• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Gladhannapanna

Somna: Påhittig liten pojke ni har!!!

En familj i vår föräldragrupp köpte två toaborstar en gång och lät sonen ha den ena (oanvänd så klart) som leksak, sedan var den på toa inte alls intressant!

• Namaste72

Somna: I brukar städa toan med våran toaborste. Kanske en idé för G?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • cilla67

Somna, A vill också gärna "sopa" i toan. Bra idé där att ha en egen. Sånt gör ju alltid att grejer är mindre intressanta. Nu har vi en sån som står i en djup burk och har ett slags lock, så den syns inte och då kan man glömma den emellanåt. Jag har helt gett upp att försöka mota klättrandet. A älskar att stå på toalocket, man kan ju spola och pilla på grejer på handfatet och en massa skoj! Det är bara att bita ihop och låta G ha fläskläpp några veckor. Det går över, snart behärskar han klättrandet bättre och drullar inte ner så ofta!

• Resande

Tack för alla tankar om dagis, feber osv. Skönt att höra lite hur andra ställen gör...

Pyttis N har haft världens förkylning men har aldrig fått röda ögonvitor. Ögonen rinner efter han legat ner eller lite extra när han gråtit. 

Jag har varit på VC med N nu. Läkaren tyckte det var lika bra att skriva ut ögondroppar med antibiotika eftersom N haft rinniga ögon i några veckor nu. Dessutom sa hon att alla dagis är rabiata vad gäller just ögoninflammation så det är lika bra att ha honom hemma till måndag. Läkaren skrattade när jag sa att de ständigt ringer och säger att N har feber, hon menade det har väl alla barn efter en stunds lekande (i alla fall de som är så varma som N är i normala fall ) om man ska gå efter bara tempen. Jag tror vårt dagis använder det som "ursäkt" till varför de vill att man hämtar hem N. 

Föreståndaren (eller vad personen nu kallas som är boss på fsk) sa till mig att de vill man håller barnen hemma minst en dag efter feber, men N var ju hemma fyra extra dagar efter han haft sin och hemma har han ju inte ens haft förhöjd temp nu! Klart jag inte vill att han ska vara på dagis sjuk, varken för sin eller andras skull!! Så ego är inte ens jag (trots att jag ibland längtar efter lite egentid att hinna ikapp med alla tankar och känslor). Nu får han vara hemma och busa med mig i några dagar till så får vi hoppas det inte blir allt för tufft för honom nästa vecka när jag börjar jobba igen. 

Somna- kreativ liten kille har ni med hör jag. N gillar att använda toaborsten till att städa lite överallt men låter för det mesta bli den. Jag gömmer den så långt in bakom toan som det bara går.  

• Ela

Somna - Jag är inne på Cissis linje. Så länge det inte är förenat med ren livsfara eller alltför allvarlig kroppsskada får tjejerna klättra och upptäcka. Här brukar båda stå och trängas på toan samtidigt. Drömmer 

Jag var för övrigt på utvecklingssamtal på dagis förra veckan (båda barnen är givetvis uuuuunderbara och välanpassade Hjärta) och det enda de tyckte var lite besvärligt med R är att hon verkligen är osedvanligt klättrig. De låter henne hållas i mångt och mycket men kan givetvis inte låta bli att hålla ett extra öga på henne. Det var lite skönt att höra att det inte vara är vi som tycker att hon är klättrig (och är sjåpiga alltså) utan att även proffs tycker att hon är något i hästväg ( de tycker att hon är snäppet värre än T var i samma ålder t o m).

Två är dubbelt så bra
  • Resande

Kopierar in nya frågor från gamla trådar!

Sarahkka skrev:
    Hej tjejer, nu slinker jag in här också och ställer 2 frågor: 

hur tänker ni ang smågrupper 1-3 år resp grupper 1-5 år. Ser ni nackdelar på den sista gruppen?

när barnen får sova ute i förskolans vagnar ute på gården längs fönstret så de kan ha koll på dem. Vad tycker ni om det? Jag känner mig lite tveksam. Det är inte så att det händer saker men tänk om...

• Ela

Fiji - Jag måste säga att jag verkligen tycker att det är urskumt beteende från dagiset. OK då angående de rinnande ögonen om det är en sådan skräck för ögoninflammation (det är ju väldigt smittsamt) men förhöjd temp hela tiden? Vad tycker N om att ta tempen? Om han tycker att det är ok skulle jag nästan förelså att gemensamt med någon personal ta en normaltemp på honom vid ankomst (och då gärna busa lite extra innan lämning ) för att få dem att tagga ner lite. Ska man behöva läkarintyg på att ens unge har lite högre normaltemp?

Två är dubbelt så bra
  • Kusin Knase

Ujuj! Ja, jag såg sen en tråd nr 12 som dock verkade stängd, så jag blev allt lite förvirrad! Tack Fiji!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Resande
    Ela- jag håller med dig, verkligen skumt. Tror de är lite mesiga och istället för att säga att vi tror N har ögoninflammation och vill ni håller honom hemma tills han är helt frisk i ögonen så tar de tempen och säger han feber. Visst pratade de om ögoninflammation som går runt på dagiset och en del haft det i ett par omgångar men jag förstod inte att de menade att finns det minsta lilla risk att det är Ns problem så får han absolut inte komma. Jag tycker bättre om att man talar klarspråk och säger vad man egentligen menar så slipper jag försöka vända och vrida på varje ord.

Vad skönt att ni har så välanpassade och underbara barn. Självklart! Ni måste verkligen ha en liten klättertokig om t.o.m personalen påpekar det. N klättrar en hel del men inte alls så där och han klättrar ju inte ens i sin bokhylla än.  

Knase-  

Sarahkka- jag tycker nog bättre om 1-3 och 2(3)-5 uppdelning. N trivs bland de äldre barnen men jag skulle nog inte vilja han gick med dem förrän tidigast efter två års ålder. Tycker det redan på småbarnsavdelningen märks hur mycket plats de barn tar som är bra på att uttrycka sig. Det finns en tjej som talar i flerordsmeningar och då är det hon som svarar på alla frågor, pratar hela tiden medan de minsta inte har en chans. Om det är en avd med större barn också så skulle jag nog vilja att de delade upp grupperna rätt ofta. Fast jag kan inte tänka mig att 5 åringarna tycker det är så där jätte kul med de minsta men vad vet jag... Bara en tanke från min sida.  
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13