• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • albatross74

Hej,

Jag har ett liknande problem. Låg tydligen också lågt på AMH provet, vet inte exakt hur lågt. Fick därför högsta dosen Menopur (450) och den långa behandlingen med suprecur. Var på UL igår dvs efter 9 injektioner och då såg läkaren bara 4 äggblåsor, två större och två mindre. Läkaren började då tala om att ev avbryta det hela då det tydligen krävs 3 äggblåsor för att de ska genomföra äggplock.

Fick helgen på mig och de ska kolla igen på måndag om det har tagit sig bättre. Det känns så trist att det ska sluta så här. Läkaren talade inte om att göra ett nytt försök om detta skulle misslyckas, sa snarare att det inte funkade på mig och att man då får titta på andra alt som äggdonation. Det känns väldigt snopet. Jag funderade på detta och frågar mig varför det måste vara minst 3 äggblåsor för att de ska ta ut ägg, bara för att det är färre ägg behöver det inte innebära att de är dåliga???

Jag vet inte vad jag ska göra, vill gärna vara förberedd när jag träffar läkaren nästa gång så att jag har argument för andra alternativ/ försök osv.

Tips någon?

• Jegs
    albatross74 skrev 2011-02-05 13:24:21 följande:

Hej,

Jag har ett liknande problem. Låg tydligen också lågt på AMH provet, vet inte exakt hur lågt. Fick därför högsta dosen Menopur (450) och den långa behandlingen med suprecur. Var på UL igår dvs efter 9 injektioner och då såg läkaren bara 4 äggblåsor, två större och två mindre. Läkaren började då tala om att ev avbryta det hela då det tydligen krävs 3 äggblåsor för att de ska genomföra äggplock.

Fick helgen på mig och de ska kolla igen på måndag om det har tagit sig bättre. Det känns så trist att det ska sluta så här. Läkaren talade inte om att göra ett nytt försök om detta skulle misslyckas, sa snarare att det inte funkade på mig och att man då får titta på andra alt som äggdonation. Det känns väldigt snopet. Jag funderade på detta och frågar mig varför det måste vara minst 3 äggblåsor för att de ska ta ut ägg, bara för att det är färre ägg behöver det inte innebära att de är dåliga???

Jag vet inte vad jag ska göra, vill gärna vara förberedd när jag träffar läkaren nästa gång så att jag har argument för andra alternativ/ försök osv.

Tips någon?

Hej Albatross,
    Jag har då inte själv hunnit så långt fram som dig i behandlingar. Men jag känner igen snopenheten som även jag kände när vi fick vår första dom om mitt höga FCH-värde. Läkaren via landstiget (Västerbotten) sa att vi inte fick någon behandling alls via dem. De trodde helt enkelt inte att min kropp skulle svara på någon behandling... Men att vi kunde försöka själva en tag till och sedan vända oss till en privatklinik... Kontroll av AMH-värde eller alternativet ÄD, kom aldrig på tal den gången (1,5 år sedan)... 
    Nu har vi flyttat till Stockholm och även om vi inte ännu har fått klartecken från Huddinge, så lät det på min privata läkare att vi borde/skulle få en chans... Utifrån detta är det väldigt sorligt att resurserna att behandlingarna som erbjuds via landstingen är olika, vi flyttade inte till Stockholm helt av denna anledning men det spelade verkligen in...
    Min privata läkare hade vid mötet innan rekommenderat oss IVF-behanding och deras erbjudande om 3 ggr... Sedan när mitt usla AMH-värde visade sig, så rekommenderade hon inte längre deras erbjudande, min uppfattning utifrån det är att chanserna är så pass små att hon inte tycker att vi inledningsvis ska betala så mycket pengar, utan först få chansen av det som erbjuds av Landstinget. Hon tog dock upp ÄD som den utväg hon egentligen tror på... Men skulle jag ha sagt att, nej vi kör på med er behandling så tror jag att vi hade fått göra så... 
    Ja, man blir verkligen ställd av den information och resultat som man får av läkarna och jag har haft svårt att argumentera, utan har bara försökt fråga fråga fråga, så mycket jag bara kommer på i stunden. Sedan när man kommit hem har man förstås 1000 frågor till och då är jag tacksam att jag har hittat detta forum... 
    Summa sumarum, så tror jag att du gör bäst i att läsa på så mycket som du bara kan, så att du känner att du hänger med i den information som du får. Sedan samla data över de som haft liknande värden som dig och där det har lyckats... Och slutligen, visa dina känslor... Kanske inte behöver bli arg på läkaren men på situationen... 
    Det var nog allt jag kom på nu! 
    // Jegs
  • albatross74

Jegs,

Tack för svaret. Jag ska börja med att kolla upp vad mina värden låg på. När läkaren säger i lägre intervallet så säger det inte mig något. Det blir spännande och höra vad de säger i morgon, men jag ska försöka vara med beredd på att argumentera och inte bara sitta och säga ok till allt. Känner igen mig i det att alla frågor kommer när man kommer hem och ilska.

