• Azalea04

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej allesammans!

Jag har också följt tråden en tid men inte haft ork att skriva förrän nu. Har känt mig så deppig men samtidigt blivit peppad när jag läst vad ni skrivit.

Min situation ser ut så här:

Är 34 år och har ett barn på två år som kom till på naturlig väg. Två månader innan jag blev gravid med min dotter fick jag ett missfall i sjunde veckan. Det var vårt första försök att bli gravid.

När vi i höstas hade försökt bli gravida under ett års tid sökte vi hjälp. Vid en kontraströntgen kunde läkaren konstatera sammanväxningar och sa direkt att vi borde göra IVF. Det visade sig att mitt AMH-värde låg på 0,78 och FSH på 14. Mycket riktigt var jag svårstimulerad och vid vårt första IVF-försök (långa metoden, 300 Menopur) blev det endast tre äggblåsor. Vid ÄP tog de ut två ägg. De blev "onormalt" befruktade, dvs man trodde att fler än en spermie hade befruktat varje ägg. Vid det extremt korta samtalet med kliniken sa de att vi ju kunde göra ett till försök och då prova den korta metoden samt befrukta äggen med mikroinjektion för att förhindra att de släpper in fler än en spermie.

Nästa mens ska jag börja ta sprutorna och då ta 450 Menopur, dvs högsta dosen.

Känner att jag har så många frågor som jag inte får några svar på. T.ex. om det verkligen kan vara så att vi hade extrem tur två gånger efter varandra eftersom vi blev gravida på naturlig väg två gånger? Om vi inte hade tur utan jag hade bra förutsättningar då, kan äggreserven bli så dålig på bara tre år? Vad är det som säger att korta metoden skulle vara bättre för mig? Är det bara att man provar ett annat sätt? Och om äggen blev onormalt befruktade, betyder det att det var dåliga ägg?

Jag är så rädd för att det inte ska gå nästa gång och att de då ska säga nej till fler försök. Som någon skrev i tråden kan det väl vara så att vi med lågt AMH kan behöva fler försök än normalt? Jag vet att jag inte är i samma situation som er som inte har något barn sedan tidigare men jag känner mig ändå deppig. Och har framför allt svårt att acceptera situationen eftersom jag inte får några bra svar.

Hoppas någon orkar svara!

• Azalea04

Hej pp08 och DobbieDoo!

Tack för era svar! Och grattis till pluset pp08, vad otroligt härligt det måste kännas! Glad

pp08: Ja, det blir som sagt Menopur 450 som gäller för mig nästa gång. Förra gången fick jag 300 och då sa min läkare att det inte brukar bli någon skillnad mellan dessa doser i min ålder. Vet ni något om det...? Nu har man ju i alla fall bestämt sig för 450 så NÅGON skillnad måste det väl göra. Och eftersom jag bara hade tre mogna äggblåsor verkar det ju inte föreligga någon risk för överstimulering om man så säger...

DoobieDoo: Jag känner verkligen verkligen igen mig i det du skriver. Samtidigt är det så många som kämpar för att få sitt första barn (bl.a. en väninna till mig som är gravid efter fjärde IVF:t). När jag tänker på det inser jag att jag haft en sådan otrolig tur som har fått min dotter. När jag var hos läkaren senast för att planera inför nästa IVF ställde jag en massa frågor om det här med äggreserven. Det jag inte förstår är hur jag kunde bli gravid på naturlig väg två gånger på raken för bara tre år sedan och nu ha lågt AMH-värde. Läkaren sa att AMH-värdet kan sjunka snabbt. Med den informationen måste jag säga att det var en otrolig tur att jag och min sambo bestämde oss för att försöka få barn för tre år sedan och inte väntade till nu. För det hade vi mycket väl kunnat göra; jag är ju bara 34 år. Det jag tycker är jobbigt nu är att alla verkar förutsätta att man kan få ett till biologiskt barn bara för att man redan har det. Jag får ofta frågan "när kommer tvåan då?" och det är jättejobbigt när man är inne i IVF-karusellen.

En sak som jag har tänkt på är hur AMH-värdet och FSH-värdet förhåller sig till varandra. Mitt AMH-värde ligger på 0,78 och mitt FSH-värde på 14. Jag har ju läst på den här tråden om flera med lägre AMH-värde än jag som har fått ganska många ägg. Jag fick ju bara två. Beror det på mitt FSH-värde, dvs att jag är svårstimulerad...? Det är verkligen en djungel med alla värden hit och dit.

Kram till er alla!

• Azalea04

Hejsan!

Linn73: Ja, det låter som en rimlig analys av AMH och FSH. Mitt AMH är 0,78 och mitt FSH är 14. Vid mitt första IVF-försök fick de ju bara ut två ägg vid äggplock (tre äggblåsor) och de befruktades onormalt.

Hur ser det ut för er andra med FSH-värdet? Ligger ni också högt? Kan mitt relativt höga FSH-värde vara det som gjorde att jag svarade med så få ägg...?

Mina två ägg befruktades antagligen av fler än en spermie. Vid nästa IVF ska de därför göra mikroinjektion. Vad jag har förstått är det något man använder sig av framförallt när det är fel på spermierna eller om äggskalen t.ex. är för hårda. Eller har jag missuppfattat? Känns som om det var något fel på mina ägg om de släppte in fler än en spermie och hur ska då mikroinjektion kunna hjälpa? Men det är klart, kan ju ha tur nästa gång också och få bra ägg.

Ska lägga in mig i listan nästa gång jag är inne men nu är det dags att gå och sova Glad

God natt till er alla!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH