• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Billabong

Apropå sängar så undrar jag lite över er lösning, Ela.
    Jag har uppfattat det som om att T och R delar rum och säng. Är det så eller sover T uppe och R nere? Hur bred är nere-sängen? 140 cm?
    Här är vi lite kluvna för hur vi ska göra m sängar i Os och Gs rum... juniorsängar ger mer plats för annat i rummet, men blir svårt att rymma föräldrarna. Två 90-sängar går inte in. Eller jo, men då blir det så lite yta kvar att leka på... Våningssäng går inte då de har snedtak (sovrummen är på ovanvåningen).

Än så länge sover de i sina spjälisar och har inte börjat klättra men det känns som en tidsfråga innan vi måste ta bort långsidorna. Men vi väntar gärna så länge vi kan för att slippa ha tre nattvandrare och två som vägrar ligga kvar i sina sängar vid nattningen...

• Ela

Sara - Om det ändå vore så väl att T och R delar säng. Drömmer R terroriserar fortfarande en av oss föräldrar om nätterna - hon vaknar x antal gånger och har längre vakenperioder i vart fall varannan natt så det går inte att ha henne med T än. Tanken är att de SKA dela säng i framtiden dock (och hur vi ska lösa det om hon - vilket ju är väldigt troligt - fortfarande sover risigt när bebisen kommer behöver ni inte fråga om. Vi gör som vi brukar i den frågan - lallar bingo. ). Underslafen är 120 cm och jag tror att det kommer att gå finfint att dela två barn på det - antingen bredvid varandra eller skavfötters. Jag tycker att T är lite för liten än så länge för att sova i överslaf och vi har tagit bort trappstegen för att undvika alltför vilda eskapader på hög höjd för våra klättermajor.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Svårt dock att råda hur ni ska göra. En 120 cm säng att dela på skulle ju - om den går in - i vart fall kunna vara en lösning ett tag men barnen (inte våra heller) kommer ju förmodligen inte alltid vilja dela säng. Har ni tänkt att de ska få varsitt rum när de blir lite äldre eller är det en väldigt långsiktig lösning ni är ute efter?

Två är dubbelt så bra
  • Billabong

Ela: Ok, då har jag nog tänkt att ni redan är där ni tänker er att vara vad gäller tjejernas sovlösning. Även om jag för all del inte missat era nattliga strul... Vi är tyvärr också där sedan 2 månader tillbaka.
    Mmmm... en 120 cm säng går in eftersom det motsvarar längden på den nuvarande spjälisen. Ja gär lite kluven till vad som är bäst. En stor gemensam säng, varsin vuxensäng med lite lekyta eller varsin junoirsäng med mer lekyta. Misstänker att det kommer ändå bli att de hamnar i vårt sovrum när det är stökigt med nattsömnen... Jag har lagt fram för sambon att vi ska ställa in en säng till hos oss, men han har inte nappat. Än. Får se vad som händer när långsidorna på spjälsängarna tas bort. Då kanske han är mer motiverad?

Då vi har tre sovrum (vårt stora och två ganska stora) på ovanvåningen och två på bottenvåningen (ett stort och ett pyttelitet) i huset har vi tänkt att G och O får dela rum fram tills dess att J vill flytta ner och ha det större sovrumemt där som sitt eget rum. I dagsläget är det ett lekrum som det härjas vilt i om dagarna. Men eftersom J sover skruttigt och bara är 3 år har vi tyckt att det inte är läge att hon sover själv på bottenvåningen än. Dessutom vill vi ha kvar lekrummet ett bra tag till.
    Så denna lösningen med att alla sover upp och pojkarna delar rum tänker vi oss får fortsätta i 3-5 år till, så att J är 6-8 år innan hon flyttar ner. Och killarna får därmed egna rum när de är 4-6 år gamla. Eller om de fortsätter ha ett gemensamt sovrum och får det andra rummet som lekrum...?
    Vi har även sagt att det faktiskt inte ska behöva vara så att det är just hon som flyttar ner och killarna får ha varsitt (spegelvänt) rum uppe bara för att de är tvillingar. Men sett ur ett längre perspektiv så tror vi att hon är den som kommer se de största fördelarna med att få ha sitt rum lite avsides från småbrorsorna, och med "eget" badrum.

• Gladhannapanna

Sara: Spontant tänker jag så här: Om det finns ett lekrum att röja runt i har de inte samma behov av lekyta i sitt rum, så jag hade helt klart köpt två 90 sängar.
    Julia har ett pyttelitet rum, Agnes har lite större. Vår policy är att om båda barnen vill leka men inte med varann så har Julia förtur till lekrummet eftersom Agnes rum är bra att leka i.

• Ela

Jag håller med Pyttis, Sara. Köper ni 90-sängar kan ju killarna ha dem länge så slipper ni byta ut juniorsängarna när de vuxit ur dem.

På tal om att fundera vem som ska ha vilket rum när och så kan jag meddela att graviditet + sjukt mycket datortid p g a att man inte kan röra sig inte är särskilt bra för den mentala hälsan. Just nu boar jag genom att Hemnet-knarka. Jag "flyttar in" familjen i en massa hus och funderar på hur man skulle utnyttja rummen från och med idag till döddagar typ. Problemet är bara att vi verkligen inte vill flytta nu. Lite jobbigt när jag hittade drömhuset häromdagen.

Två är dubbelt så bra
  • Annaloo

Kate: Trist att du inte kan komma, men väl begripligt! Lycka till med disputationen!

Gullet: Jättetråkigt att du inte kan komma, och ännu tråkigare att det fortfarande strular så *kraaaam* När jag tar makten blir FK de första att stå till svars för sina brott mot folket och samhället

Sara: Jag håller med Pyttis om att ni kanske inte behöver ha så stor lekyta i pojkarnas rum. En annan variant är att de får dela på en 120-säng som står direkt på golvet så att den kan användas som lekområde om det kniper

Hanya: Moooodigt! K klarar trappan själv, men jag vågar inte lita på det tillräckligt för att ta bort grinden än.

• Namaste72

Annaloo: Snarare dumdristigt om du frågar mig... men vi har hund och katt som inte kommer igenom grinden...och I blir vansinnig om man försöker hålla handen eller något. Trappen har mjuk heltäckningmatta och är i två etage, men jag inser ju att något måste göras. Få kanske fixa en grind idag...hmmm

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • cilla67

Vi har heller ingen grind för trappan, men vår jycke har inte fattat hur man går i trappor, så hon stannar där nere!
    A däremot klättrar både upp och ner, hittills utan olyckor. Peppar peppar.
    Däremot drullade han ner från en stol igår, och fick ett par tjusiga märken i pannan, på vilken han landade. Stackarn. Han kommer inta alltid ihåg att stolar man står på tar slut nånstans...

Ela, attans att drömhuset dök upp nu! Vi ska titta på ett hus på söndag. Ingen vidare bra tajming där heller! Skulle vi vilja ha huset och rentav lyckas köpa det, misstänker jag att det är inflyttning ca 1 februari... Kanske inte jättebra, eller så är det det?!

• Namaste72

cissi: Känns lite som om A och I spelar i samma liga, både vad gäller skrubbsår och äventyrligheter

{ Mamma till världens finaste dotter }
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13