Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Köpte vårjacka till E. på Coop. Småtrist och grå, men allt klär en skönhet. Billig var den, 79 kr, eller om det var 99...

• johlinn

barba - fynda är alltid kul! Jag var inne på vår lokala begagnataffär och skannade lite i veckan men hittade inget. vill också prova innan jag köper eftersom E. är så liten.

• johlinn

Absolut cissi! Vi ger somatropin, det ges via sprutor en gång per dag.

Jag bad om remiss till Endokrin eftersom E. alltid legat så lågt på längden oavsett hur mycket vi fick upp vikten. En period av sitt liv var han riktigt knubbig, men låg fortfarande kvar på -4 SD på längden. Under utredningen trodde läkaren först på att vi bara hade för många korta släktingar och att det därför var genetiskt. Sen tog man blodprov såklart och där såg man att han hade väldigt låga halter av IGF-1, en markör för tillväxthormon. Det var omätbart lågt vid tre tillfällen. Då valde läkaren att inte gå vidare med den fullständiga utredningen utan ville testa o ge hormon för o se hur E. skulle må av dem. Han har mått JÄTTEBRA! En helt annan unge, massor med mer ork, starkare med mer muskler och dessutom aptit. Här har vi haft en unge som ALDRIG varit hungrig och som nu vill äta jämt! Och som är så mycket gladare

Nåt mer du vill veta?

• johlinn

under utredningen uteslöt man även sköldkörtelfunktionen och en massa annat som såg bra ut.

• johlinn

Cissi - som jag har förstått det är det flera hormoner som ska samverka!

Känner igen det där med kläderna. En tröja hade E. i nästan två år... Det känns inte ok

Vi hade diskuterat och kommit överens om att inte ge hormorner om man inte sett en konstaterad brist. Viktigast för oss är inte att han är lång utan att han mår bra. Och kan man slippa en plågsam behandling så vore det skönt. Men nu märker vi ju att han mår så bra av hormonerna att det är värt den där minuten av gallskrik nästan varje kväll.

• johlinn
    cilla67 skrev 2011-03-27 22:41:12 följande:
    Johlinn, vad skönt att det funkar så bra! Trist bara att det måste vara så jobbigt att få i dem...
    Vi får väl se vad de säger. Bvc-tanten skulle konferera med doktorn och höra av sig, annars tar jag nog upp det med Gs doktor när vi får komma dit. Som du säger är ju inte det viktiga att han blir lång, men det vore trist om det var så att han växer långsamt för att nåt är fel och vi inte vet om det. Tack för svaren!
    my thoughts exactly! Lycka till med allt, mår G. bra nu?
  • johlinn

största fördelen med ett underviktigt barn - jag har tre sorters choklad hemma. Ehm - två

• johlinn
    Somnat skrev 2011-03-29 20:54:27 följande:
    Vad har man för ursäkt att ha choklad hemma om man har ett helt normalviktigt barn? Som inte äter choklad...

/Tack på förhand.
    choklad är gott?
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13