• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • cilla67

Hanya, det gör de nog! Han är makalöst envis numer och ger sig inte i första taget. Tror I är lite likadan?

• cilla67

Javisstja, Hanya, I och A är ju förenade genom sina likadana jack i panna, uppslagna samma dag!

• Resande

Vi har inte heller grind i trappan, eller vi har äntligen satt upp en där uppe men den är alltid öppen. N är jätte duktig på att gå i trappan och än har vi inte haft några större fall som tur är. Jag kommer att stänga så fort han börjar gå uppe på nätterna för det är då jag är rädd han ska gå i sömnen eller vara för trött och snubbla. 

Nu ringde de från dagis idag igen så jag fick hämta honom vid 12. N måste ju ha ögoninflammation enligt dem för hans ögon rinner. Han hade tydligen 38 grader igen också... Jag undrar verkligen hur de kollar hans temp, måste fråga nästa gång. Han har varit hur pigg som helst här hemma trots att jag väckte honom efter bara 30 min vila på fsk. Hans ögon är inte alls kladdiga så jag tror inte det är inflammation men jag får väl ringa sjukvårdsupplysning. När han hade gult gegga som kom ur ögonen, de rann och var svullna så var det bara förkylning enligt läkaren det också. 

Cissi vad spännande med huset. Det är väl aldrig kul att flytta men hittar man drömhuset så får det fixa sig.  

• Namaste72
    cilla67 skrev 2010-11-17 15:23:14 följande:
    Javisstja, Hanya, I och A är ju förenade genom sina likadana jack i panna, uppslagna samma dag!
      Envis som synden är hon. Hon går mitt i trappan med händerna utspärrade, om hon iaf hade hållit sig i väggen Obestämd.

Fiji: Men hur skumma är de inte på fsk? Vill de inte ha honom där eller? Låter ju som om de vill få hem barnen så fort som möjligt...
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • cilla67

Fiji, vilket konstigt dagis som ringer så ofta! Har du kollat tempen hemma? Vad konstigt att de är så temp-fixerade på ert dagis. Kan inte tänka mig att N har feber så där ofta!
    Jag vet inte vad som är vanligt på dagis, jag har också undrat hur de gör eftersom A berättat om en termometer i rumpan, vilket vi inte har hemma.... Nu får man ju ta det med en nypa salt, det A säger, han är ju ändå inte ens två år. Men jag måste fråga dem om detta. 

• Resande

Hanya och cissi- N har visserligen lite förhöjd temp men det kan lika gärna vara pga allt gråtande eller de tänder som är på gång. Om han inte har hög feber så är det inget jag oroar mig för direkt. Han har hög kroppstemperatur ändå så det räcker ju med ett hysteriskt anfall för feber enligt fsk mätningar. Jag kollar inte tempen speciellt ofta utan går mer efter allmäntillståndet. Får väl ev ta honom till VC imorgon för att kunna säga till fsk att han inte är sjuk om de nu inte hittar något som jag inte sett. Man undrar ju om de inte vill ha barnen/N där?!

• asap

Fiji - Knepigt med dagis. Hur är det, jobbar du heltid? För visst gjorde du det till en början iaf.? Inte lätt att bli hemringd titt som tätt.

Jag har VABat idag, Gustav hade feber i lördags och var hängig som sjutton, sedan var han mycket piggare söndag och måndag. Måndagar är barnen hemma med sin mormor, så första dagisdagen efter sjukan var igår, men då ringde de efter vilan när de inte tyckte att det var samma fart i pojken som vanligt, och de hade tagit tempen som var 38.4. Så då fick han komma hem lite tidigare förstås, och så blev vi hemma idag. Han hostar men har varit som vanligt annars (lite tröttare kanske så han fick sova middag som han annars inte gör hemma). Men vi räknade med att det blir dagis imorgon. Och så vid 16.30 kom det igen: gnälligt, hängigt och 38.1. Det är ju så svårt att veta när han blir frisk då - han kan ju vara pigg i flera dagar och så kommer det en släng sedan. Känns ju dumt också att skicka honom till dagis om de ska behöva ringa igen.. Nåja, han blir hemma med sin pappa imorgon iaf, så får vi väl se om det kommer en släng feber imorgon kväll också.

• Resande

Assar- jag jobbar bara heltid några veckor i månaden så just nu är jag "ledig". Hade behövt åka in och jobba (utbildningar) men det går ju inte eftersom jag måste hämta hem N tidigt hela tiden. Antar att de vill att jag håller honom hemma om det är ögoninflammation vilket ju känns helt menlöst för varannan unge är ju sjuk på förskolan och smittar varandra stup i ett. Men jag ska ta honom till VC imorgon för att se om han behöver antibiotika. Kan ju vara att han har ögoninfl. trots att ögonen är relativt ok nu.

Stackars Gustav som också är sjuk. Knepigt det där med feber som kommer och går. Verkar ju vara liknande för Noah så det kanske ingår i den här förkylningen som går? Hoppas G tillfrisknar helt snart. 

• asap

Fiji - Ok, då är jag med. Går du som timmis nu?
    Ögoninfl. ska ju kunna läka ut rätt snabbt och om gegget är borta ska det väl inte vara någon fara? De kan väl inte ringa hem alla barn som det rinner lite i ögonen på - de skulle ju inte få en enda unge kvar till slut. Tänk om de hade nolltolerans mot tex rinnande näsor eller hosta den här årstiden. Alla dagis hade stått ödsligt tomma...

Ja, det är väl en sådan förkylning med spridda febertoppar. Fast jag föredrar koncentrerad sjuka som man blir av med snabbare.

• Resande

Assar- japp jag är timanställd. Får se om de erbjuder något annat nästa år... Det kommer fortfarande lite gegga från ögat till och från så det kan ju vara så att dagis har rätt. Jag är bara trött på att vara hemma med N hela dagarna (om han nu är sjuk så vill jag inte ta med honom ut bland folk) och skulle behöva en dag själv för att återhämta mig. Ego jag vet men mannen kommer aldrig hem förrän det är läggdags för N och mina bihålor är fortf dåliga. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13