• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Linn73
    Castor: Varmt välkommen in i gemenskapen - glad att du har hittat hit! Allt blir lite lättare om man inte är ensam. Blir alltid lika rörd när jag läser historier som liknar min egen och förstår hur alla kämpar och orkar hålla hoppet uppe. Jag går också på Huddinge och har också träffat P-O :) Förstår att missfallet var enormt jobbigt, men som du säger är det positivt mitt i allt elände att veta att du trots allt kunde bli gravid på naturlig väg. Jag hoppas att jag kan hänga på er mot slutet av mars!

NinaCamilla: Låter som att du trots allt håller modet uppe - starkt av dig! Och helt rätt att starta ÄD-processen så att ni hinner landa i allt. Vi har två IVF-försök kvar och om de inte lyckas, eller att vi inte får fortsätta, ställer vi oss i ÄD-kö. Funderar också på adoptionskö men vi har inte riktigt orkat ta tag i det ännu.

pp08: Åh vad spännande - och vilken nervpers! Hoppas hoppas du har samma tur som Anemon, vår första plussare i tråden!

Varma kramar till alla fina Hjärta
  • pp08

Jag hoppas på ett riktigt pluss. Tjuvtestade imorse på RD12 och såg ett svagt svagt streck. Hoppas det inte är ett spökstreck men bara att jag testade för tidigt.

Vid min förra graviditet syntes också ett svagt streck från RD12 tog ganska lång tid innan det blev riktigt starkt.

Ska inhandla tester idag !!

Testade idag eftersom jag fick lilltjejens virus/förkylning och ville veta om jag kunde stoppa i mig massa mediciner eller ej....Avvaktar lite till. Behöver dock lite alvedon för huvudvärk och halsont. Tar inte mer än absolut nödvändigt.

• Linn73
    pp08 skrev 2011-02-10 08:44:04 följande:

Jag hoppas på ett riktigt pluss. Tjuvtestade imorse på RD12 och såg ett svagt svagt streck. Hoppas det inte är ett spökstreck men bara att jag testade för tidigt.

Vid min förra graviditet syntes också ett svagt streck från RD12 tog ganska lång tid innan det blev riktigt starkt.

Ska inhandla tester idag !!

Testade idag eftersom jag fick lilltjejens virus/förkylning och ville veta om jag kunde stoppa i mig massa mediciner eller ej....Avvaktar lite till. Behöver dock lite alvedon för huvudvärk och halsont. Tar inte mer än absolut nödvändigt.

Ett svagt streck på RD12 är definitivt inget spökstreck!!!
  • DobbieDoo
    pp08 skrev 2011-02-09 14:59:01 följande:

Jag använde Menopur vid senaste behandlingarna. Fast jag är 40 år nu, har jag fått bättre kvalitet på äggen. Första behandlingen med Puregon hade vi 5st ägg vid ÄP, varav 4 omogna!! Det ena klarade befruktning och delning och blev ett toppenembryo men ingen graviditet. I november var det 8 ägg varav 4 omogna. För 2 veckor sedan 6 ägg vid ÄP, varav 5 mogna! 4 befruktades och 2 fina återfördes, nu har jag några ruvardagar kvar och har officiel TD på måndag.

Mina återförda ägg har alltid fått toppenbetyg av CvL (även den 7-celliga på dag 2 som jag fick tillbaka tillsammas med en toppen4-cellig i november,).
    Denna gången ruvar jag på 2 fina (4-cellig resp. 5-cellig).

Hej pp08! Vet du vad kriterierna för att få tillbaka 2 embyron av CVL är? Vår FET misslyckades så nu är det dax för nässpary och hela balunsen om några veckor och förhoppningsvis äggplock vecka 13. Vi går oxå på CVL. Jag håller tummarna att det blir ett PLUS på TD!!!

Massa lycka till kramar till er alla goa tjejer ute i cyberspejs som kämpar och kastas mellan hopp och förtvivlan.
  • pp08

DobbieDoo: Jag fick 2 tillbaka eftersom jag är 40år och har gjort några återföringar av toppenembryo utan positiv resultat.
    1a barnet (37,5 år)
    IVF1 : 1 embryo -
    IVF2: 1 embryo -
    IVF3: 1 embryo (gravid)

syskonförsök (40år)
    FET (samma skörd som IVF3) : 1 embryo -
    IVF4: 2 embryo -
    IVF5: 2 embryo (svagt plus på RD12)

testade med annat test (annat märke) och även där finns svagt svagt streck, då kan det inte vara spökstreck

• Anemon

pp08, det här låter ju riktigt, riktigt bra! Heja, heja strecket!
    Då är det inte nog inte bara förkylningsvirus som slagt rot hos dit utan även gravidbaciller!

• Poussin

pp08 - Vi är ju dubbel-tråds kompisar så jag säger ett stort GRATTIS till dig här också, för det är klart det inte är något spökstreck!!! Glad Åh vad spännande, det kanske t o m blir tvillingar!

Castor - Varmt välkommen hit! Som Linn skriver så blir det faktiskt lättare när man inte är ensam. Roligt att vi blir några som startar ungefär samtidigt!
    Jag förstår att det var sorgligt med MF, jag gick igenom samma sak förra sommaren. Precis som du så kan jag i alla fall se det faktum att jag faktiskt blev spontant gravid som någonting positivt mitt i eländet, men usch vad jobbigt det var.
    Vi fick köpa ett 3-pack och har också bestämt att det bli max de 3 gångerna sen går vi över till ÄD. Känns skönt att ha en plan! :)

Kram till er alla!

• Azalea04

Hej allesammans!

Jag har också följt tråden en tid men inte haft ork att skriva förrän nu. Har känt mig så deppig men samtidigt blivit peppad när jag läst vad ni skrivit.

Min situation ser ut så här:

Är 34 år och har ett barn på två år som kom till på naturlig väg. Två månader innan jag blev gravid med min dotter fick jag ett missfall i sjunde veckan. Det var vårt första försök att bli gravid.

När vi i höstas hade försökt bli gravida under ett års tid sökte vi hjälp. Vid en kontraströntgen kunde läkaren konstatera sammanväxningar och sa direkt att vi borde göra IVF. Det visade sig att mitt AMH-värde låg på 0,78 och FSH på 14. Mycket riktigt var jag svårstimulerad och vid vårt första IVF-försök (långa metoden, 300 Menopur) blev det endast tre äggblåsor. Vid ÄP tog de ut två ägg. De blev "onormalt" befruktade, dvs man trodde att fler än en spermie hade befruktat varje ägg. Vid det extremt korta samtalet med kliniken sa de att vi ju kunde göra ett till försök och då prova den korta metoden samt befrukta äggen med mikroinjektion för att förhindra att de släpper in fler än en spermie.

Nästa mens ska jag börja ta sprutorna och då ta 450 Menopur, dvs högsta dosen.

Känner att jag har så många frågor som jag inte får några svar på. T.ex. om det verkligen kan vara så att vi hade extrem tur två gånger efter varandra eftersom vi blev gravida på naturlig väg två gånger? Om vi inte hade tur utan jag hade bra förutsättningar då, kan äggreserven bli så dålig på bara tre år? Vad är det som säger att korta metoden skulle vara bättre för mig? Är det bara att man provar ett annat sätt? Och om äggen blev onormalt befruktade, betyder det att det var dåliga ägg?

Jag är så rädd för att det inte ska gå nästa gång och att de då ska säga nej till fler försök. Som någon skrev i tråden kan det väl vara så att vi med lågt AMH kan behöva fler försök än normalt? Jag vet att jag inte är i samma situation som er som inte har något barn sedan tidigare men jag känner mig ändå deppig. Och har framför allt svårt att acceptera situationen eftersom jag inte får några bra svar.

Hoppas någon orkar svara!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH