Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Kul med ny tråd, tack somna!

Krya på er alla sjuklingar och stor kram till alla barn som ramlat och slagit sig.

Jag kan nog inte följa med på AW eftersom mannen är borta då. Själv ska jag nog jobba den dagen också och stressa med lämning och hämtning på dagis. Hade varit toppen att se er alla men jag får väl försöka hänga på nästa gång. 

• Resande

Här leks det mest med järnvägen/tåg, bilar av alla sorter men brandbil är nog bäst just nu, bollar, ballonger, play doh, duplo, bobby car (han åker till affären för att handla, vinkar och säger måndag dvs vi ses på måndag), affär (vi har gjort en kiosköppning genom att ställa en förlängningdel av billy bokhylla och öpnnat själva "luckan" dvs bakstycket en bit). N älskar även att gå runt med sina plasttallrikar och bestick, leka med kastruller och att "diska" vilket han gör minst 5 ggr per dag (står vid diskbänken och fyller olika saker med vatten), måla, rita, köra dockan i vagnen, flyga helikopter och sen leker vi mycket fantasilekar nu typ N kör flygplan/tåg/buss/brandbil med en omkullvält pall med cykelhjälm på och vi sitter bakom honom. Han klättrar även på utsidan av trappan och ropar brandman o-ooo-o-oooo! Tömma kryddkskåpet och stapla kryddburkar på varandra är tydligen roligt precis som att äta låtsasmat.

Härligt att läsa om alla underbara och kreativa barn!

Sara- vad underbart att ha ett barn som är så lätt att handla med. N drog iväg 3 ggr från kassan i fredags för han ville röra runt i lösgodiset. Han är bra på det sättet att han inte tar något men han tycker det är såååå kul att köra ner skeden och röra om i det färgglada godiset. Jag fick springa efter honom och bara lämna alla saker alla gångerna så det tog på krafterna att komma ur butiken. Innan dess hade han klättrat upp på kaffehyllan mm. Imponernade att kunna så svåra pussel så tidig!

Perseone- vilka fynd ni gjort!

Somna- ville du se mer än mitt hår?! Får se om jag ber om barnvakt så att jag ändå kan komma förbi en snabbsväng. Beror nog på dagsformen.

Limegrön vad jobbigt med lek mitt i natten. Här brukar vi ibland ha morgon extremt tidigt men vi har tack och lov inte haft de där leka mitt i natten perioderna. De gånger N vaknar mitt i natten är vi noga med att säga att det är natten och han får stanna på sitt mörka rum.

Nu hinner jag inte skriva mer, cykelhjälmen är på så vi ska tydligen ut och resa.  

• Resande

Somna- jag har aldrig heller haft ett barn som ligger och drar sig. Inte heller är han glad och ligger för sig själv när han väl vaknat. Så fort han vaknat så ropar han på oss och säger "tack-tack" vilket betyder att han sovit färdigt och vill ner. Möjligtvis kan han lägga sig ner och somna igen om han vaknar väldigt tidigt och bara letar efter nappen. Går han upp långt innan 5 så vägrar jag låta honom leka så då måste han ligga stilla brevid mig i soffan, en stund i alla fall. Det brukar vara ok med honom och då passar han på att dricka lite välling och pilla sig i håret. Det är väl den enda gången han "mornar" sig.

• Resande

johlinn vad skönt att han är pigg nu!! Hoppas febern försvinner helt den också.

• Resande

Totalego men måste bara beklaga mig lite. N har ju inte varit på dagis på över en vecka. Han var ledsen för att åka dit och lyckas somna på den korta sträckan ner. Sen grät han hela tiden där inne och när fröknarna kommer säger de bara god morgon, är du frisk nu... Inget- hej N vad kul att du är tillbaka, eller vi har saknat dig eller något uppmuntrande alls. Kanske säger de något liknande när han väl följt med in men när man står där och gråter i hallen så är det väl bättre att vara glad och positiv och uppmuntrande då? Usch blev lite besviken faktiskt. 

