Inlägg från: Limefrukt |Visa alla inlägg
  • Limefrukt

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Poker: Tråkigt med bilen Rynkar på näsan
    Olimpia: Grattis till nytt jobb. Det verkar som om du behöver komma från ditt nuvarande.
    Cissi: Jag håller med Pyttis ang. ögoninflammation. Precis så sa de på mitt bvc. Och på A:s fsk verkar de ha samma syn på det. Skönt!
    CaCC: Vad skönt att ni fick lite sömn. Det är ni värda!

Här har vi fortfarande ingen ordning på sömnstrulet. Nu har jag tappat rösten också, så idag var jag på Clas O och köpte en cd-spelare till Amanda. Så i natt får hon lyssna på skiva om hon vägrar sova.
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Limefrukt
    Kate: Grattis!
    Fiji: Fy vilken dålig förskola! Vad tråkigt att de inte berättar något om hur det går på dagarna. Har ni inget utvecklingssamtal snart? På vår fsk får vi muntliga rapporter varje dag om sömnen och maten eller annat de tycker vi ska veta. Sen har de en anslagstavla med bilder och sånt ute i korridoren. Där får man se vad som hänt under veckan.
    Ego: Jag hänger inte här så mycket nu, vi är mitt uppe i julstressen på jobbet. Men jag läser det mesta som skrivs, orkar inte kommentera allt bara....
    A har fortfarande problem med att sova på nätterna. Hon vaknar och är vaken en längre period mitt i natten nästan varje natt nu. Jag börjar längta tillbaks till tiden då vi i alla fall fick 6 timmars sömn/natt... Och även om min man och jag turas om att ha ansvar för varannan natt, så blir det till slut att vi båda är vakna ändå. I går kväll gick jag och la mig med A vid 19-tiden och det var tur det, annars hade jag inte fått mycket sömn alls. Lagom kul när man ska upp och jobba sen och det är så mycket jobb på dagarna. Dessutom är min pappa bortrest, så den avlastningen är borta nu... Idag var jag ledig från jobbet, men jag tillbringade en timme hos tandläkaren, så det kändes inte direkt som om jag fick koppla av... *gnäll gnäll*
  • Limefrukt
    chiqita skrev 2010-12-03 22:03:29 följande:
    Lime: det låter som våra A har något gemensamt. Var på BVC och de trodde möjligen att Agnes har lite svårt att skilja på dag och natt och därför har svårt att sova. Nu är det ju inte så att hon är vaken länge varje natt men att bli väckt 511 gånger mellan 1 och 5 stör ju också nattsömnen så jag har gått omkring som en liten zzzombie i det sista. Tipset vi fick var fasta rutiner, max 2,5 timmar dagsömn och inte efter kl 15 samt att väcka henne senast 8. Kram!
    Men om hon sover 1½ timme på dagen innan kl 14 och sen vaknar pigg och glad kl 6 på morgonen trots att hon varit vaken tre timmar mitt på natten? Vad gör man då? Tips någon? Vi funderar på alla möjliga sorters droger
    Somna: Du är en JÄTTEBRA mamma! Hjärta A var på babysimmet idag, för första gången på 5 veckor. Och hon dök som en galning

I går var jag på julfest med jobbet. Kändes lite konstigt att komma hem kl 3 på natten och lite lagom jobbigt att gå upp igen kl 8.... men ändå var det mer sömn än jag fått på länge!

Jag vill inte vara besvärlig, men jag jobbar den 7:e....

NalleStockholmsplaydateNalle
    7 januari
    Persefone
    Somna
    Annaloo
    8 januari
    Lime
  • Limefrukt

Persefone: Ska du bara ha ett skinn till pulkan så tror jag att ikeas är bra. Vi har ett dyrare tvättbart lammskinn i vagnen och ett annat fårskinn (som är köpt i någon baby-butik) till pulkan.

• Limefrukt

Jag vill inte outa någon eller säga något om dålig sömn, bara så ni vet
    Säger bara en sak: TRE nätter i rad har jag vaknat utan grus i ögonen

• Limefrukt
    Fio: GRATTIS!!!!! Vad bra att du skriver om såna viktiga saker i den här tråden också. Jag hänger inte alls i den andra...
  • Limefrukt

Bidrar med ett helt igenom ego-inlägg idag:

Vårt dagis har också luciatåg utomhus. Men eftersom vi skulle till bvc på fm och sen fika med mammagruppen på em, så hoppar vi över dagis helt idag. A får ha på sig tomteklänning idag ändå Och favoritmockasinerna förstås. Hon kan inte gå utan dem på. Då skriker hon och viftar med dem på händerna. Enda gången när hon inte velat ha på dem, var när hon såg finskorna. Då skulle hon ha skorna på fötterna och mockasinerna på händerna....
    Idag var vi på 18-månaderskollen på bvc. Jag hade väntat mig att de skulle kolla hennes färdigheter, men sköterkan bara frågade vilka ord hon kunde och om hon kunde peka ut några kroppsdelar. Vi som hårdränat! Flört

Hon fick i alla fall godkänt på vikt och längdkurvan. Jag var lite orolig för vikten, men hon har gått upp 1 kg på 3 månader och huvudet följer sin egen kurva också. Skönt!
    Sömnen är det fortfarande skrutt med, även om vi ibland får ett andningshål i sömnproblemen. I går sov hon en timme på dagen och ville sen gå och lägga sig kl 18. 18.20 hade hon sovit färdigt och ville inte somna igen förrän kl 12! Men sen kom hon in till oss vid 6.30 och ville gosa i 2 timmar. Helt ok för mig! Konstigt att man känner sig utvilad när man har fått 6 timmars sömn.

• Limefrukt

En stor KRAM till alla som behöver det. Och det verkar vara många i den här tråden just nu... Hjärta

• Limefrukt
    juni och cissi: Vilka fina bilder! Hjärta
    Fiji: Vad jobbigt med dubbelsidig öroninflammation. Hoppas ni får sova i natt!
  • Limefrukt

Allvarligt alltså, det BLIR INGA syskon till A!
    Vi orkar snart inte mer. Får jag inte sova en hel natt snart så vet jag inte vad jag gör. Igår natt vaknade A som vanligt och sparkades och vred på sig. För att sen bli klarvaken och vägra somna om.  Måste man kämpa 2 timmar varje natt med att få henne att somna bara för att hon ska vakna igen två timmar senare? Hade jag varit ensamstående hade jag blivit inlagd på psyket för länge sen...
    I början vaknade hon typ 5 gånger/natt men var jättelätt att få att somna om. Men nu vill hon inte sova alls! Jag läste att ett 18 mån-barn behöver ca 12 timmars sömn/natt och 1-2 timmars sömn/dag.
    A sover ca 1 timme på dagen och max 8-9 timmar under kvällen/natten, uppdelat på flera perioder. Och ändå är hon hur pigg som helst på morgonen och mitt i natten. Och när hon äntligen somnat så ligger vi vakna och väntar på att hon ska vakna nästa gång...
    Det värsta är att den här tiden på året är det som intensivast på jobbbet också. Så man kommer hem och är helt slut ändå.
    Jag blir galen snart! Någon som har några bra sömntips? På bvc föreslog sköterskan bara att vi skulle gosa med henne extra mycket när hon kommit hem från dagis och att vi skulle ha fasta sänggående-rutiner. Men när hon varit hemma med mig/oss 3 dagar i sträck och ändå inte sover, så kan det knappast vara problemet. Och rutiner hjälper inte mot att hon vaknar mitt i natten...

Sorry att jag inte orkar kommentera så mycket här i tråden längre, men jag läser allt ni skriver...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13