Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Vi har ju också alltid haft en morgonpigg kille men för ett tag sedan var det mer regel än undantag att han vaknade före 5 (ofta vid 4.30). Då började vi dra ner på dagsvilan. Om han sover max en timma så sover han numera mycket längre på morgonen. På veckorna väcker jag honom vid 6.45 (VÄCKER för första gången någnonsin) och helgerna sover han ibland t.o.m till 7.30! Självklart har vi fortfarande dagar då han vaknar tidigt men oftast är det på helgen för att vi låtit honom sova över 1 h. vid lunch Den enda gången som han inte vaknar tidigt av mer vila är när han är riktigt sjuk. 

Fisken- Noah var aldrig svår att lägga på kvällen men började ändå sova längre på mornarna när middagsvilan kortades.

På Ns fsk äter de lunch redan 11 just för att de minsta också ska orka.

Barb kan de inte ge henne en rejäl frukost och somnar hon då vid lunch, se till att hon äter riktigt rejält till mellamål? 

• Resande

Barba hon kommer säkert vänja sig vid de nya tiderna. Det kan ju hända att det är tidsomställningen som gör att hon är lite extra trött just nu och somnar vid maten. 

Hanya skönt att hon somnade bra och efter en kort läggning. Förstår att hon sover senare på eftermiddagen eftersom hon vaknar så sent. Vissa helger när N sovit till 7.30 så har han inte somnat förrän runt 14, ibland senare men ändå somnar han som vanligt vid 20. Himla skönt så länge det fungerar.

• Resande

Vad kul att läsa om allas funderingar kring kroppen. Visst är det fascinerande hur det ändras under åren!

Jag har också 28 dagars cykel och förr mensvärk från #"&" men efter att ha fått N så har jag inte alls lika farligt.

Barba tror det är klokt att dra ner lite på sömnen på dagis. Gjorde det med N och även om han var lite tröttare första tiden så gjorde det susen. Han kan sova 3-4 timmar på dagen om man låter honom.  

• Resande

Barba: grattis på födelsedagen!! Hoppas du har en riktigt lugn och skön dag.

Lycklig: stackars E som fått vattkoppor. Håller tummarna för att prickarna försvinner snart och att han inte ska plågas allt för mycket. Har för mig att jag läste att barn brukar vara smittfria 7-10 dagar efter de blev sjuka (kan ha sårskorpor längre men när inga nya prickar dyker upp så smittar man inte längre). N vill också upp så fort han vaknat.

Marge här går det också åt fel håll med mornarna. Tror N är för övertrött efter lång vecka på dagis så idag fick han sova två timmar på eftermiddagen. Får se om det straffar sig.

Persefone vad kul att Pippi blivit så poppis. Jag måste också bli bättre på att läsa för N, nu blir det alldeles för mycket film för honom. En tur till bibblan får det bli någon dag.

• Resande

Marge vad rar du är som låter vännen vara kvar i bebisbubblan.

Här har vi slutat med overalla och kör bara med fodrad galon. Även det måste tvättas efter varje utebesök.  

• Resande

Tröööööött! Har sovit max 1,5 h inatt. N har vaknat stup i ett för att sen börja kräkas vid 2. Han gjorde ett tappert försök att somna om i soffan med mig men tyckte det var dags att gå upp nu vid 4... Det har inte gått att få i honom varken mat eller vätska på ett par dagar så det verkar bara vara vatten som kommer upp (kanske druckit för mycket från sin pipmugg i sängen?) men vi får väl se vart det bär hän. Han har klagat på ont i munnen och vi ser att två tänder är på väg upp, han har även haft lite feber ett par dagar men nu vet jag inte om det är av tänder, magsjuka eller något annat.

• Resande

Juni tack. Vi har inte bytt blöja sen 18 tiden igår. Den vätska han fått i sig kom upp under natten, men sen 4 har han lyckats behålla allt vatten och proviva han fått i sig. Jag tror han helt enkelt hade för mycket vätska i magsäcken under natten och det i kombo med alla mediciner han fått gav upprörd mage. Han kan inte äta något eftersom munnen gör för ont.  

Fisken tack, jag hoppas också det går över fort!

Sara missade helt ditt inlägg. Stort grattis till 1-åringen och välkommen in!

Fio vad härligt att ha suttit ute och läst. Vi satt ute en stund här igår och när man hittade lä så var det fantastiskt skönt. 

• Resande

Tack Ela! N har inte kräkts något mer så det var nog inte magsjuka. Tyvärr har han blåsor på tungan så inte ens smoothie går ner. Han verkar ha rätt bra med energi just nu så han är ju inte allt för sjuk eller uttorkad. 

Juni inte ens isglass funkar tyvärr eftersom blåsorna finns längst ut på tungan. Tack för tips ändå! Det går ner en klunk fruktsoppa eller vatten här och där så vi får hoppas han får i sig tillräckligt.

• Resande
    Tack alla för er omtanke! Noah sov hela natten så han är nog betydligt bättre.  Jag var lite orolig för han sov middag i 4 timmar igår, men eftersom han inte sov på natten så tyckte jag det kändes rätt ok. Han har en liten blåsa på tungan fortf men kan äta utan att skrika nu så det är definitivt bättre. 

Igår var han lite småprickig över hela kroppen så han hade nog tredagarsfebern i helgen. Det varade visserligen bara i två dagar men jag kan inte riktigt tänka mig något annat. 

Mippe: grattis till treåringen!

Oyra: jag tycker bara det är roligt när folk kommer in och skriver lite, oavsett om de inte varit inne på länge. Det är så man håller kontakten även om det bara är sporadiskt. Jag upplever inte att folk är klumpiga eller säger fel saker utan man tar upp det som ligger närmast en själv just då. Kan förstå känslan av att inte höra hemma någonstans om man inte är inne så ofta, men vi andra (åtminstone jag!) uppskattar att få höra från alla som varit med länge.  

Ela: har sett de nya matsorterna från Ellas och de verkar helt ok.

Fisken jag har också haft mycket blåsor i munnen hela livet, det är verkligen jobbigt. Stackars N hade det längst ut på tungan och därför gjorde det så ont med allt. På kvällen lyckades han få i sig himla massa vaniljglass så det är nog inte lika ömt längre. Tror annars det finns en riktig bedövningssalva för munnen som inte smakar apa men har inte provat.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13