• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Castor1
    Linn73 skrev 2011-05-20 18:09:59 följande:
    Åh neeej vad tråkigt... Vet precis vilken tomhet du känner just nu. Ingen som inte varit med om det vi går igenom kan någonsin förstå. Och det är det som är så fantastiskt med alla er! Men vad skönt att ni får en ny chans. Jag har också träffat Rova tidigare och hon kändes bra (jag har fö träffat typ varenda läkare på Huddinge..). Jag klamrar mig fast så länge det går och den stora fasan är när Huddinge säga att vi inte få fler försök...

Usch det lät ont med cystorna... Förhoppningvis behöver du inte vara med om samma sak igen nu när de vet bättre vilken metod som funkar för dig.

Rätt av er att dela på en flaska vin igår - nu tar vi sikte mot augusti i stället. Vi kan ju dricka massor av gott vin i sommar, alltid något!

För egen del har jag fortfarande ont i magen efter måndagens helvetiska äggplock och den är svullen så att jag endast går omkring i tights och klänningar. Fick inte på mig jeansen häromdagen! Hur länge brukar ni ha ont efter äggplock?

Jag slås än en gång över vilka otroligt starka tjejer som hänger här. Vi orkar resa oss och kämpa vidare trots att livet är kämpigt och mörkt!

Kram alla och trevlig helg!
    Tack så mycket för dina ord Linn, det värmer!

Jobbigt för dig att fortfarande ha ont, usch!!! Jag har ju tyvärr inte kommit till ÄP ännu men förstår känslan av att gå i tights och klänning... Jag har likadant då jag gick upp av behandlingen och dessutom har fått vatten i kroppen.
    Det är obehagligt så jag håller tummarna för att det snart blir bättre för dig.  
    Om det inte har försvunnit på måndag så tycker jag att du ska kolla med läkarna, bättre att fråga än att gå runt och vara orolig och ha ont! 

Hoppas du får en skön och smärtfri helg!

Kram till alla kämpare
  • albatross74

Hej,

Det var ingen rolig läsning. Det ena misslyckade försöket efter det andra. Jag är ledsen för er (skriver inga namn för då missar jag någon) skull och jag hoppas verkligen att det kommer att gå bättre nästa gång.

Själv ska jag börja med sprutorna på onsdag men jag har inga stora förhoppningar på att det kommer att gå bra för mig heller. Varför skulle det funka för mig när det inte funkar för er andra som är i samma situation.

• Linn73
    albatross74 skrev 2011-05-20 22:00:12 följande:
    Hej,

Det var ingen rolig läsning. Det ena misslyckade försöket efter det andra. Jag är ledsen för er (skriver inga namn för då missar jag någon) skull och jag hoppas verkligen att det kommer att gå bättre nästa gång.

Själv ska jag börja med sprutorna på onsdag men jag har inga stora förhoppningar på att det kommer att gå bra för mig heller. Varför skulle det funka för mig när det inte funkar för er andra som är i samma situation.
    Det är klart att det kan funka för dig även fast det inte funkat för flera av oss i tråden. Det är ju faktiskt några som har blivit gravida trots lågt AMH - så det finns absolut hopp för oss!

Lycka till med sprutorna så hoppas vi att du får några fina ägg! Kram
  • Nelle
    Castor1 skrev 2011-05-20 12:55:46 följande:
    Anemon: tråkigt att höra att ert FET inte gick vägen. Nu får vi hoppas att du får fler chanser vid nästa IVF! kram

Linn: Så himla tråkigt att höra att inget av de 5 äggen blev befruktade. Verkar som att ni inte ska göra ICSI... Jobbigt att ta nya tag förstår jag men jag tror verkligen ni kommer att lyckas, du fick ju bäst resultat i antal ägg denna gång men som av någon anledning inte ville acceptera behandlingen de fick. Håll i Huddinge och P-O och samla kraft! Styrkekramar!

Nelle: Jag känner med dig, tänker också på adoption... Det är bra att ta små steg och känna efter på vägen. Tycker dock att ni ska prova att göra ett nytt IVF men ställ er i adoptionskön samtidigt eftersom att det tar sådan tid. Vi kommer att göra samma här. Styrkekramar till dig också!

Själv så kan jag tyvärr inte bjuda på någon solskenshistoria, tråkigt! Jag fick avbryta behandligen igår efter att sprayat sedan 15 april och tagit sprutor i 13 dagar... Men mitt försök kommer inte att räknas och jag får en ny chans! Träffade en kvinnlig läkare, Rova, som jag inte haft kontakt med tidigare. Hon var trevlig och tog sig tid. Tydligen tillhör jag de få procent som inte ska ta sprayen... De hade de upptäckt om jag fått ta blodprov och gjort UL innan sprutstart, något som de inte kallade mig till, tyvärr. Jag fick tydligen en s.k "Flare-up effekt", vilket innebär att nedregleringen baksköt enligt läkaren. De prover de tog på mig efter sprutdag 8 visade på mycket högt östraordiol (eller vad det heter, har med östrogenet och hormonerna att göra). Det provet visade på 2500 i värde men borde varit under 400 om nedregleringen funkat. Istället överaktiverades kroppen och började produceradet av TVÅ golfbollstora cystor som hindrade äggen att utvecklas. Vid min undersökning hade dessa börjat spricka (förklarar varför jag haft ont vid vänster äggstock...). De var nu nästan borta men hade nog tagit med sig ett par små ägg ut... Slemhinnan var fortfarande bara 4mm vilket visar att menopuren hade hindrats att fungera p.g.a sprayen. Suck! Så tyvärr, det baksköt helt enkelt...
    Jag skrev inget igår för jag var först tvungen att handleda 7 studenter i deras uppsats-skrivning. När jag kom hem så delade min man och jag på en flaska Amarone och beställde massor av lammkotletter från vår favoritrestaurang som vi åt hemma i sängen och kollade på film. Vi öppnade även en flaska champagne för att fira hormon-stoppet... Lite paradoxalt men otroligt skönt ändå. Vad kan man göra?!... 
    Så i Augusti ska jag gå på korta metoden på en ny medicin som tydligen varit slut i fyra månader?!... Det är kanske därför vi alla verklar ha fått samma typ av behandling? Så jag är nu officiellt också en augusti IVF'are!

Kram på er och TACK för tankar och lyckönskningar! Jag tycker att vi alla ser framåt, april/maj verkar inte vara en bra månad för låg-amh:are och IVF helt enkelt!

Castor: Vad tråkigt att det inte gick vägen för dig! Konstigt att de inte tog blodprov på dig, jobbigt att behöva göra allt i "onödan". Skönt att nästa försök redan är inbokat, hoppas att vi följs åt igen då och att vi verkligen får varsin framgångshistoria! Vad heter medicinen du ska använda då? Jag har funderat på om en lite lägre dos kan vara bättre för mig, äggen kanske blev "sköra" av hög dos och en kort sprutperiod.

Det uppstår en massa märkliga situationer hela tiden när ens vanliga liv ska kombineras med IVF:andet... Dagen efter att vi missat en spruta under första försöket var jag på kurs om att skriva omdömen. När jag fick reda på AMH-värdet var jag i samma lokal igen, del två av samma kurs. Trots det kände jag mig hyfsat fokuserad både gångerna.

Hämtmat, Amarone och champagne lät som ett bra sätt att få dygnet i balans igen efter en trist start på dagen! Det ska jag definitivt ta efter!

Stora kramar till dig!
  • Nelle
    Linn och Castor: Jag har också svårt att få på mig mina vanliga kläder. Går sällan upp i vikt i vanliga fall, men jag tror att Menopur + avkok av kinesiska örter blev en gödningskur för mig...

albatross74: Jag säger som Linn, det är klart att det kan fungera för dig! Jag hoppas på att det går vägen!
  • längtar74

Hej, vill bara önska alla starka och kloka tjejer här i tråden en bra början på veckan. Nu har det varit en tung period med många negativa besked, men det kommer att vända. Stå på er - och sköt om er!
    Kramar.