N kom hem med andra kläder än det han åkte i för någon vecka sen. Jag har letat och letat efter smutskläderna men inte hittat. Imorse hängde de på hans krok så förmodligen har någon annan råkat ta med sig det hem. Får väl se om jag ens kan få det rent nu när de legat så länge. Det hade ju inte gjort något om personen som haft kläderna hemma slängt in de i maskinen.

Anna vad kul med K som tar egna initiativ och handlar.

Pucha- du får berätta sen hur det går med vanlig säng. Vi har inte bytt till N än men han har inte börjat klättra alls. Det är väldigt förvånande faktiskt för han har t.o.m en hylla precis bakom sängen som han lätt kunde klättra upp på. Jag väntar med stor spänning på att han ska komma på det.  

• Resande

Gullet stor kram till dig. Hoppas livet blir ljusare och går dit du vill och det väldigt snart.

Kate Typiskt att diverse krämpor ska dyka upp just nu när det är urusel tajming (vilket tyvärr verkar vara ganska vanligt).  Lycka till med disputationen!

• Resande

Vi har inte heller grind i trappan, eller vi har äntligen satt upp en där uppe men den är alltid öppen. N är jätte duktig på att gå i trappan och än har vi inte haft några större fall som tur är. Jag kommer att stänga så fort han börjar gå uppe på nätterna för det är då jag är rädd han ska gå i sömnen eller vara för trött och snubbla. 

Nu ringde de från dagis idag igen så jag fick hämta honom vid 12. N måste ju ha ögoninflammation enligt dem för hans ögon rinner. Han hade tydligen 38 grader igen också... Jag undrar verkligen hur de kollar hans temp, måste fråga nästa gång. Han har varit hur pigg som helst här hemma trots att jag väckte honom efter bara 30 min vila på fsk. Hans ögon är inte alls kladdiga så jag tror inte det är inflammation men jag får väl ringa sjukvårdsupplysning. När han hade gult gegga som kom ur ögonen, de rann och var svullna så var det bara förkylning enligt läkaren det också. 

Cissi vad spännande med huset. Det är väl aldrig kul att flytta men hittar man drömhuset så får det fixa sig.  

• Resande

Hanya och cissi- N har visserligen lite förhöjd temp men det kan lika gärna vara pga allt gråtande eller de tänder som är på gång. Om han inte har hög feber så är det inget jag oroar mig för direkt. Han har hög kroppstemperatur ändå så det räcker ju med ett hysteriskt anfall för feber enligt fsk mätningar. Jag kollar inte tempen speciellt ofta utan går mer efter allmäntillståndet. Får väl ev ta honom till VC imorgon för att kunna säga till fsk att han inte är sjuk om de nu inte hittar något som jag inte sett. Man undrar ju om de inte vill ha barnen/N där?!

• Resande

Assar- jag jobbar bara heltid några veckor i månaden så just nu är jag "ledig". Hade behövt åka in och jobba (utbildningar) men det går ju inte eftersom jag måste hämta hem N tidigt hela tiden. Antar att de vill att jag håller honom hemma om det är ögoninflammation vilket ju känns helt menlöst för varannan unge är ju sjuk på förskolan och smittar varandra stup i ett. Men jag ska ta honom till VC imorgon för att se om han behöver antibiotika. Kan ju vara att han har ögoninfl. trots att ögonen är relativt ok nu.

Stackars Gustav som också är sjuk. Knepigt det där med feber som kommer och går. Verkar ju vara liknande för Noah så det kanske ingår i den här förkylningen som går? Hoppas G tillfrisknar helt snart. 

• Resande

Assar- japp jag är timanställd. Får se om de erbjuder något annat nästa år... Det kommer fortfarande lite gegga från ögat till och från så det kan ju vara så att dagis har rätt. Jag är bara trött på att vara hemma med N hela dagarna (om han nu är sjuk så vill jag inte ta med honom ut bland folk) och skulle behöva en dag själv för att återhämta mig. Ego jag vet men mannen kommer aldrig hem förrän det är läggdags för N och mina bihålor är fortf dåliga. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13