skulle sagt). Det var samma sak fem sekunder senare...
  • johlinn

En illustration til dagens situation: en mamma som köper leksaker "till sitt barn" - Jag bygger ihop nyinköpta duplomodellen (bilars depåstopp, jääääättefin) och blir irriterad på E. som river bygget... Jaja, han gillar ju bilarna iaf

När börjar man med mössa till lite större barn nu på hösten? Är det dags redan?  

• johlinn

bra svar somna Får jaga rätt på nån mössa - jag har gärna mössor på barnet, men barnet har inte så gärna mössa om man säger så...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13