• småsteg

Så trist och sorgligt att läsa att det går dåligt på barnfronten för många här just nu. Jag hoppas verkligen att det vänder och att sommarens vila och avkoppling kan göra susen för er där det är aktuellt med nya försök till hösten. Jag håller tummarna!

Själv håller jag på med sprutorna nu. På fredag ska jag göra en ultraljudsundersökning och hoppas på det bästa. Jag var på jobbet när jag fick samtalet (efter blodprovet jag lämnat i dag), så jag kunde inte fråga så mycket. Hur många dagar är det "normalt" att injicera? Jag började i onsdags, så idag är sjätte dagen och ultraljudet blir alltså tionde dagen och efter det ska jag väl fortsätta ett antal dagar till lät det som. Den här långa metoden känns rätt utdragen och jag tycker att det är mycket som kan gå fel redan i förberedelserna (innan själva äggplocket) - missade sprutor, nässpray som inte hamnar där den ska osv. Är det någon som vet a) vad skillnaden är mellan lång och kort metod - förutom själva utförandet (prognos, någon grupp som passar bättre för den varianten osv) och b) hur hög procent av oss med lågt AMH det är som faktiskt lyckas med IVF?

Kämpa på alla!

{#emotions_dlg.flower}

• Nelle

Hej!

Idag har vi träffat KS-läkaren P-O för att prata om framtiden. Vi får i alla fall ett försök till, sedan får vi se. Han tyckte absolut att jag skulle göra den långa varianten nästa gång med 450 Menopur. Han sa att den långa metoden ger ett jämnare resultat och att de sex äggblåsor som jag tydligen hade vid förra äggplocket hade kunnat utvecklats till sex ägg istället för två om jag inte gjort den korta metoden. Småsteg: det svarar kanske på din fråga? Men jag håller med dig om att den långa metoden känns väldigt utdragen jämfört med den korta, inte nog med att man sprayar så länge, sprutandet håller på längre också.

Menopur ska ju ge bättre äggkvalitet, men så blev det ju inte för mig förra gången. I vilket fall så var det skönt att han verkade veta vad han ville, vår tidigare läkare frågade oss hela tiden vad vi trodde var bäst.

I augusti är det dags för nästa försök, då hoppas vi på bättre tur för oss alla som försöker igen!

• AnnaGee

Hej!

Hittade den här tråden och upptäcker att flera än jag har ett lågt AMH (0,55). För några veckor sedan visste jag inte ens om att det fanns ett värde som heter AMH, som talar om att äggreserven är begränsad. Mitt FSH ligger på 7 och jag trodde att det var det enda prov som togs. Jag blev förvånad över att äggreserven är låg, eftersom ägglossningsstickorna ger utslag varje månad. Fertilitetsläkaren kunde inte ge något svar på sambandet. Är det någon av er som begriper hur det kan hänga ihop?

Vi rekommenderades att försöka med IVF, men jag är lite osäker på om det är värt att prova, eftersom jag också har flera missfall i bagaget. Kommer att fundera över sommaren och eventuellt försöka med IVF i höst.

Lycka till alla ni som kämpar!

• Nelle

AnnaGee: Det var samma sak för mig, innan februari hade jag aldrig hört talats om AMH och i april fick jag veta att det var lågt. Jag har också ägglossning varje månad och regelbunden mens och vår fertilitetsutredning, som vi gjorde hösten -09, visade inga fel.

Jag har fått en remiss till att ta om mitt AMH-värde v. 26-27 när alla hormoner har gått ur kroppen. Förra gången togs det vara en vecka efter äggplock och då kan tydligen behandlingens effekter påverka resultatet. Jag är ärligt talat inte så sugen på att göra om det, drömmer om att jag egentligen har ett bättre värde, men oroar mig mer för att värdet har sänkts...

Mycket tankar idag efter läkarbesöket och informationsletandet om adoption.

Kram till er alla igen!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH