• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • pp08

Azalea: välkommen hit!

När jag gjorde mina första IVF och utredningen 2008 var inte AMH ett standard prov. Jag vet inte vad jag hade för värde då. Men i höstas var det lågt.
    Jag har hittils gjort 5IVF +1FET, se resultatet nedan:
    maj08 IVF1, puregon långa metoden, 5 ägg plockades, 1embryo återfördes, ej gravid
    aug08 IVF2, 300 menopur långa metoden, 8 ägg plockades, 1 embryo återfördes, ej gravid
    sep08 IVF3, 7 300 menopur korta metoden, 7ägg plockades, 2 embryo till frysen, 1 embryo återfördes = gravid

okt10 syskon FET: 1 embryo återfördes, ej gravid
    nov10 IVF4, 375 menopur korta metoden, 8 ägg plockades, 2 embryo återfördes, ej gravid
    jan11 IVF5, 300 menopur korta metoden, 6 gg plockades, varav 5 mogna och 4 befruktades, 2 embryo återfördes, RD12 svagt positivt test

Resultatet på sista IVF (antal mogna och befruktade ägg) var bäst, ålder 40 år, vid IVF 1   37.5år.
    Inte mycket skillnad i dos, men menopur korta metoden fungerar bäst för mig.

Alla återförda embryona har varit av toppen eller bra kvalitet

• DobbieDoo
    Azalea04 skrev 2011-02-10 22:29:03 följande:
    Hej allesammans!

Jag har också följt tråden en tid men inte haft ork att skriva förrän nu. Har känt mig så deppig men samtidigt blivit peppad när jag läst vad ni skrivit.

Min situation ser ut så här:

Är 34 år och har ett barn på två år som kom till på naturlig väg. Två månader innan jag blev gravid med min dotter fick jag ett missfall i sjunde veckan. Det var vårt första försök att bli gravid.

När vi i höstas hade försökt bli gravida under ett års tid sökte vi hjälp. Vid en kontraströntgen kunde läkaren konstatera sammanväxningar och sa direkt att vi borde göra IVF. Det visade sig att mitt AMH-värde låg på 0,78 och FSH på 14. Mycket riktigt var jag svårstimulerad och vid vårt första IVF-försök (långa metoden, 300 Menopur) blev det endast tre äggblåsor. Vid ÄP tog de ut två ägg. De blev "onormalt" befruktade, dvs man trodde att fler än en spermie hade befruktat varje ägg. Vid det extremt korta samtalet med kliniken sa de att vi ju kunde göra ett till försök och då prova den korta metoden samt befrukta äggen med mikroinjektion för att förhindra att de släpper in fler än en spermie.

Nästa mens ska jag börja ta sprutorna och då ta 450 Menopur, dvs högsta dosen.

Känner att jag har så många frågor som jag inte får några svar på. T.ex. om det verkligen kan vara så att vi hade extrem tur två gånger efter varandra eftersom vi blev gravida på naturlig väg två gånger? Om vi inte hade tur utan jag hade bra förutsättningar då, kan äggreserven bli så dålig på bara tre år? Vad är det som säger att korta metoden skulle vara bättre för mig? Är det bara att man provar ett annat sätt? Och om äggen blev onormalt befruktade, betyder det att det var dåliga ägg?

Jag är så rädd för att det inte ska gå nästa gång och att de då ska säga nej till fler försök. Som någon skrev i tråden kan det väl vara så att vi med lågt AMH kan behöva fler försök än normalt? Jag vet att jag inte är i samma situation som er som inte har något barn sedan tidigare men jag känner mig ändå deppig. Och har framför allt svårt att acceptera situationen eftersom jag inte får några bra svar.

Hoppas någon orkar svara!
    Hej Azalea04!
    Jag är 38, fyller 39 i år, har en son som kom till naturlig väg efter 5 års försök. Efter en utredning på varför ett syskon dröjer( alla sa ju att nr 2 ska gå såå mkt snabbare att få) gjorde vi en utredning och den visade att det är mitt AMH värde  på 0.4 som sätter käppar i hjulet. .Vi har gjort en IVF och en FET och inget har lyckats. Båda embryon har enligt CVL's mått mätt varit 10p embryon.. Jag skall snart påbörja ett nytt IVF försök och det blir nog samma dos med menopur 450ie som sist. Då fick de ut 7 ägg men bara två som blivit befruktade och delat på sig som de ska dygn 2, men tyvärr ville det sig inte.

Jag förstår så väl att du känner dig deppig, och jag antar att du med mig och alla andra som redan har ett barn fått höra att "du har ju redan ett barn, var glad för det". Den sekundära barnlösheten och sorgen/rädslan att det inte skall komma en nr 2, är många gånger något som jag iallafall upplevt, ingen som som en på allvar för. Jag har aldrig känt mig så värdelös som när "domen" kom att det är mitt fel att vi har svårt att få ett syskon till sonen, att jag är värdelös som kvinna och hustru som inte ge min make fler barn..

Jag är oxå liv rädd att det inte ska fungera den här gången, våra odds är bara 22.5% att en IVF skall lyckas men jag känner mig inte riktigt klar, jag måste ge det minst en chans till.
    Massa kramar, och ge inte upp!

pp08! STORT JÄTTE GRATTIS till plus!! härligt!

• MPson

Vi har haft 2 ma och 1 mf. Ett år sedan det senaste och vi började ge upp om en ny graviditet!
    För några veckor sedan tog jag ett AMH prov för att kolla min äggreserv. Innan provsvaret kom plussade jag. Såklart är vi jätte glada men så oroliga nu att även denna graviditet ska sluta i mf men vill ändå njuta så länge det varar...

Igår kom provsvaret. Såklart vet jag att äggreservern inte är tipptopp när man är 40 år och hade ju resultatet på känn men när brevet kom från läkaren blev jag mer orolig. Hon skrev att det var lågt, att det inte är omöjligt att bli gravid men att det är svårt och "nog även lättare att det kan leda till missfall"!!

Så om äggreserven är låg är det bara skräpägg kvar då??

Är i 6+1 och har symtomen kvar....so far...

Ska på UL om 2 v då vet vi, till dess måste jag försöka tänka positivt men det är ju sååå svårt!

Någon som fött barn trots "dåliga ägg"??

• Azalea04

Hej pp08 och DobbieDoo!

Tack för era svar! Och grattis till pluset pp08, vad otroligt härligt det måste kännas! Glad

pp08: Ja, det blir som sagt Menopur 450 som gäller för mig nästa gång. Förra gången fick jag 300 och då sa min läkare att det inte brukar bli någon skillnad mellan dessa doser i min ålder. Vet ni något om det...? Nu har man ju i alla fall bestämt sig för 450 så NÅGON skillnad måste det väl göra. Och eftersom jag bara hade tre mogna äggblåsor verkar det ju inte föreligga någon risk för överstimulering om man så säger...

DoobieDoo: Jag känner verkligen verkligen igen mig i det du skriver. Samtidigt är det så många som kämpar för att få sitt första barn (bl.a. en väninna till mig som är gravid efter fjärde IVF:t). När jag tänker på det inser jag att jag haft en sådan otrolig tur som har fått min dotter. När jag var hos läkaren senast för att planera inför nästa IVF ställde jag en massa frågor om det här med äggreserven. Det jag inte förstår är hur jag kunde bli gravid på naturlig väg två gånger på raken för bara tre år sedan och nu ha lågt AMH-värde. Läkaren sa att AMH-värdet kan sjunka snabbt. Med den informationen måste jag säga att det var en otrolig tur att jag och min sambo bestämde oss för att försöka få barn för tre år sedan och inte väntade till nu. För det hade vi mycket väl kunnat göra; jag är ju bara 34 år. Det jag tycker är jobbigt nu är att alla verkar förutsätta att man kan få ett till biologiskt barn bara för att man redan har det. Jag får ofta frågan "när kommer tvåan då?" och det är jättejobbigt när man är inne i IVF-karusellen.

En sak som jag har tänkt på är hur AMH-värdet och FSH-värdet förhåller sig till varandra. Mitt AMH-värde ligger på 0,78 och mitt FSH-värde på 14. Jag har ju läst på den här tråden om flera med lägre AMH-värde än jag som har fått ganska många ägg. Jag fick ju bara två. Beror det på mitt FSH-värde, dvs att jag är svårstimulerad...? Det är verkligen en djungel med alla värden hit och dit.

Kram till er alla!

• Linn73
    Jag är helt övertygad om att vi med lågt AMH behöver fler försök för att få fram guldägget - frågan är bara hur många gånger man orkar. Flera här säger ju att kvaliteten inte hänger ihop med kvantiteten. Egentligen borde landstinget erbjuda fler försök om det inom rimliga gränser finns en chans att man kan bli gravid.

