-
Jag började sommaren innan dagisstart att styra upp det lite till en sovstund per dag. Mest för min egen skull om jag ska vara ärlig, tyckte det var skönt att veta att han var van vid en sovstund per dag inför dagisstart. De hade lätt låtit honom sova middag 2 gånger per dag om det behövts, men nu var han van innan start att sova en gång per dag.Mosing skrev 2011-06-14 15:02:31 följande:Hej hej, om några veckor är det dags för mig att göra entré i denna tråd! Tjuvstartar lite med en sov-fråga. T sover 2-3 ggr per dag nu (är hemma med sin pappa), varierar mellan 30 min och dryga 2 timmar per gång. Efter sommaren (aug-sept nån gång) ska han börja på dagis är det tänkt. Så till frågan: ska vi börja styra upp hans dagsovande nu? Tex så det blir en lång sovstund? Eller aldrig mer än två iaf? Vad tycker ni/hur gjorde ni?
-
just ja, de två aspekterna hade jag glömt... att försöka söva barnet i en och en halv timme för en halvtimmes förmiddagssömn kändes inte aktuelltasap skrev 2011-06-14 16:42:02 följande:Moppen - Det var inte för att barnen skulle börja på dagis, men ändå styrde vi om dagvilan till en gång/dag runt 1 års ålder. Mest för att det började vara svårt att söva dem för förmiddagsvilan, så det kändes lagom att strunta i den istället för att kämpa med det. Och på kuppen fick man istället en längre sömn efter lunch, inte hel fel tyckte jag så slapp dagsschemat bli uppstyckat av en massa sovpauser och det blev lättare att hitta på saker.
Och så blev det verkligen lättare att hinna göra annat än passa sov- och mattider!
-
Johanna - inboxa din mailadress så skickar jag gärna lite energirika mattips! inte idag dock då jag är hemma och är sjuk, och måndag är jag ledig. Du kan berika med extra olja precis som det föreslagits och välja energirika mellanmål - risifrutti och glass är toppen, men även digestivekex och chips kan vara bra som variation.
Jag har varit småförkyld hela veckan, men igår kände jag mig superhängig. Tog mig ändå iväg o jobbade eftersom jag hade en avslutning på en grupp som jag håller i och det kändes viktigt att få vara med där. Men jag bestämde mig under eftermiddagen för o vara hemma idag och det känns jätteskönt. Dessutom var dagis stängt idag på grund av friskvårdsdag så farmor skulle barnvaktat förmiddag och jag skulle avlösa henne runt lunch, så jag skulle bara jobbat fyra timmar. Skönt att slippa stressa till jobbet och tillbaka och skönt att inte behöva göra mer än nödvändigt. Försöker hålla undan så att jag inte skitar ned mer än jag orkar ta reda på... Ganska svårt ibland faktiskt.
-
Grattis till dagisplatsen hormonstinn!!!
-
Somnat skrev 2011-06-25 07:52:24 följande:Det här känns ju som livsnödvändig info: Med uppdateringen av FL-appen kan man se smileys och bilder, men man får även en reklambanner längst ner. Och det går fortfarande inte att vända telefonen när man skriver. Det onda med det goda...
Oerhört livsnödvändig info
Här har midsommarhelgen varit lugn. Skönt! Kom på mig själv med att tänka att söndagstrafiken hem från svärmor var ovanligt lugn tills jag kom på att det ju inte var söndag utan lördag! En dag till ledigt
-
Är det inte härligt att man ser Sara75 som senaste inlägg i tre trådar runt midnatt
Keep it up girl!
-
Somna - haha, E. har också börjat härma oss. Och det är mycket mamma, pappa följt av vad vi gör. "mamma daton" ex *rodnar*
Solen är ett utmärkt blekmedel också för envisa fläckar på vita material.
Och om man vill bli av med lukt i själva hinken vintertid kan man hälla i vatten och ättika och låta stå en stund.
Marge - E:s nya mycket viktiga ord är "pink" som kommer av att farmor kallade honom "spelevink" i förrgår. Så nu säger han "pink" och skrattar när han gör något han inte får.
Gatltltlsh är också användbart på somrarna. Förresten behöver man inte prata så mycket med föräldrarna, de förstår en ju ändå...
-
Grattis Rut!!!
-
Anna - tror att treårskontrollen är relativt nyinsatt just för o fokusera på språk och även matvanor och hälsa, därav det totala fokuset på de två områdena. Vi bokade av treårskontrollen, kändes helt meningslöst att gå dit och säga - ja, han har avvikande språkutveckling men vi har redan kontakt med logoped för språkutvecklingen och öronmottagningen för o kontrollera hörseln. Ja, han får ofta sötsaker, men han är underviktig och behöver extra energi för o orka växa och leka. Så han får flera gånger i veckan saft, godis, kakor, glass... Men vi har kontakt med dietist som säger att det är ok så länge det inte tar över från den vanliga maten.
rita - E. ritar streck. Fina streck... Föreställer inget. Men han vill gärna att vi ritar nonger...
-
Årets varmaste dag och mitt barn har fått vattkoppor.......
Har gått på dagis hela juni och halva maj och jag började våga hoppas på att vi skulle slippa undan. Men icke.
Är nog den enda just nu som hoppas på regn utöver vissa bönder...