• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Annaloo

Wohooo ny tråd!!! Det var längesen! Tack Somna

johlinn: *kraaaam* I morgon är febern borta, och barnet piggt och glatt! Så det så!

Milla: Vilken otur   Tur att det bara blev en bula.

Cissi: Vissla vidare, jag håller en stol!   

Emmli: Klart det är! 

*slänger sittkudden i ett hörn och galopperar ut igen*

• Resande

Kul med ny tråd, tack somna!

Krya på er alla sjuklingar och stor kram till alla barn som ramlat och slagit sig.

Jag kan nog inte följa med på AW eftersom mannen är borta då. Själv ska jag nog jobba den dagen också och stressa med lämning och hämtning på dagis. Hade varit toppen att se er alla men jag får väl försöka hänga på nästa gång. 

• Piggley Wink

Tjena! Måste bara säga att chokladbiscottin (tror det var hormonstinns recept) blev helt underbara! Jag vågade inte ha hela mandlar utan grovhackade dem (det var flera små barn som skulle äta) men det funkade bra det med! Nästa steg blir saffransbiscotti (tror det var Puchahontas som tipsade om dem) till jul!

H juni 07, syskon november 10
  • aigee

oh, ny tråd OCh prat om kakor. Underbart!! Lyckades misslyckas med kladdkaka idag... Hur lyckas man?? satt den på rätt gradantal men minskade tiden med 10 min eftersom jag inte litar på ugnben. Tror ni inte den belv bränd och stenhård ändå... morrrr. Faast ätbar... kanske ska ta sista biten?!

min tvåårstrotsande tjej har både varit yber-gnällig och supergo. Underligt att det ryms så mycket känslor i en sån liten skrutt!! Underbart är det att vara mamma ändå!

• Limefrukt
    Somnat skrev 2010-11-14 14:20:12 följande:
    Eh, förkunskaper?? Jag antar att jag målade med fingerfärg på dagis. Behöver man mer kunskap än så? Vanlig väggfärg funkar väl, antar jag. Men behöver man tänka på ngt när det gäller penslarna? Jag ska måla på fri hand. Eller ja, jag har förstorat upp ett mönster från Gs gardin. I den här kroppen bor det inte ens en liten konstnärs-själ...
    Fingerfärg räknas! Skrattande

Vanlig väggfärg funkar jättebra att måla med. Om du inte vill köpa så mycket, så finns det hobbyfärg alt konstnärsfärg på små burkar/tuber som du kan använda. Köp en pensel med mjuka hår, typ syntet. Ju bättre pensel desto bättre resultat. Har man en dålig pensel blir resultatet inte lika jämnt. Men be de i affären plocka fram en åt dig om du är osäker. De är proffs!

Kom att tänka på en kund jag hade som ville ha hjälp med verktyg när hon skulle måla med hjälp av schabloner. Hon pekade på en liten spetsig pensel och undrade om inte den gick bra att använda. Varpå jag svarade att det är lätt att färgen kommer under schablonen och att resultatet inte blir så jämnt om hon använder en så liten pensel. Jag rekommenderade istället att använda svamp, roller eller en speciell schablonpensel (som är platt). Kunden stirrade på mig och började gorma att jag redan bestämt mig för hur man måste måla och att jag inkräktade på hennes konstnärliga integritet. Hon var kanske jätteduktig på att måla och gillade minsann inte att använda svamp eller roller... Jag funderade på varför hon överhuvud taget bett om hjälp att välja verktyg...

Tack för nya tråden! Solig
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Pysslig
    Somna, TACK för ny tråd! Vi borde värklige (ja jag skriver med ä för det är som värk) ha en trådgräns vid 500 sidor! Kyss

Cissi, hoppas hoppas hoppas att få se dig de 22a! Skrattande

Persefone, Gullet pratade om att hon ville gå på OT som på gamla goda tiden. Var själv inte med då så jag vet inte vad det är men de hade tydligen goda hamburgare så det låter ju toppen!

Idag har vi firat farsdag med att bjuda min pappa (och mamma) på brunch på Scandic Anglais. Så bra att äta där och sitta vid soffor med låga bord. L kunde gå runt och leka runt oss och samtidigt få/ta sig smakbitar ifrån allas tallrikar inkl ifrån grannbordet som ställde ifrån sig en full tallrik och gick för att hämta dricka. Ooops det saknades en gurkskiva när de kom tillbaka men vi knep och bordet vid sidan av lika så även om alla smålog och L glatt gnagde i sig gurkan! Oskyldig
  • Elsis

Pysslig, det var väl snällt av L att hjälpa bordsgrannarna att äta upp. A ville hjälpa dem bakom oss i kassan att packa varor när hon "packat" alla våra i påsen. Hon kände antagligen igen påsarna med kattorrfoder, eftersom det är hon som är ansvarig för matandet av katten här hemma, enligt sig själv iaf. Hon portionerar ut små bitar åt katten varje gång denna försöker äta.

Johlinn, stackars E som fortsätter att ha feber. Hoppas den försvinner snarast.

Lime, hon ville väl visa att hon kunde allt om verktyg för schablonmålning med ett konstnärligt uttryck.

Juni, du kan inte reprisa biscottireceptet om du har det till hands?

Aigee, tur att kakan blev ätlig, och du förtjänar ju sista biten för att du såg till att den inte blev helt förkolnad i alla fall.

• Somnat

Johlinn:
    Vad har han för normaltemp? Iaf G blir varm när han sover (hans mamma har väl bylsat på honom för mycket..). Hoppas, hoppas E är på bättringsvägen!!

Cissi:
    Det är säkert JÄTTEmycket jobb som behöver levereras! Hoppas jag!!

Emmlie:
    Det är klart att det går bra! "Vi" vet ju inte ens var vi ska.. 

Fiji:
    Tråkigt! Det hade varit så roligt att se dig igen. Även mer än din frisyr!

Aigee:
    Jag misslyckades åt andra hållet härom veckan. Glömde att 45 min (men mitt recept) är PERFEKT och så blev det 40 istället. Men det är ju inte som så att det finns något kvar för det...

Lime:
    Hon kanske ville vara snäll? Jag ska säga åt mannen att köpa syntetpensel, för det är han som får fixa det i veckan. Det är ett träd som ska målas, så det räcker nog inte med en hobbyburk. Får nog bli en 1/2-liter iaf (fast det är iofs alldeles för mycket. Ska posta bilder när jag är kvar så du kan berätta för mig hur duktig jag är!

Pysslig:
    Bästaste L! Det är klart att man måste förse sig om tillfälle bjuds. Fast gurka? G hade tyckt hon var knäpp!

För de som vill att era barn ska bygga med klossar utan uppmaning så kan jag rekommendera att ställa barnet vid köksbänken medan ni lagar mat. Där stod G idag och byggde ett torn med 4 st 2,5 dl vintetror och krönte hela skapelsen men en vitpepparkvarn han hittat i en låda Inte så pk, men roligt!

På tal om saffransbiscotti (och därmed jul) - vad leker man med när man är mellan 1,5-2 år? Frågar man G vad han vill ha säger han bara "Ba-ba!" (banan) och det är nog iofs alldeles sant, men känns lite tråkigt.  

• Limefrukt
    Somna: Bananfodral kanske? Vad duktig G är som kan bygga torn med vintetror och pepparkvarnen! Solig

Ego: Hoppas att natten blir bättre än förra. A somnade vid 20-tiden i går kväll. Var klarvaken och sjöng och skrattade mellan kl 1 och kl 4.30.... Sen vaknade hon kl 8 och var pigg och glad igen. Någon som varit med om något liknande? Hon sov drygt 2 timmar på dagen innan, men hon hade varit i farten mycket så det borde inte gjort någon skillnad. Om hon har ont i tänderna eller magen så förstår jag att det kan vara svårt att sova, men att klättra upp på soffan, sitta grensle över armstödet och sen kasta sig ner på madrassen nedanför och tjuta av skratt kl 3 på morgonen är något jag kan klara mig utan....
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13