Azalea04: Välkommen hit! Jag är också lite förvirrad över sambandet mellan AMH och FSH... Min egen teori är att AMH mäter det totala antalet ägg som du har kvar, medan FSH mäter hur många follikar du beräknas producera varje cykel. Vet dock inte om det stämmer..

MPson: Grattis till plusset! Blev du gravid naturligt eller genom IVF? Om det var genom IVF borde ju läkarna ha bedömt att embryot var av tillräckligt god kvalitet för att återinföras? Försök att inte oroa dig i onödan, även om jag förstår att det är svårt.

Själv har jag fått en ny läkartid om några veckor och hoppas att vi får sätta igång med nästa försök i mars. Vill börja nu!! Käner mig så otålig!

Kram och passa på att njuta av det fina vädret!

• pp08
    callimero skrev 2011-02-10 16:06:25 följande:
    Grattis pp08!

Vad gjorde du för upplägg denna gång?
    Tack för gratulationerna allihoppa! Hoppas lillen finns kvar efter helgens hostattacker. Klarade mig inte helt utan hostmedicin, tog lite inatt och imorse (typ samma dos som 1.5åringen; några enstaka ml). Tyckte dock "fishermans friend" är det som hjälpte bäst. Har druckit mängder grönt te med honung. Går bra så länge man dricker men sedan kommer hostan tillbaka. Nu har jag snutit ut massor och det känns att det blir mindre täppt, genast blir hostan också mindre. Luktsinnet är fortfarande noll!! Får hålla koll på bajsblöjorna för jag märker inte när tjejen har bajsat, som tur är brukar hon säga det själv

Kalimero: denna gång var det 300Menopur, blev dock 1 sprutdag längre, totalt 8 dagar (varav 4 med orgalutran också)  ( extra sprutdag efter mitt eget önskemål), kanske därför fler mogna ägg denna gång? Eller så var det bara tur. Denna gång dock 5 mogna ägg utav 6 plockade, och 4 befruktades!!
  • callimero

Usch vad pestigt med hosta pp08 hoppas du kryar på dig. Låter intessant detta med en extra sprutdag, tror också det kan påverka att flera ägg hinner mogna. Det var ju ett toppenbra resultat du fick med facit i hand!

• Linn73
    pp08 skrev 2011-02-13 12:52:45 följande:
    Tack för gratulationerna allihoppa! Hoppas lillen finns kvar efter helgens hostattacker. Klarade mig inte helt utan hostmedicin, tog lite inatt och imorse (typ samma dos som 1.5åringen; några enstaka ml). Tyckte dock "fishermans friend" är det som hjälpte bäst. Har druckit mängder grönt te med honung. Går bra så länge man dricker men sedan kommer hostan tillbaka. Nu har jag snutit ut massor och det känns att det blir mindre täppt, genast blir hostan också mindre. Luktsinnet är fortfarande noll!! Får hålla koll på bajsblöjorna för jag märker inte när tjejen har bajsat, som tur är brukar hon säga det själv

Kalimero: denna gång var det 300Menopur, blev dock 1 sprutdag längre, totalt 8 dagar (varav 4 med orgalutran också)  ( extra sprutdag efter mitt eget önskemål), kanske därför fler mogna ägg denna gång? Eller så var det bara tur. Denna gång dock 5 mogna ägg utav 6 plockade, och 4 befruktades!!
    Grattis till plusset!!! Så roligt med ännu en solskenshistoria här i tråden. Kram
  • Linn73

Hej alla kämpare! Vi börjar bli några här i tråden nu så jag föreslår att vi gör en lista. Skriv gärna vilket AMH-värde ni har, vilken behandling ni gör, hur många ägg ni fått osv. Intressant att se vilket resultat resp metod ger. Sedan kan vi uppdatera allt eftersom vi går in i nästa fas. Anemon och pp08 - ni som plussat - om ni läser det här skulle jag uppskatta om ni ville skriva in er under "gravida" (skriv gärna också ert AMH-värde). Tror att det skulle kännas hoppfullt för många!

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig

Väntar på nytt försök:

Linn73, AMH 0,41: Har gjort två tidigare försök, varav det första fick avbrytas innan ÄP. Ny läkartid i slutet av feb.

Planerat ET/FET:

Ruvar:

Gravida:

• MPson

Linn73; TACK! Jag blev gravid på naturlig väg... Lycka till!!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH