• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • längtar74

Poussin, jag är så ledsen för er skull. Ta hand om dig, och ta hand om varandra. Låter som helt perfekt timing att få komma bort en liten tid och bara vara.

Jegs, du verkar vara lite i samma sits som jag själv. Vi har kuratorssamtal om ÄD i nästa vecka, och ska på första träffen på adoptionskurs nu i helgen. Jag försöker att inse att jag gör det här för att hålla alla möjligheter öppna - det handlar INTE om att jag har gett upp hoppet.
    Det är sjukt komplicerat med korsdonatorer, med olika regler i olika landsting. Vi har lyckats rekrytera en korsdonator - och hon fick veta i veckan att hon är godkänd. Helt fantastiskt att hon kommer att få hjälpa ett annat par. Nu väntar karantänperioden och sedan blir det dags för nya infektionsprover ngn gång i höst. Gissar att det är först därefter vi kan bli aktuella som mottagare. Men det känns som en resa kvar för min del att verkligen få alla mina egna känslor på plats inför det.

Bästa nyheten på länge kom den här veckan. Efter mycket lång väntan så har jag nu hört av min läkare, som är helt fantastisk och har lyckats utverka ett till IVF-försök för oss! Under förutsättning att mitt FSH är under 12 en månad. Jag kommer ihåg att någon långt bak i den här tråden berättat om ett liknande upplägg utomlands. För min del betyder det att testa FSH på dag 1 varje månad och få besked dagen därpå om jag ska sätta igång med korta protokollet.

Jag tycker att det är det bästa besked jag kunde få! Eftersom det här är sista chansen i offentliga vården så får vi verkligen en möjlighet att testa när värdena är optimala. 
    För er som står inför diskussion om ett ev sista försök så kanske det här kan vara en möjlighet. 
    Planerad mens i början av nästa vecka, så jag hoppas på en månad med lågt FSH!

Kramar till er alla. 

• pp08

Ankaja: grattis till lyckad VUL. Hoppas ni kan njuta av graviditeten.

Poussin: styrkekramar här också!!!

Själv är det snart dags för nästa IVF, har precis haft ÄL denna vecka (och mys efteråt), tror dock inte det blir något så mensen kommer senast om 2v. Så då blir det sprutstart med korta metoden!

♀ 090619
  • längtar74

Och kan nu ÄNTLIGEN lägga till mig på listan!

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig 

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH varierar 9-30. IVF1: avbrutet, IVF2: 0 ägg

Sprayar:

Sprutar:
    Nelle (37 år) AMH 0,3. Sprutstart 4/5. Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 18/5. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 3. 3 ägg varav 2 befruktades samt återfördes. TD 9/5.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Castor1

Goda nyheter pp08 och längtar74, lycka till!

Jag har nu varit på UL på Huddinge. Har sprutat med 450 enheter menopur i 8 dagar och de ville kolla hur det såg ut. Detta är ju en s.k provomgång för oss eftersom att mitt amh ligger på 0,1...

Men, jag fick nog ändå relativt goda nyheter tror jag?...
    - De såg 4 små äggblåsor som de vill ska växa till sig. Slemhinnan var också för tunn, endast 4mm.
    Men läkaren ville fortsätta stimuleringen så vi ska hålla på minst t.o.m onsdag nästa vecka så det blir sprutor i 14 dagar för oss.
    Vet någon om det brukar vara så att längden som man sprutar med menopur är individuell?
    Hur länge har ni fått ta era sprutor?
    De tog även ett östrogen prov för att se hur min kropp svarar på behandlingen. Jag har haft ont på vänster sida och de visade sig att det var en cysta, ungefär i storlek som en golfboll... Men de låter den sitta kvar. Har fler haft så? 
    Så sammanfattningsvis, jag får alltså fortsätta behandlingen och de verkar tro att de 4 äggblåsorna kommer att växa till sig. Preliminärt ÄP blir 23 maj.
    Vad säger ni som gjort detta förut, är detta ett bra/positivt resultat, eller?

Hoppas att det går bra för er Nelle och Linn, håller tummarna!

Styrkekramar till alla kämpare!

• Nelle
    Castor: fyra äggblåsor låter lovande! Vi kanske var i väntrummet samtidigt idag, jag var också på Huddinge i morse.

längtar74: roligt med så många goda nyheter, ni har fått tag på en donator, ska på adoptionsträff och får förhoppningsvis göra en IVF till! Nu kommer det att gå vägen på ena eller andra sättet!

Poussin: Fy, vad tråkigt! Hoppas att du kan njuta av resan, härligt med miljöombyte i alla fall. Skönt att ni har en ny tid inbokad hos CvL. Har ni köpt tre-pack? Jag har funderat på att göra det om inte våra landstingsförsök ger resultat, men läste att man ska ha ett AMH över 1.0 och inte ha fyllt 38, vilket jag gör i december.

Ankaja: Härligt att allt ser bra ut!

Nu har jag varit på äggplock, tre ägg. I tisdags var det bara två äggblåsor som var tillräckligt stora, så vi fick i alla fall ett "extra". Jag plockades (konstigt det låter, som en hönas fjädrar...) på dag tio, vilket innebar att jag bara sprutade med Menopur i sju dagar. Jag tyckte att det lät lite, men de sa att man brukar spruta kortare tid med korta metoden. Vi får inte veta hur det har gått förrän efter halv elva på måndag, jag hoppas verkligen att vi får komma till ET den här gången. Förra gången, då vi också fick tre ägg, befruktades två av dem men på ett enligt läkaren onormalt sätt så det blev inget. Håller tummarna stenhårt för att Menopur + akupunktur & avkok på kinesiska örter har gjort äggen bättre!

Kram
  • Snösport

Nelle: men gud vilken avslappnande helg när ni inte får reda på förrän på måndag? Jag har plockats 2 ggr på fredagar och de ringde på lördag och meddelade hur många som befruktats och ev insättningsdag då beroende på resultatet.
    Hoppas du kan slappna av och lycka till på månadg

• Castor1
    Nelle skrev 2011-05-13 14:17:22 följande:
    Castor: fyra äggblåsor låter lovande! Vi kanske var i väntrummet samtidigt idag, jag var också på Huddinge i morse.

Nu har jag varit på äggplock, tre ägg. I tisdags var det bara två äggblåsor som var tillräckligt stora, så vi fick i alla fall ett "extra". Jag plockades (konstigt det låter, som en hönas fjädrar...) på dag tio, vilket innebar att jag bara sprutade med Menopur i sju dagar. Jag tyckte att det lät lite, men de sa att man brukar spruta kortare tid med korta metoden. Vi får inte veta hur det har gått förrän efter halv elva på måndag, jag hoppas verkligen att vi får komma till ET den här gången. Förra gången, då vi också fick tre ägg, befruktades två av dem men på ett enligt läkaren onormalt sätt så det blev inget. Håller tummarna stenhårt för att Menopur + akupunktur & avkok på kinesiska örter har gjort äggen bättre!

Kram
    Nelle: Vi var säkert där samtidigt. Jag kom tid 8.30 och vi gick 9.10. När vi gick så var det mer folk i väntrummet, någon var säker ni?... Jag sprang runt som en snurrig höna för att ta blodprov och så vidare...
    Men det låter lovande att dina äggblåsor mognade så fort och grattis till friåkaren, det verkar vara en stark en! Jag verkar vara ganska mycket trögare... Har sprutat i 8 dagar men mina fyra stackars blåsor var alldeles för små likaså slemhinnan.
    Jag håller tummarna för att måndagen bjuder på tre starka och friska embryon åt er!!!

Linn: Hur går det för er? Bra hoppas jag!!! 
  • Nelle
    Snösport: Ja, visst är det märkligt att det är stängt på helgerna... Labbpersonalen är där, men de får inte ringa till patienter sa barnmorskan. Antar att jag kommer att vara smått hysterisk när helgen närmar sig sitt slut... Tack för pepp, hur går det för dig? Läste i maj-tråden att du är en IVF-veteran.

Castor: Vi kom senare, runt 9.30. Det här med doser och hur lång tid det tar för äggen är en gåta för mig. Jag räknade ut att jag fick i mig exakt samma hormondos förra gången, 3150 totalt, trots att jag började på 225, missade en spruta (läkarslarv) och sedan höjde till 375. Inte en enda läkare har pratat om slemhinnan med mig heller, men det verkar de ta upp med många andra. Hur som helst - jag håller tummarna för att du får minst fyra toppenägg till nästa vecka!
  • Linn73
    Nelle: Vad skönt att ni har gjort ÄP nu och att ni fick tre ägg. Nu håller vi tummarna för att de goar till sig riktigt bra i helgen och att du får minst ett toppembryo tillbaka på måndag! Jag var också på Huddinge runt 9.30 idag eftersom vi hade tid 9.45. Kanske sågs vi i det där hysteriskt färgglada väntrummet

Castor: Skönt att du ändå hade fyra blåsor även om de inte hade växt till sig riktigt. Hur länge man sprutar är individuellt, fast det finns ju såklart en gräns på hur länge. Jag sprutar tex kortare denna gång än sist (10 dagar nu, 13 dagar gången innan). Hoppas de små äggblåsorna växer till sig under de närmare dagarna och att ni snart också får planera in ÄP!

Poussin: Vad skönt med en resa så att ni bara får ta hand om varandra ett tag. Tycker så synd om er och hoppas att ni får tid till eftertanke och vila. 

Jegs: Hoppas ni kan samla kraft för att fundera på hur ni ska gå vidare.

Anemon: Har ni fått något besked om när ni kan göra nästa försök?

Var på mitt andra VUL idag och det såg faktiskt bättre ut än någonsin tidigare. Fem folliklar var i ok storlek och två mindre som troligen inte hinner växa till sig. Tar sista Menopursprutan idag och äggplock blir på måndag. Har vi tur blir det 5-6 ägg. Åh vad jag hoppas att minst två befruktas så att vi kan få två embryon tillbaka! Men vågar inte ta ut något i förskott även om varje litet steg närmare målet känns som att vinna på lotto. 

Har en fråga förresten. Vi blev tillfrågade om vi ville göra ICSI den här gången. Är chansen större att äggen ska befruktas då eller vad är egentligen fördelen? Min mans spermier är helt ok så jag förstår inte riktigt varför vi ska göra det.

Härligt pp08 och längtar74 till att ni snart är igång! 

Kramar till alla och trevlig helg!
  • albatross74
    Linn73 skrev 2011-05-09 19:48:08 följande:
    Jag lägger in listan igen eftersom jag hamnade på "sprayar". Nu ska det vara rätt tror jag!

Castor: Grattis till giftemålet! Så härligt med glädje mitt i allt kämpande! Jag känner heller inte mycket av sprutorna. Liiite tryck i magen, men inte mycket alls. Ska på VUL på onsdag och är nervös eftersom resultatet har varit så skralt de tidigare försöken. Spännande att vi följs åt! ÄP är planerat till den 18 maj för mig.

Anemon: Heja heja Pingu! 
    Nelle: Jepp, det är Huddinge som gäller för mig också. Vi kanske rent ut av ses där nästa vecka Glad Vilken dag planerar ni ÄP?

Albatross74: Har du börjat med sprutorna nu?

Kramar till er alla och bamsekram till Poussin!!

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig

Väntar på nytt försök:
    Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49

Sprayar:

Sprutar:
    Nelle (37 år) AMH 0,3. Sprutstart 4/5. Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 18/5. Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06. Spraystart 6/4 Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 3. 3 ägg varav 2 befruktades samt återfördes. TD 9/5.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
    Hej,

Jag såg att jag är lite felplacerad på listan, det ska vara spraystart den 8/5 och inte sprutstart. Jag började spraya den 8/5.

Har haft väldigt mycket senaste tiden så jag inte riktigt hunnit uppdatera mig kring det som hänt här på tråden.

I be back ;)
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH