Inlägg från: Limefrukt |Visa alla inlägg
  • Limefrukt

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Somnat skrev 2010-11-14 14:20:12 följande:
    Eh, förkunskaper?? Jag antar att jag målade med fingerfärg på dagis. Behöver man mer kunskap än så? Vanlig väggfärg funkar väl, antar jag. Men behöver man tänka på ngt när det gäller penslarna? Jag ska måla på fri hand. Eller ja, jag har förstorat upp ett mönster från Gs gardin. I den här kroppen bor det inte ens en liten konstnärs-själ...
    Fingerfärg räknas! Skrattande

Vanlig väggfärg funkar jättebra att måla med. Om du inte vill köpa så mycket, så finns det hobbyfärg alt konstnärsfärg på små burkar/tuber som du kan använda. Köp en pensel med mjuka hår, typ syntet. Ju bättre pensel desto bättre resultat. Har man en dålig pensel blir resultatet inte lika jämnt. Men be de i affären plocka fram en åt dig om du är osäker. De är proffs!

Kom att tänka på en kund jag hade som ville ha hjälp med verktyg när hon skulle måla med hjälp av schabloner. Hon pekade på en liten spetsig pensel och undrade om inte den gick bra att använda. Varpå jag svarade att det är lätt att färgen kommer under schablonen och att resultatet inte blir så jämnt om hon använder en så liten pensel. Jag rekommenderade istället att använda svamp, roller eller en speciell schablonpensel (som är platt). Kunden stirrade på mig och började gorma att jag redan bestämt mig för hur man måste måla och att jag inkräktade på hennes konstnärliga integritet. Hon var kanske jätteduktig på att måla och gillade minsann inte att använda svamp eller roller... Jag funderade på varför hon överhuvud taget bett om hjälp att välja verktyg...

Tack för nya tråden! Solig
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Limefrukt
    Somna: Bananfodral kanske? Vad duktig G är som kan bygga torn med vintetror och pepparkvarnen! Solig

Ego: Hoppas att natten blir bättre än förra. A somnade vid 20-tiden i går kväll. Var klarvaken och sjöng och skrattade mellan kl 1 och kl 4.30.... Sen vaknade hon kl 8 och var pigg och glad igen. Någon som varit med om något liknande? Hon sov drygt 2 timmar på dagen innan, men hon hade varit i farten mycket så det borde inte gjort någon skillnad. Om hon har ont i tänderna eller magen så förstår jag att det kan vara svårt att sova, men att klättra upp på soffan, sitta grensle över armstödet och sen kasta sig ner på madrassen nedanför och tjuta av skratt kl 3 på morgonen är något jag kan klara mig utan....
  • Limefrukt

Slinker in lite och gäspar...
    A har vaknat mitt i natten och velat leka i 4 nätter nu!
    Hon vaknar ung vid 1-tiden och håller sig vaken till 4. Hon sjunger så högt hon kan för att hon inte ska somna. Det är helt enkelt för roligt att vara vaken än att sova, men NÄR ska hon sova då? Efter 4 dagar med så lite sömn så borde hon väl snart klappa ihop? Hon sover bra på dagis, men inte så mycket mär än 1½ timme...
    Om jag hade varit singel så skulle jag vara inlagd på dårhuset nu!
    Vad skönt att man kan ta varannan natt, men A sjunger så högt att hon håller båda vakna ändå! Enda sättet att få henne att somna till slut är att gå med henne fram och tillbaka i selen och ha på en cd med vaggvisor. Det är jättekul att gå runt runt i vardagsrummet i ca 40 min varje natt - eller inte... Och man kan inte börja natten med att ha henne i sele, för då studsar hon i den. Hon måste "studsa av" sig först. SUCK!

• Limefrukt
    Somna: Jag har en toaborste med lock på (ikeas) som man kan sätta en extra toarulle ovanpå. Då är toarullen det mest intressanta
    Sarahkka: Vårt dagis har 1-3 och 3-5 i grupperna. Det är ett ganska stort dagis med trettio barn i 1-3 års gruppen (två avdelningar). Jag vet inte säkert hur många de är i 3-5 årsgruppen, men jag tror att de är lika många. Ibland är alla grupperna ute på gården samtidigt och då kan det bli lite bökigt. Det finns en resursgrupp också och då ibland kan det vara väldigt fullt på gården. Men gården delas in i två, med staket mellan, så det funkar ganska bra ändå. Det händer att de större barnen inte ser sig för och springer omkull någon eller tränger sig i rutschkanan. En gång var det ett barn som sprang fram och kramade A så hon blev rädd och ramlade. Men sånt går ju inte att undvika

Jag vill inte outa någon, men senaste natten har jag sovit
  • Limefrukt
    Pysslig: Du kanske kan lära L att plocka upp rispuffar med fötterna? Jag skulle också tycka att det känns skumt med såna mellan tårna...
    Somna: Hoppas G blir bra snart! Det är så jobbigt när de är sjuka, skönt att ni varit förskonade hittills!
    Ela: Typiskt att vissa tar såna kommentarer som en outning! Bäst vi outar ordentligt åt andra hållet med: Vi vet att du är sjuk T!
    Cissi: Klart han måste sova med ryggan!

*viskar* "någon" sov hela natten, men jag sov lite halvtaskigt för "någon" gosade in sig med näsan mot min hals och snarkade högljutt hela natten.
  • Limefrukt
    CaCC: Välkommen hit!
    Vi har samma problem här hemma just nu. Min dotter är jämngammal med din, född 10 juni -09. Hon har inte haft några problem med att somna tidigare, däremot har hon vaknat många gånger/natt. Men sedan hon började dagis (augusti) har hon blivit svårare och svårare att lägga. I början var det antagligen pga oro för att vi skulle lämna henne m.m. och sen har det stannat kvar. Nu vägrar hon somna om inte någon av oss ligger bredvid henne. Tidigare hade vi sängrutiner som liknar dina och så gick vi bara ut och lämnade henne i sängen. Men inte nu längre...
    Jag hoppas att det är en övergående fas, för jag skulle verkligen uppskatta lite sömn!
    Min dotter är också mycket krävande med en stark vilja. Skriker och kastar mat på golvet om hon inte gillar det. Och hon gnäller och skriker om inte maten kommer tillräckligt fort. De har sagt på dagis att hon har väldigt kort tålamod när det gäller mat och det stämmer verkligen!
    Men - idag när jag lämnade henne så höll de precis på och delade ut frukt. Och jag blev ganska förvånad när jag såg henne gå lugnt och sansat och ställa sig i fruktkön! Så nu väntar jag på att hon ska kunna somna själv igen....
    Inte så mycket råd hade jag visst att ge, men du ska veta att du inte är ensam! Denna tråd är väldigt bra för oss som behöver gnälla av oss lite
  • Limefrukt
    Ela skrev 2010-11-23 22:33:52 följande:
    Undrar hur det är med johlinn och E. Tycker att det var ett tag sedan jag såg till henne.
    Hon kanske har ett liv utanför FL???? Förvånad
  • Limefrukt
    Somnat skrev 2010-11-25 08:02:59 följande:
    Den andra halvan innehöll iaf bl.a. en varning till Fio: G visar nu inte enbart var ens navel sitter. Han "pruttar" på den också. Gulligt och plaskvått om man är hans mamma eller pappa. I andra fall bara plaskvått...
    Hjärta
  • Limefrukt
    Hormonstinn: Fy vad jobbigt! Jag undrade lite över rullator när jag läste inlägget....
    Marge: Vad talför S börjar bli!
    juni: 1 tjänst på 19 barn verkar inte så troligt! A:s dagis har 3 tjänster på 15 barn.

...och så börjar förkylningarna om från början igen. Men det ena positiva med att A har feber är att hon sover bra då, och då får vi sova lite också...Drömmer
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13