• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Somnat
    Resande skrev 2010-11-15 08:01:08 följande:
    Somna- ville du se mer än mitt hår?!   
    Ja, eh... Det där kanske lät lite skumt... Men det skulle vara trevligt om du kunde komma!

Hoppas ni reste någonstans där det är varmt och soligt!

Sara:
    Vilka duktiga och välartade barn du verkar ha! Det märks att de är tråd-barn!

Tack för all input vad gäller leksaker! Verkar som det kommer att bli en God Jul för G!
  • aigee

ang klossbygge på 18 mån kollen. N hade aldrig byggt klossar och var lite sur på bvcsköterskan som plockade undan böckerna hon sett så hon spände ögonen i henne och ställde demonstrativt klossarna på varandra och fortsatte stirra på bvcdamen.. som om hon tänkte "ja jag kan stapla klossar men jag vill inte". sedan tog hon en bok i högen och bläddrade i. Gullunge! Eftersom hon inte gick blev hon inte godkänd förrän en månad senare men vad gör väl det när hon nu springer, hoppar, står på ett ben etc...

Pyssling: vilket roligt barn som snor mat... fast om det ser roligare ut på någon annans tallrik...

Ang handla med barn så har hittils N skött sig finfint. igår var maken och handlade med hennes kärra. Hon hade gått bredvid kärran och plockat i saker i korgen de tagit vid dörrn. Funkade lika bra som när hon sitter i kundvagnen.

• Piggley Wink

Fiji: Det är just därför de har uppfunnit självscanning i mataffären. För att man snabbt ska komma ur butiken när man handlat färdigt och innan barnen börjar krångla

Lime: Jag höll på så på nätterna när jag var liten, pappa var hemma med mig och tyckte det var så praktiskt när jag sov länge på dagen för då kunde han få mycket gjort när han renoverade huset...

H har fuskat när hon ska stå på ett ben, hon ställer sig gärna vid en vägg eller liknanade... I morse skulle dockan sitta på hennes axlar (som hon älskar att göra på pappa) när hon tog på sig stövlarna. Då var det en baggis att stå jättelänge på ett ben, för hon var ju tvungen att hålla dockan i båda benen så den itne trillade ner

Nu öppnade sig himlen så jag blir nog ett par minuter sen till frisören, vill inte gå ut!

Återkommer med recept i em!

H juni 07, syskon november 10
  • Annaloo

Läser i vanlig ordning, men har alldeles för mycket annat att göra

Vad gäller shopping så avundas jag er som kan låta era barn gå själva i affären... K har vid några tillfällen fått gå runt med egen vagn, och jag har konstaterat att deodoranter och servetter är vad som borde stå på hans önskelista Möjligen skulle detta förändras om han inte fastnade precis vid ingången och i stället lyckades ta sig till leksaksavdelningen... Drömmer
    Efter en fruktansvärd upplevelse då jag fick släppa allt och rusa efter honom ut på parkeringen FYRA gånger medan jag stod i kassan (det fanns ingen plats att sätta honom på själva kassan) så närmar jag mig inte ens kassan utan att ha honom fastspänd i något

Pysslig: Gulle-L! Snällt av henne att provsmaka, och förresten borde de veta bättre än att lämna mat obevakad sådär!  

• Piggley Wink

Här kommer recepten. Tror de kommer från hormonstinn och Puchahontas ursprungligen. 

Chokladbiscotti
    Det här behövs till 50 st:
    150 g sötmandel (ca 2 dl)
    75 g smör eller margarin
    3 1/2 dl socker
    3 ägg
    6 dl vetemjöl
    1/2 dl kakao
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    75 g hackad choklad

Gör så här:
    Rosta mandeln i en torr stekpanna och låt den svalna. Rör smör och socker poröst och tillsätt äggen ett i taget under vispning.
    Blanda 6 dl mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner i smeten. Tillsätt den hela mandeln och grovt hackad choklad.
    Blanda samman till en deg och dela i fyra bitar. Tillsätt ev. mer mjöl. Forma till längder och lägg på plåt med bakpapper.
    Grädda i 20 minuter i 200°. Skär längderna i sneda bitar och lägg med snittytan upp. Sänk ugnsvärmen till 100° och torka biscottin i ca 40 minuter tills de är torra.

• Piggley Wink

Saffransbiscotti
    ca 40 st

2 ägg
    1,5 paket saffran
    100 g sötmandel
    100 g smör
    1 dl socker
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Hacka mandeln grovt.
    Vispa ihop saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör och socker till en porös smet.

Blanda ner hackad mandel, mjöl och bakpulver till en jämn och ganska kletig deg.

Fördela smeten i tre längder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200 gr i 15 min.

Låt kaklängderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Sätt in dem i ugnen igen för att torka mitt i ugnen i ca en timme på 75 gr.

• Piggley Wink

Pyttis: Det är bara att gå hem och baka... fast du är ju så imponerande principfast så du väntar kanske till advent? Jag har ingen karaktär alls så jag tog jus t lite överbliven tårta till lunch Fast man kanske får tröstäta när man väntar på att Barba2 ska komma ut? Hoppas det!

Här är ett bedrägerimål om Tradera http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.490448-kvinna-friad-i-bedragerimal Lite skumt men man vet ju inte heller hur många paket hon skickat. O hon skickat två verkar det konstigt att båda försvunnit men om hon skickat massor kanske några försvunnit.... Svårt det där!

• Elsis

Juni, tack snälla för recept.

Somna, så bra att du frågade efter julklappstips, då kan ju jag också använda dem, inte för att A är i närheten av Gs ålder förstås...

Ego: idag har A lärt sig ett nytt ord "äj" vi såg två älgar utanför fönstret. Den ena stod till As stora förtjusning kvar när vi kom ut för att gå på promenad.

• Somnat

Elsis:
    Nej, det dröjer ju lääääänge till dess, men det skadar ju inte att vara förberedd!

"Mornar" sig era barn? Dvs tar lite tid på sig innan de vaknar? Jag hade sett fram emot sådana där mysiga mornar när barnet bara sitter och kurar in sig i famnen. Verkligheten är dock raka motsatsen. G går från snarkande till vidöppna vakna ögon till sittande till ropande "Där!!" på 0,3 sekunder. Eller 3 sek om man nu inte ska överdriva. Och så där väldans intresserad av att mysa är han inte i det läget. Attans!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13