• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Linn73

Tack för pepp! Ingen läkare har ringt idag och jag vet inte hur det ska tolkas. Barnmorskan sa tydligt att det inte ser bra ut, men kunde inte säga varför, det skulle läkaren göra. Tycker också att det är dåligt att de inte ringer oavsett, eftersom de lovat. Jag är inställd på att det inte blir någon införsel i morgon så får det bli en glad överraskning om det blir annat besked. Kram!

• längtar74

Linn: hoppas så på att du får ett bra besked i morgon. Alla läkare o sköterskor som arbetar med det här borde ju veta att vi hoppas och vill så mycket, så all information vi får blir så stor. Sköterskan menade säkert väl, men det blir ju bara så fel i det här läget. Hoppas på en bra dag för dig i morgon.

För min del blir det inget försök den här månaden. Fsh 21, med gränsen för försök på 12.

Kramar till er alla.

• Poussin
    Linn - Åh lilla gumman, fy vad jobbigt att inte veta, verkligen jättedåligt att ingen läkare ringt upp dig! Jag hoppas verkligen att du får positiva besked imorgon, håller både tummar och tår för dig vännen! Varma styrkekramar Hjärta

Längtar74 - Tack för att du delar med dig om dina tankar och info om adoption, intressant. Nej, vad tråkigt att det inte blir något försök för er den här månaden! Rynkar på näsan Styrkekramar till dig också gumman! {#emotions_dlg.flower}

Mirakelbarn - Tack för att du berättade din historia, det är alltid peppande att höra om tjejer som lyckats! Solig

Nelle - Förstår att det är tufft, men jag tycker inte du ska ge upp, ni får ju ut ägg! Har ni funderat på att gå privat? Vi har bara gått privat och blivit väldigt väl bemötta.

Kramar till er alla!
  • Nelle

Mystiskt... Jag skrev nyss ett inlägg som försvann. Nytt försök!

Linn73: Jag tror att jag kan tänka mig vad du går igenom nu. Dåligt att läkaren inte ringt när sköterskan lovade det! Men - det borde ju vara ett tecken på att det blir ET imorgon som planerat, annars borde de ju ha meddelat er i tid.

Längtar74: Nej, vad tråkigt att FSH-värdet var för högt! Hur blir det nu, ska du åka dit igen nästa månad?

Castor: Tack för pepp! Vi kämpar vidare och kommer att klänga oss fast vid Huddinge så länge det går! Snart torsdag, jag håller tummarna för dig!

Poussin: Jag ringde till Falun idag och frågade hur de såg på att göra IVF när AMH-värdet är lågt. Sköterskan sa att de ofta avråder. Anledningen till att jag ringde dit var att ett par kompisar till oss gjorde IVF där i höstas och var med om samma sak som oss första gången, dvs få ägg och ingen ET. Nästa gång blev det högre dos, ICSI och insättning som ledde till graviditet, beräknad födsel i augusti. Vår kompis pratade innan det om att hon, enligt någon test, var på väg in i "förklimakteriet". Då hade jag inte hört talas om FSH och AMH (bara ett år sedan, ljuva tid...) och hon vet fortfarande inte vilket av värdena som inte var bra. Hursomhelst - det gick vägen för dem där trots dåliga odds i teorin.

Igår mailade jag till två namn som jag hittade på nätet ang. adoption. Den ena skrev tillbaka och den andra ringde så nu har jag fått ett nummer till stadsdelen dit jag ska ringa för att boka samtalstid. Jag känner att jag verkligen vill adoptera, dels för att det alltid har känts som ett alternativ för mig och dels för att jag känt att det har varit så påfrestande att vara i IVF-bergochdalbanan.Många nerförsbackar och korta uppförsbackar... Jobbar på att peppa sambon. Som det ser ut nu ska vi tjata oss till fler IVF:er, dra igång adoptionsprocessen och ställa oss i ÄD-kö om det är möjligt. För mig är ÄD det som känns märkligast, säkert eftersom jag inte funderat på det tidigare. Mannen tycker att det känns ännu konstigare än vad jag gör, han menar att det var ju han och jag som skulle få barn tillsammans, inte han och en okänd kvinna...

Längtar74 och Castor: Klokt skrivet om sorgen, skulden och männen. Allt detta väcker så många känslor och funderingar som många aldrig behöver stöta på.

Jag är glad över att jag har alla er i tråden att ventilera med! Tack för stöd, pepp och kloka synpunkter.

Kram

• Linn73

Hej alla fina och tack för peppande ord!

Då var definitivt över för denna gång... Pratade precis med P-O på Huddinge som förklarade att inget ägg blivit befruktat trots att alla fem var mogna. Han hade ingen förklaring till varför. Precis som du Nelle kommer jag att klamra mig fast vid Huddinge så länge som det går, vägrar att ge upp!

Som planen ser ut nu hoppas vi på ett sista försök innan vi ev övergår till ÄD. P-O lät svagt positiv till att låta oss försöka igen och vi ska få komma på konsultation innan sommaren.

Precis om många av er är tiden min värsta fiende just nu. Fyller 38 i sommar och det stressar mig enormt. Jag var 35 när vi började skaffa-barn-processen och nu har tre år bara flygit iväg...

längtar74: Vilket tråkigt besked för dig! Varje månad är ju så oerhört viktig just nu.
    Poussin: Ser troligt ut att vi följs åt i augusti Flört

Castor: Inte många dagar kvar för dig nu! Hoppas hoppas att det går vägen. Vi behöver solskenshistorier!

Anemon: Hur mår Pingu?

Tack alla för att ni finns, även om jag önskade att ingen behövde vara här! Tillsammans är man mindre ensam Glad

Kram

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH varierar 9-30. IVF1: avbrutet, IVF2: 0 ägg Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Nelle (37 år) AMH 0,3 Linn73 (37 år), AMH 0,41. Hoppas på ett 4:e IVF. Ska på konsultation på Huddinge innan sommaren.

Sprayar:

Sprutar: 
    Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Nelle

Linn: Vad tråkigt! Fem ägg lät ju så lovande. Det är ju en klar förbättring sedan förra gången, Menopur kanske är rätt medicin för dig?. Om de inte vet varför hade kanske ICSI hjälpt? Gjorde ni det? Jag tänker på dig och kan ana hur du har det nu. Ta hand om dig!

Vi har verkligen liknande historier. Jag fyller 38 i december och vi började också försöka för tre år sedan. Håller med, tiden har flugit iväg... Idag fick vi en samtalstid med P-O på måndag morgon. Jag ska skriva ner frågor och hur allt har gått till eftersom vi träffat György tidigare.

Stora kramar!

• längtar74

Linn: så tråkigt att höra att det inte blev något alls. Att de inte kan förklara alls visar ju vilka stora luckor det finns i forskningen. När våra barn (japp!) är vuxna så kommer det garanterat att finnas helt andra möjligheter. Och framför allt kommer de att ha världens mest pålästa mammor:) Sköt om dig. Stor kram.

För min del blir det väntan på nästa mens o förhoppning om ett lägre fsh då. Funderar på om det är lönt att göra ngt för att försöka få ner värdet (akupunktur tex), eller om jag bara ska förlita mig på att kroppen hittar sin egen balans med tiden...

• pp08

Linn. vad tråkigt att de inte blev befruktade! Hoppas ni kommer igång snart, och eventuellt uttnytjar sista chansen innan ÄD. Ge inte upp hoppet!!!

Vi hade tur när vi kom igång med IVFen. Visst tog det 3 försök men de gjordes alla tre inom ett halvt år! Sedan gick det nästan lika bra för syskonförsök. 1 misslyckat FET, 2 misslyckade IVF (båda gångerna 2 embryo, gravid men missfall vid det sista).
    Jag är 40år nu (38år vid IVF3 och graviditet) men endå fick vi "bra "prognos från vår läkare. Hoppas de har rätt och vi funderar fortfarande om vi ska sätta igång nu innan sommaren (väntar på mensen och beroende hur planeringen ser ut ska vi sätta igång nästa vecka eller ej). Vi har en prel. tid bokat, det är ju bara jag som måste bestämma mig.

♀ 090619
  • Anemon

Jag blir så ledsen när jag läser allt tråkigt som hänt den sista tiden för oss här i tråden.
    Tyvärr kan inte jag heller bidra med något positivt, Pingu klarade inte upptining. Väntar på återbesök och planering för vår sista behandling på Huddinge.
    Känner så igen mig i era historier.....flera av oss har samma historia och tiden flyger....38 år. Kramar!
    Själv har jag även gått på akupunktur en tid och oavsett om det hjälper eller inte så är det avslappnande.
    Mirakelbarn, tack för att du ger oss en solskenshistoria och hopp!

• Linn73
    Anemon skrev 2011-05-18 19:19:32 följande:
    Jag blir så ledsen när jag läser allt tråkigt som hänt den sista tiden för oss här i tråden.
    Tyvärr kan inte jag heller bidra med något positivt, Pingu klarade inte upptining. Väntar på återbesök och planering för vår sista behandling på Huddinge.
    Känner så igen mig i era historier.....flera av oss har samma historia och tiden flyger....38 år. Kramar!
    Själv har jag även gått på akupunktur en tid och oavsett om det hjälper eller inte så är det avslappnande.
    Mirakelbarn, tack för att du ger oss en solskenshistoria och hopp!
    Åh nej vad tråkigt att höra... Så knäckande att behöva vara tillbaka på ruta ett igen.. Anemon, får ni bara ett till landstingsförsök? Du har ju ändå svarat bra på behandlingen och fått relativt många ägg.

Skrämmande många av oss som är tillbaka på "Väntar på nytt försök" - vilket också bevisar att förutsättningarna är så mycket sämre för oss med lågt AMH. För egen del har jag inte gett upp hoppet om ett biologiskt barn ännu, men måste samtidigt vara relalistisk. Tjejer, vi får inte ge upp! Någonstans tror och hoppas jag att guldägget ligger och väntar. Vi behöver bara mer tid att hitta det.

Tack för alla stöttande ord! KRAM

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH