• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Nelle
    Linn73: Fem folliklar låter ju fantastiskt, nu håller vi tummarna!

Vi föreslog ICSI till läkaren trots att sambons spermier är bra. Förra gången blev två av mina ägg befruktade, men på ett konstigt sätt (vad nu det innebär...), därför tänkte jag att ICSI kanske vore ett alternativ eftersom de har mer koll då. Hur som helst - läkaren, enhetschefen P-O någonting, tyckte inte det, vi får hoppas att ägg och spermier hittar varandra utan hjälp i helgen...

Kram
  • Jegs

Hej, 

Oj, vad ni har varit flitiga med skrivandet i dag...

Längtar74 -  Ja, det känns som att vi köra samma inställning.. Vet du föresten hur långt man får köra med de olika alternativen? Känns som att de kommer stoppa en att gå vidare med adoption om man oxå står i kö för ÄD...? Kanske i nästa steg, då man kommit förbi den svenska kontrollen och börjar vända sig mot adoptionsland...?

Roligt att höra att måna av er andra som går i Huddinge tänker samma tanke som jag när jag varit där, undrar om någon av tjejerna i väntrummet är någon av er?

Fick även höra att min sambos chef och hans sambo är i liknande situation, så även där undrar jag om hon är någon av er... 

Själv har jag fått besked från Huddinge om att de varken accepterar min syster som äggdonator oavsett provresultat till mig, då hon är för gammal och inte heller min vän som har diabetes.  

Vi har pratat här hemma och känner att vi hellre kastar bort några "gratis försök" via landstinget med ytterligre IVF-försökt, än att gå direkt till ÄD, om vi nu får fler chanser. Denna gång var ju en testomgång som inte gick alls, så det ska fundera på Huddinge om vi får eller inte... Hänvisar utomlands om vi vill gå vidare med in syster, då kostar det förstås... men kan vá ett alternativ...

ÄD känns helt hundra om det var min syster som fick donera, men för mig själv känns det inte helt hundra med en okänd donator.. Skulle det bli aktuellt med okänd donator så är det framför allt för min sambos skull... Har förstås alltid själv längtat efter att få vara gravid och stoltsera med min stora fina mage. Men både att föda ett barn som jag inte kan se drag från mig själv i och det här provrörsprocess med massa sprutor, hormoner och saker som ska klaffa gör mig lite obekväm... Känns både egoistiskt att tänka så, samtidigt som det känns egoistiskt att välja ÄD, då det finns så många barn i världen utan föräldrar...
    Vill ju att det bara ska funka som för alla andra...
    Utifrån ovan känner jag själv att jag hellre fokuserar på att klara adoptionsprocessen som är mer greppbar på sitt sätt, inga sprutor, hormoner eller kemiska/biologiska processer som ska gå ihop... Min sambo stöttar mig och vill inte leva med någon annan än mig, men det är inte hans killar det är fel på, så förstås vill han minst lika gärna som mig få en chans att få ett biologiskt/genetisk eget barn... Så skulle nästa IVF-försök visa på samma dåliga resultat så kanske jag tänker om och går över till ÄD då... 

Ja, tankarna kastas från det ena hörnet till det andra, och en dag är man bara ledsen och en annan på topp...

Nu måste jag iaf förbereda lite grejer för en möhippa i morgon...

Kram kram till er andra! // Jegs 

• Anemon
    Poussin styrkekramar till dig! Se till att ta hand om varandra nu och hoppas ni får en skön tid i Frankrike och orkar ladda om.

Linn lycka till på måndag! Vad roligt att det ser så bra ut med fler blåsor än tidigare. Förhoppningsvis är även jag där på måndag för återföring om Pingu tinar bra!

Nelle du skall se att allting går bra under helgen. Vi ska båda bli ruvare på måndag! Så är det bara.

Castor det verkar vara väldigt indiviudellt hur länge vi sprutar. Men UL är ju till för att bedöma hur vi ligger till och svarar på behandlingen och då kunna just planera individuellt hur länge vi skall spruta! Håller tummarna för dig.

Kramar till alla i tråden, njut av solen!!
  • Nelle
    Tack Snösport, Castor, Linn och Anemon för uppmuntran och pepp, det betyder mycket för mig!
    Nu är det ett dygn kvar tills vi får veta hur det har gått med befruktningen, jag är så orolig! Om min andra IVF inte heller leder till ET kommer det inte bara handla om att räkna ner till nästa försök, som kan ligga långt fram i tiden, utan även om vi ens har en chans att lyckas och hur vi i så fall går vidare... Fasar för att få samma typ av samtal från Huddinge som förra gången. Sambon ska jobba, så jag kommer att sitta ensam hemma och vänta på att de ringer.

Jegs: Det borde inte spela någon roll om ni står i ÄD-kö eller ej när ni förbereder er för adoption. Ligg lite lågt med det bara... Adoption handlar ju om barnet, så egentligen spelar det ingen roll om adoptionsföräldrarna kan få biologiska barn eller ej. Jag känner nog som du beträffande ÄD kontra adoption. Min syster som donator hade kanske känts okej, men annars vet jag inte om det är värt att gå igenom en graviditet med donerade ägg. Så känns det nu, men jag kan säkert ändra mig. Angående adoption så är du ju gift och relativt ung, så era chanser borde vara goda.

Kram till er allihop!
  • Poussin
    LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig 

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH varierar 9-30. IVF1: avbrutet, IVF2: 0 ägg Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti.

Sprayar:

Sprutar:
    Nelle (37 år) AMH 0,3. Sprutstart 4/5. Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 18/5. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Poussin

Tack för omtanken, ni är så fina. {#emotions_dlg.flower} Är fortfarande väldigt ledsen och allt känns rätt hopplöst, men jag vet att det blir lättare för var dag som går... Har fått tid 9/6 för uppföljning samt för att boka in IVF nr 4 i augusti. Bara 5 dagar kvar till semestern, *längtar*. Solig

Linn
    - Lycka till imorgon, det låter ju kanon med 5 folliklar och du ska se att guldägget finns i en utav dem! Glad

Nelle - Håller tummarna för att du blir ruvare imorgon! Förstår att det är nervöst, men du ska se att allt gått bra under helgen!

Anemon - Lycka till imorgon, det är klart att Pingu klarar upptiningen och kommer leda till ett plus! Glad

pp08 - Härligt att ni snart är igång igen, lycka till!

Längtar74 - Härligt med positiva nyheter, lycka till!

Kram till er alla! {#emotions_dlg.flower}

• Nelle

Det gick inte den här gången heller, äggen befruktades inte. Mitt under samtalet med barnmorska lade min telefon av så jag inte så mycket mer, men läkaren ska ringa upp under dagen.

Nu vet jag inte hur vi ska göra...

Linn73 och Anemon: Jag hoppas att det går bra för er idag!

Kram

• Jegs

Måste bara säga att ni är såå otroligt starka och bra allihopa!

Är verkligen ledsen för alla er som fått negativa besked de sista veckorna, det är förjävligt och så orättvist.

Har haft en skithelg då jag bara har tyckt synd om mig själv..

// Jegs

• längtar74

Nelle, vad tråkigt att höra att det inte gick vägen...

Jegs, adoptionskursen var lite omtumlande. Det absolut bästa var att träffa andra par i samma sits. Det finns så många därute som har kämpat så länge och som ändå inte ger upp. Underbart skönt att prata med andra som vet precis hur det känns. Även om deras resor ser annorlunda ut än vår så har vi så mycket gemensamt.

Dag 1 hade vi besök av två handläggare från kommunen som berättade om medgivandeutredningen. De var tydliga med att man ska ha "lämnat alla andra försök bakom sig", mao vi som fortfarande hoppas på ivf har inget där att göra. Men det är ju helt omöjligt! Ad-kön är lång, och blir bara längre, åldersgränsen är tuff (42), så det är ju klart som fan att man måste vara pragmatisk o sätta igång i tid.

Rent krasst tror jag att det beror på hur ärlig man kan vara mot handläggaren o hur de hanterar informationen. Men de två tanterna vi mötte på kursen skulle ha gett avslag på ansökan om man sagt att ivf-försök pågår. Det var helt klart.

Som en extra bonus avslutade de med: "ja, det är ju bara så att ni får sätta igång tidigare!" Som ett slag i ansiktet. Helt oerhört klumpigt när man möter en grupp människor som kämpat i flera år!

Vi som orkar drömma och längta, trots dåliga odds - vi gör det för att vi orkar och för att vi är starka. Då klarar vi också av idiotkommentarer från människor som saknar empati. Stå på er, tjejer. Det här kommer vi att fixa!

• Castor1
    Nelle skrev 2011-05-16 09:05:53 följande:
    Det gick inte den här gången heller, äggen befruktades inte. Mitt under samtalet med barnmorska lade min telefon av så jag inte så mycket mer, men läkaren ska ringa upp under dagen.

Nu vet jag inte hur vi ska göra...

Linn73 och Anemon: Jag hoppas att det går bra för er idag!

Kram
    Nelle: Jag beklagar verkligen, usch vad tråkigt! Hoppas att du kan få mer information så småningom när du orkar prata med dem igen och att de har några svar att komma med. Hoppas att ni kan få lite lugn de närmaste dagarna så att ni kan stötta och ta hand om varandra. God mat och vin och titta på filmer brukar vara ett lyckat recept för mig när jag bara vill ta en paus från allt. Styrkekramar och medkännande! 

Poussin och Jegs: nya styrkekramar och tankar till er!

Linn: Hoppats att du får ett positivt resultat idag och många ägg, håller tummarna.

Längtar74: Tack för info ang adoptionskurs. Tänk vad rustad man måste vara för alla idiot kommentarer... Det är inte klokt. Lycka till med fortsättningen, jag ser fram emot att få höra mer!

Och Tack Alla för information och uppmuntran ang UL, äggblåsor! Jag hoppas såklart att mina växer till sig men det är svårt att föreställa sig hur det står till därinne... Ser både fram emot torsdag, och inte. Känner att jag har lust att sluta med hormonerna nu, är lite ilamående och har huvudvärk. 

Varma kramar till er alla!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH