Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Igår hade jag en arg kille hemma som vägrade sova. Jag hade lagt hans älskade gosedjur silja säl i tvätten utan o berätta det för faderskapet som letade efter henne när de skulle lägga E. Kanske blev det värre av det. Vid tio vaknar ungen och är TOKARG. Ropar "sija, sija, sija" puttar bort mig när jag försöker krama, eller lägga honom till rätta. Gosedjursdjäveln ÄR FORTFARANDE DYNGSUR och hänger i tvättstugan, jag ger inte upp. Han håller sig vaken i över tre timmar. Till sist har han hittat ett slags skrikljud som han tycker känns jättespännande och roligt, så han börjar gapskratta och skrika om vartannat. Stackars grannar. Stackars oss. Han somnade av ren utmattning som tur var. I morse frågade han det första han gjorde med hes röst efter "sija sija". när han då får den vill han inte ens ha den...

• johlinn
    Barbabok skrev 2011-05-17 17:02:40 följande:
    Åh söta E Rätt charmigt tycker jag (som inte bor granne med er )

jupp, en sån charm som gör sig bäst på lite avstånd!

Annaloo skrev 2011-05-17 11:43:19 följande:
    Man bara måste älska en snart-3-åring Hoppas du hann få lite sömn med! *kram*

Eller hur, så här i efterhand är de där gallskriken blandade med skratt rätt roliga
    Lite sömn hann jag med. Men mör är jag allt, tur jag hade så mycket o göra på jobbet att jag inte hann slöa till!

Pysslig skrev 2011-05-17 15:09:25 följande:
    Oh my god! Kyss Efter att L kastade kyckling i badvattnet i förra veckan fick moster en inköpsorder att köpa en back up kyckling. Det är en sån exklusiv variant, 10 kr på Hemköp..... de fina gosedjuren jag eller mormor köpt besvära sig inte komma i närheten....

Backup av detta gosedjur ska inköpas! Har en backup av tidigare snuttis, men den är helt ointressant numera...

• johlinn

Om E. fick skulle han gärna ha bilar och bollar i sängen också. Men tendensen är att han då LEKER med dem istället för o kramas så det går bort!

• johlinn

Pysslig - jodå, såna gåvor är vanliga... Den senaste var riktigt ordentlig...

Här är språket på ständig uppgång. Nu har han lärt sig vad glasskartorna utanför butikerna betyder, sista dagen på semestern sa han "dass" så fort han såg dem Det var enkelt för honom o lägga ihop 1-2-3 när han 1. sa "dass" 2 vi gick in i butik där sådan glasskarta fanns utanför och 3. åt glass Nya ord kommer varje dag, bara på senaste veckan har han lärt sig säga "rukos" - frukt, "nan" - vagn, musik, - "momon" - mormor, oj, tappa, "bota" - borta, "kata"- kasta...

• johlinn

Pyttis - rofl

E. är mer inne på tvåordsmeningar som "tappa bota!" Som nu när han "tappade" tallriken på golvet och det stänkte fruktpuré över hela golvet. Den var DEFINITIVT inte borta...

• johlinn

Här är det mig vi får skylla på i det fallet, jag svär mest... Och nu med herr härmis så blir det nog så att han kommer snappa en eller annat fulare ord...

alla - spontanitet är ÖVERSKATTAT! För att få det som man vill ha det måste man berätta det Jag är tydlig med vad jag vill och vad jag inte vill och det gör det hela mycket enklare. Dock så får jag inga presenter på mors dag, jag är inte n:s mamma. Och E. kan inte köpa nåt själv ännu... Så jag får vänta.

• johlinn

Marge - när E. blev sådär arg och frustrerad (han blir det fortfarande, men inte alls lika ofta. Nu har han ju ord...) brukade jag ta bort honom från det han inte fick göra och säga: "jag hör/ser att du är arg. Men du får inte slå på tvn, klättra upp på bordet, jaga katten" eller vad det nu var han försökte göra. Han fick sen vara ifred. Försökte jag klappa eller sitta bredvid kröp han undan, alternativt slogs... Jag satt bredvid eller kom tillbaka till honom och klappade eller pratade med jämna mellanrum. Prata om vad han var arg över skulle ju som du sa inte hjälpa särskilt mycket, så jag mer bekräftade att jag förstod att han var arg.

• johlinn
    Pysslig skrev 2011-06-08 09:56:37 följande:
    Vad mysigt det är med en tvååring med egen vilja, ska bli så kul att få en till........ Skrikandes L vaknade kl 6 idag, första timmen var gos i vår säng men efter det gick det käpprätt åt fel håll. ALLT var fel och nej och gallskrik! Så fort vi kom till dagis sken hon som en sol! Barn är en gåva, barn är en gåva, barn är en gåva, barn är en gåva....
    lol
    Det är roligt nästan jämt att vara förälder!
  • johlinn

Åh, skönt. E. är normal- det har aldrig hänt att han lyssnar på tillsägelser. Oftast blir det handgripligheter som att lyfta bort honom som till slut fungerar... Man tröttnar på sin egen röst har jag märkt och tonen blir inte lika vänlig den femtifjärde gången man säger "nej E. inte leka PÅ bordet"...

I morse hade han ETT utslag på kinden. KOnsulterade både internet, läkarboken och vårdguiden och det lutar åt att det iNTE är vattkoppor. Skulle passa mig väldigt bra om E. inte fick det riktigt än... Helst inte alls...

• johlinn
    Gladhannapanna skrev 2011-06-14 07:50:31 följande:
    Vår viljestarka tvååring går med på både klädbyte ock blöjbyte, men det vet väl alla att "kom" betyder att man ska springa åt andra hållet och gärna in under möbler?!

Hon leker ofta hamster, dvs sväljer inte maten. Vi har satt hårt mot hårt och man får inte gå från bordet förrän munnen är tom. Häromdagen satt hon med en köttbulle i munnen i en timma innan hon spottade ut den på golvet och gick från bordet.... Inte irriterande alls!

Sist fick hon vara ensam kvar i köket, till slut frågade maken om hon ville gå ner, när hon nickade sa han till henne att svälja vilket hon gjorde på direkten. Hoppas att det går över snart för man kan bli tokig för mindre!

Jag lever efter devisen att de strider jag påbörjat ska jag vinna, (men jag väljer mina strider noga), men det är svårt att vinna över Julia som är så bestämd!
    Haha, låter precis som E! Alla delar av det. Igår hade han på fsk suttit med mat i munnen i ca 2 timmar innan de fick ut det sista. Att komma när någon ropar - varför då? Det är roligare att gömma sig längst in i hörnet under bordet...

Eftersom E. är så envis är det viktigt att välja striderna, annars skulle jag nog gå under. Det skulle bli strid om varje liten småsak annars!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13