Lycka till nu med kommande besök och ev behandling.

• callimero

Hoppar in med lite support till albatross, jag tycker du ska köra på. Själv gick jag vidare trots endast 3 blåsor en gång och fick tillbaka 2 st fina embryon. Det fungerade dessvärre inte men är enligt mig värt ett försök då varje ägg man lyckas få fram är värdefullt i detta grymma lotteri. Håller tummarna!

• albatross74

Åh tack

Känner mig förberedd inför morgondagen, ska verkligen stå på mig. Inget trams här om minst 3 ägg för att göra äggplock, finns ägg ska de plockas. :)

• Linn73
    albatross74 skrev 2011-02-06 20:22:13 följande:
    Åh tack

Känner mig förberedd inför morgondagen, ska verkligen stå på mig. Inget trams här om minst 3 ägg för att göra äggplock, finns ägg ska de plockas. :)

Håller helt med Kalimero - stå på dig! Jag fick höra samma sak som du - att jag behövde tre mogna blåsor - men jag fick komma till äggplock trots att jag endast hade två fullmogna och ett mindre. Av dem blev det ett toppembryo som jag fick tillbaks, vilket bevisar att det inte var något fel på kvalitén. Nu blev jag tyvärr inte gravid den här gången men nästa gång ska det lyckas!!

Stort lycka till!!
  • NinaCamilla

albatross74; hoppas att du fick svar från läkare idag. Läkaren förklarade till mig att om de plockar mindre än 3 ägg, är sannolikheten liten att äggen är så pass goda att de klarar fram till ET. Han förklarade all 7 steg som en ägg måste gå genom innan äggåterföring. Därför var hans bedömning att det är slöseri med pengar. Det känns att läkarna tittar på mitt amh-värdet och skakar huvudet och säger att ingenting kan göras. 

Poussin: Tackar för din kommentar.

Caroline29: Medicin Fostimon; hur många dagar måste man ta det? Är det än spruta?

Det känns så trist, att 2 läkare har bedömt oss som hopplösa redan efter ett försök. Jag tror nog att jag ska kräva recept från Finland och Puregon eller Fostimon. Då kan vi säga att vi har gjort alls - men att vi behövde ÄD till slut.
    Vet ni vad är skillnad mellan alla dessa mediciner; Menopur, Puregon eller Fostimon?

Jag är helt förvirrad nu. Jag trodde verkligen att vår liv lutar mot ÄD. När jag läser er erfarenheter, förstår jag att man kan lyckas att få några ägg för äggplock iaf även om amh-värdet är lågt.

• callimero

NinaCamilla, det är nog inte så att kvantiteten alltid hänger ihop med kvalitet. Även om det såklart känns riskabelt att gå vidare med få ägg.

Apropå AMH kan jag rapportera om en lycklig vän här på FL med helt omätbart AMH som nu plussat lagom till sin 45-årsdag. Ett tips är också att läsa på om studier som gjorts på hur DHEA kan påverka. Googla på DHEA+ivf. Säkert ingen läkare i Sverige som ens vill diskutera detta men det finns intressanta studier.

Läkarna borde titta på fler faktorer än endast AMH som fortafarnde är rätt omdiskuterat.

Menopur och Fostimon är lika varandra, utvunnet bla ur urin. Gonal-f och Puregon är liknande helt syntetiska preparat.

• albatross74

Hej besöket gick bra för jag får iallafall gå vidare för ägguttag. Nu vet jag även mitt amh värde 0.3 så det är lågt vilket tydligen ger sämre prognos. Men det orkar jag inte fundera på nu. Pust en sak i taget

• Fossa

albatross: Jag hade fyra blåsor mitt sista försök, två omogna ägg och två mogna som blev tvillingar. Jag har även gått vidare med färre blåsor än så och det har alltid blivit ET. Lycka till!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH