• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Fossa

Dina siffror är så bra Kalimero. Det måste vara så fruktansvärt frustrerande att det inte vill sig ändå och att du alltid får höra att det beror på äggen. Vill bara ge dig en stor kram.

Du vet ju vilka alternativ som står till buds så jag tänker inte trycka upp något i ansiktet på dig. Vi hade planerat DI i Danmark om vi inte hade lyckats med våra sista försök.

Crash IVF har i en dansk studie visat se kunna ge bra resultat. www.copenhagenfertilitycenter.com/uk/behandlingen/crash-ivf/crash-ivf-sceintific-report.htm Jag tror att det helt enkelt inte är lönsamt för klinikerna att ta fram behandlingsformer som passar svårstimulerade. IVF-metoden är från början framtagen för kvinnor med PCO och de får ju ofta mer ägg än "normalt".

DHEA är ju lite känsligt att tala om eftersom det är dopingklassat. Jag visade en studie för dr C på S:t Göran och hennes inställning var att det inte var en godkänd behandling i Sverige och att det var förenat med risker och bla bla bla. Jag hade själv väldigt långtgående planer på att ta DHEA på eget bevåg.

• stockholm1

Hej alla!

Vill dela med mig av min fantastiska historia.

Jag har en dotter på 5,5 år och för ca 2 år sedan bestämde jag och min sambo oss för att skaffa en till.
    Det var lättare sagt än gjort, vi fick 3 missfall på raken i v 10 - 13.
    Efter div prover, visade det sig att mitt AMH låg på 0,246 vilket skulle göra det omöjligt för mig att dels bli spontant gravid samt genomgå IVF behandlingar sa div läkare osv då förmodligen inte tillräckligt många ägg skulle kunna odlas.
    Vi blev uppsatta på en äggdonationslista och hela vår värld rasade kändes det som.
    Jag är 38 år och det kändes verkligen omöjligt.

Trots detta så bestämde vi oss för att prova igen, fick dels progesteron samt trombyl utskrivna för att testa och se om det skulle gå bättre, för trots det låga AMHet så blev vi gravida vid varje försök då jag varje mån hade ägglossning till div läkares förvåning.

Började ta progesteron vid ägglossningen i juni 2010, blev gravid direkt och började då äta trombyl.
    Tog progesteron fram till v 17, och fortsatte med trombyl fram tills 4 dagar innan planerat kejsarsnitt i v 39.

Allt gick bra mot alla odds och läkarna/ gynekologerna mfl är mållösa och frågandes till hur det var möjligt.

Vi fick en fantastisk liten kille på 54 cm, 4160 g den 7/2 på SÖS, så det är inte omöjligt!
    Lycka till alla ni som kämpar!

Kram

• callimero

Grattis isaga vad härligt!

Att det plussas trots lågt AMH visar bara att det inte behöver påverka kvaliteten på äggen. Det är så synd att läkarna stirrar sig blinda på siffror. Ja i mitt fall skiter de rent ut sagt i att jag har hyfsat ok värden, det är ÅLDERN som betyder ALLT. Och då är man helt enkelt inte intressaerade av att ta i en med tång. Sen vet jag att i min ålder är det svårt, absolut.

Ja allt skylls på äggen. Det kan ju vara så absolut, men vem vet? Jag har aldrig försökt bli gravid innan ICSI med min sambo. Det finns såklart möjligthet att testa DI eller crash med donator i Danmark medans man står i kö för ÄD då tex AVA i Åbo har 7-9 månaders väntetid. Helt vansinne säger nog de flesta.

Ja DHEA kan ge finnar och fet hy. Ska till höga doser om det ska vara skadligt som jag förstått. Men visst ska man vara försiktig.

Vi plussade ju svagt detta sista försök men det var inget som läkaren tyckte man skulle lägga någon vikt vid.

• Castor1

pp08, jag förstår att du är orolig - håller tummarna för att allt ska vara bra! 
    Fossa, låter intressant och som ni säger så är ju IVF forskningen inte inriktad på svårstimulerade. Hoppas att det ändras!
    Isaga, grattis!
    Kalimero: tråkigt med läkarnas attityd! Om ni orkar så låter det ju som att danmark har en mer varierad syn på IVF. Kanske värt att prova?
    Linn73: tack för peppningen! Känns bättre idag. Man får ta ett steg i taget helt enkelt. 

Vill bara önska trevlig helg!

• Poussin

pp08 - Usch vad oroligt, håller tummarna för att allt är bra! Var du på gynakuten? Styrkekramar till dig gumman!

isaga - Tack för att du delar med dig av din solskenshistoria, härligt att läsa!!! Solig

Tror att jag sagt välkommen till alla nya i tråden, men om inte så - VARMT VÄLKOMNA! {#emotions_dlg.flower}

Stora kramar till er alla!

• Asta72

Hej Linn,

Under händer...Jag har också lågt AMH och har precis som du gjort en misslyckad IVF där de också bara fik ut ett ägg som inte gick att befrukta. Vår läkare gav oss välgigt låga odds på att vi skulle lyckas men vi bestämde oss för att ändå göra ett försök till med IVF då det skulle vara vår bästa chans. Att jag skulle bli gravid på "naturlig" väg var ungefär lika stor chans som att vinna på lotto (enlligt läkaren). Jag hade läst en del här på FL om olika metoder för att "öka" chanserna och frågade läkaren om dessa. Hon sa att det inte fanns några vetenskapliga belägg för att det skulle funka och att hon inte trodde på dem men att det ialla fall inte skulle kunna göra saken värre. Så för att öka chansen inför det nya IVF försöket gick jag sex gånger på akupunktur, samtidigt åt jag både rosenrot och Glandin 25 från mens fram till ägglossning, som denna månad inföll fem dagar senare än vad den brukar. Väntade som vanligt på mensen som inte kom, jag skulle ju påbörja en ny IVF omgång, korta metoden denna gång, så jag ville faktist att den skulle komma...det gjorde den inte :)))). Jag hade blivit gravid helt på naturlig väg. Jag är helt övertygad om att akupukturen funkade, det får vara hur ovetenskapligt det vill, jag vet att det var den som fick igång min trötta gamla kropp ;). Vi hade försökt bli gravida i ca 18 månader inna utan att lyckas och jag var då 38 år så och med dom oddsen vi fått så tror jag mer på akupunkturen än chansen att vinna på lotto. Är nu i vecka 20 och allt ser ut att vara ok med både bebis och mej.

• pp08

Poussin: ja, jag var på gynakuten. Allt såg normalt ut för v.5+1. Det fanns en tydlig uppklarning/början till hinnsäck på ca 3mm. Finn slemhinna. Ingen blodansamling i livmodern. Stängd livmodertapp.
    För tidigt för att se gulesäck/levande foster.

Men jag blöder endå, var kommer blodet ifrån? Inte så mycket som mens än, men mer än bara flytningar.

Flicka 2009 & BF okt 2011
  • Fossa

Vad bra pp08! Till mig sa de att blodet antagligen kom från livmoderhalsen och att blödningen berodde på att blodkärlen växte till. De sa att det kunde komma ut blod från livmoderhalsen trots att tappen var stängd.

• NinaCamilla

Castor:jag tror att jag blev nekat pga.ålder(39 år),eftersom de såg 4 follikar och vi skulle ändå testa ivf. Största problemet är att 2 olika läkare hävdar att olika metoder ger samma resultat dvs.jag är svårstimulerad med 450 menopur. Läkarna tycker att det är ingen ide att testa något annat medicin. Jag tvivlar dock eftersom Alvedon och Ipren är inte samma sak. Jag läser forumet här och bestämmer senare vad om det blir annan ivf försök. Vi får mediciner via Ava Åbo om vi vill testa igen. Asta72: jag går på akupunktur nu och undrar hurdan din kropp var efter behandlingar? Jag har försenade mens 12 dagar. Annars har jag inte haft några problem med mensen. Jag gjorde grav.test som visade negativt. Blev riktig ledsen eftersom jag hoppas förstås.Annars är mina bröst riktig ömma och stickande känsla i äggstockarna. Pp08: Stort kram och lycka till

• pp08
    Fossa skrev 2011-02-18 21:24:21 följande:
    Vad bra pp08! Till mig sa de att blodet antagligen kom från livmoderhalsen och att blödningen berodde på att blodkärlen växte till. De sa att det kunde komma ut blod från livmoderhalsen trots att tappen var stängd.
    Tack, men nu blöder jag mera, känns nästan som mens. Har inte blödat så hur mycket under min förra graviditet. Då var det mer som liite blod, och färgade flytningar.
    Har dock ingen ont i magen, men fortfarande i ryggen. Det känns dock inte riktigt som den ryggvärk man har under mensen, är lokaliserat till ena sida, känns som en liten knut (som man har när man har sträckt på sig eller så).
    Flicka 2009 & BF okt 2011
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH