Inlägg från: Limefrukt |Visa alla inlägg
  • Limefrukt

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Cissi: Jag vill gärna läsa mycket mer skryt om det är så fina saker det skryts om Hjärta
    Johlinn: Kram!
    Marge: Du har en sund inställning till samlande. Man ska absolut tänka på de efterlevande!
    En kompis till mig rensade huset efter sin pappa och de fick verkligen fylla container efter container. Har man många uthus att fylla så är det ju ingen idé att slänga något i hela sitt liv, eller?
    Skål! Hoppas att tunnbrödet och resorben smakade!
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Limefrukt
    Cissi: Vad jobbigt med bajskaskader. Jag har bara provat inotyol när vi varit hemma hos kompisar, och den har varit bra men du kan ju alltid fråga på apoteket! Här har jag bara använt bepanthen, både på mig och på A.
    Fast du borde förstås lyssna på Somna, hon är bajsexperten här! (ha ha, kom att tänka på alla bajsdiskussioner vi hade i tråden precis INNAN Somna blev mamma, och sen visade det sig att hon fick mest erfarenhet av oss alla på området Drömmer)
    Pyttis: Duktig tjej du har!
    Somna: Jag tror också att G bara tar igen förlorad ät-tid när han var sjuk. A åt inte heller så mycket innan jul, men som idag t ex fick hon middag hos mina föräldrar. När hon kom hem en timme senare slängde hon i sig 7 plättar...
  • Limefrukt

Och nu ser jag att jag missat en hel sida när jag skrev mitt senaste inlägg?
    Så om jag kommenterat något som redan är färdigavhandlat - stryk det!

Och en stor kram till Marge! Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att fundera och oroa sig så mycket som du gör! Men vad skönt att Mr M verkar vara positiv just nu. Visst hade han lite problem på det området tidigare? Rätta mig om jag har fel, jag kan blanda ihop det...

Slutligen måste jag klaga lite på samhället. Skrikandes
    Min svåger lider av depression och värk efter en skada för många år sen. Han har ständig värk och har hamnat i kläm mellan systemen och myndigheterna alldeles för många gånger. Detta leder till att han får mindre pengar än han egentligen skulle haft rätt till.
    Nu har han en praktikplats (arbetsträning) på en ort som han måste pendla till och den tar slut nästa vecka. Arbetsförmedlingen vill att han ska ha en ny plats här i närheten så att han kan gå upp i tid utan att dagarna blir längre. Så jag ordnade med min chef så att han skulle kunna få praktik på mitt jobb (vilket han gärna vill). Men hans handledare sa nej! Hon tror inte att han klarar av det? Men hon brydde sig inte om att fråga honom av vad han tror att han klarar eller låter honom prova? Och nu är praktikperioden slut nästa vecka och han har inte fått något besked om vad som ska hända med honom. Han har inte ens kunnat boka in ett möte med handläggaren denna vecka, eftersom hon inte ville boka något före julen! Och han går förstås djupare ner i sitt hål.... VILL de att han ska bli bättre och komma tillbaks till arbetsmarknaden, eller? Grrrrr!!!!!

• Limefrukt

Idag har jag haft mammagruppen här på fika. Det kompenserade liiiite det faktum att jag inte kunde vara med igår... *snyft*
    A hade i alla fall jättetrevligt - och mammorna och de andra barnen också. När vi var mammalediga, så träffades vi varje tisdag, och nu går det månader mellan träffarna. Skumt! Barnen växer och utvecklas så fort att man knappt känner igen dem mellan gångerna! Förvånad

A har blivit galen i att stänga dörrar och lådor, vi får knappt öppna diskmaskinen innan hon kommer springande och ska stänga! Gulligt, men smått irriterande...
    Men vad skönt att hon numera roar sig själv ganska lätt, så man faktiskt kan läsa en tidning medan hon leker. Och maken och jag hinner äta upp vår mat medan hon äter själv! Vart har vår lilla bebis tagit vägen?
    Och utan att outa någon, så har jag sovit mer sammanhängande pass på de här senaste två veckorna än på hela förra året! Me like! Det kan jag fortsätta med!

juni: A hälsar att hon också vill ha en rutchkana inomhus
    Fin tapet ni valt också! 17 hörn???? Fy f-n!

• Limefrukt
    Ela skrev 2011-01-10 22:40:40 följande:
    Ja, så många barn som jag har numera kan ju ingen människa hålla reda på så jag kan nog bli av med något utan att märka det.
    SkrattandeSkrattandeSkrattande
  • Limefrukt
    Somna: Ja, var är spammarna??? Det undrar jag också!
    Juni: VA??? Är de inte riktigt kloka? Säga upp platsen?
    Persefone: Vad bra att du får låna badet hos Somna! Jag undrar inte alls varför
    Annaloo: Oj då! Hoppas att allt är bra med dig!
    Somna: Eeeh va! Ja, vi kan ju alla börja spela om SGI:n.....
    Fiji: Vad skönt att det går bra på dagis!
  • Limefrukt
    Fiolina: Fy vilket orättvist system! Man skulle ju tycka att de som vill byta därigenom har bättre köplats?
    Cacc: Jag har för mig att din dotter är lika gammal som min A, dvs 19 månader?
    A slutade sova i spjälsängen i september. Sedan dess har vi haft en resårmadrass direkt på golvet, en i vuxenstorlek. Min man och jag turas om att lägga henne och då lägger vi oss bredvid henne tills hon somnar. I enstaka fall har det räckt med att sitta bredvid. Om hon rullar ur sängen så är det inte långt till golvet och hon kan lätt klättra ur den. På morgnarna kommer hon in till oss och klättrar upp i vår säng.
    Somna: Jag skickar över lite kolapaj in i tråden! Vi får väl ha nästa trådfika/lekdejt hemma hos mig?
    Förresten, du kanske skulle ha mitt nick istället? Du verkar inreda i min stil Skrattande
    Elsis: Din svärmor låter lite knepig... Vad säger din man om saken?
    Kate: Hur menar du nu? Är inte du 27 år som vi andra här i tråden? Läser vidare och ser att Somna ifrågasätter samma sak.
    Fiolina: Hoppsan med stolen! Får man panik så... Jag vet inte om jag hade tänkt klart i en sån situation. Man blir så stressad av barngråt!
  • Limefrukt
    jossanjo: Vi har en britax hiway i vår bil och en britax twoway i svärmors bil. Vi är nöjda med båda två. Hiway är inte vändbar men det är twoway, den senare verkar lite mer rymlig också. Men svärmor har större bil än vi har också.... Det är väldigt olika med hur länge barnen kan sitta i stolen. Man brukar säga att halva barnets huvud får sticka upp över ryggstödet, inte mer. Sen blir det ju sämre sittkomfort om man har långa ben också. Jag vägde mycket mindre än 25 kg när jag började skolan, men så var jag ganska liten och tunn också...
    Vi bytte till stolen vi har nu en bra tid innan A fyllde 1 år. Det blev så trångt och bökigt med vinterkläderna i säkerhetsselen i babyskyddet.
    Trafiksäkerhetsrådet brukar sammanställa en jämförande lista på bilbarnstolar. Den hjälpte mig mycket, förutom all hjälp jag fick i den här tråden förstås. Sen hjälpte det ju till i valet att de hade tokrea på hiway just när jag skulle köpa....
  • Limefrukt
    Cissi: Grattis till 2-åringen! Typiskt att han skulle få hög feber för första gången. Hoppas han är bättre nu!
    Pysslig: Ja, men visst liknar du Barbie? Drömmer

Äh, hinner inte kommentera mer, nu måste jag visst rusa till jobbet...
    Varför har inte FL någon app till android grrrrr..... Skrikandes
  • Limefrukt
    Ela skrev 2011-01-17 12:50:42 följande:
    Ah, då ska jag akta mig för att skaffa Micki-spis för preciiiis så brukar jag bete mig när jag lagar mat.
    Skrattande
    Vi har en Micki-spis. Jag nappade på barnens bokklubbs erbjudande att betala en dryg hundring för den när jag blev medlem. Vi får se hur länge den håller, men den har redan tjänat in pengarna kan jag säga
    Om/när den behöver bytas ut så blir det ett ikea-kök.
    Piggley Wink skrev 2011-01-17 12:59:00 följande:
    Min telefon fungerar oftast men glappar lite här och var så nog BEHÖVER jag en ny telefon Dock vet jag inte riktigt vilken... Videosamtal känns ju inte så akut, men å andra sidan brukar jag ju ha mina telefoner rätt länge så då kanske man ska satsa på det senaste så har man allt när man väl behöver det. Videosamtal kan ju vara kul med barnen i ett senare skede... Tar gärna emot mer input!
    Min glappade så mycket att den knappt gick att ladda. Jag köpte en sonyericsson X10mini. Kostade 1300 (helt ok pris tycker jag). Jag gillar kameran och att man kan filma med den också. Och så kan jag vara på fejjan på lunchen Gillar främst storleken, en iphone och de flesta andra är så klumpiga. Jag vill kunna ta med telefonen även om jag inte har någon stor väska. Sen gillar jag att ha widgets, smart grej.
    Kate Lynn skrev 2011-01-17 15:28:57 följande:
    Hur bokade jag min träning (just ja, jag tränade visst inte ...)
    Det gjorde visst inte jag heller? Så bra att jag kan boka i telefonen nu!
    Nej, visst ja, jag tränar visst inte nu heller? Drömmer
    Kate Lynn skrev 2011-01-17 15:28:57 följande:
    Milla - jodå, smartphones och barn går ypperligt ihop! M drar nu med fingret på ALLA teknikprylar eftersom det är så man svarar/startar/lägger på
    Skrattande Det dröjer nog inte länge innan det blir så med alla apparater, lika bra att man övar i tid!

Annaloo: Stor kram! Jag håller med de andra om att Danmark finns kvar! Du gör det som är rätt för dig och K! Du är jättestark som har orkat ta dig igenom allt hittills!
    Persefone: Jag använder en kalender som ser ut som en bok. Man kan bläddra i den och så har den ett litet band som visar vilken vecka som gäller
    Lycklig: Hej! *vink vink*

Nu har A sovit bra så länge att jag vågar mig på en outning...
    Vi behöver inte längre ge henne gröt på kvällen (händer enstaka gånger att hon vill ha frukost kl 4) och så sover hon större delen av natten i sin egen säng. På morgonen kommer hon och kryper upp i vår säng och sover vidare där om det är mitt i natten. Om det är dags att gå upp, så sitter hon mellan oss och sjunger eller babblar. Ibland tar hon med sig någon leksak som hon underhåller sig med.
    Vad är då skillnaden mellan nu och före jul? Vi lyckas hålla henne vaken till 20-tiden och hon äter ordentligt med middag innan. Det är enda skillnaden! Även om hon är jättetrött så får vi ABSOLUT INTE lägga henne före 19.30, för då vaknar hon vid 2-tiden och vill vara uppe i ett par timmar eller så.
    Hon är mycket gladare på dagis också. Sover och äter jättebra där och hon är alltid glad när hon lämnas och hämtas. Oftast vill hon inte ens vinka hej då, hon bara springer in till de andra...
    Idag lämnade en annan mamma sin pojke samtidigt, och hon hade med sig hunden som hon lämnade utanför. A älskar att titta på hundar så jag tog chansen och lät henne hälsa på en som redan var van vid små barn. A blev jätteförtjust, men när hunden slickade henne i ansiktet så räckte det visst Drömmer. Men sen babblade och skrattade hon hela vägen in till avdelningen, så liiiite kul var det visst!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13