Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
Hej allesammans!
Jag har också följt tråden en tid men inte haft ork att skriva förrän nu. Har känt mig så deppig men samtidigt blivit peppad när jag läst vad ni skrivit.
Min situation ser ut så här:
Är 34 år och har ett barn på två år som kom till på naturlig väg. Två månader innan jag blev gravid med min dotter fick jag ett missfall i sjunde veckan. Det var vårt första försök att bli gravid.
När vi i höstas hade försökt bli gravida under ett års tid sökte vi hjälp. Vid en kontraströntgen kunde läkaren konstatera sammanväxningar och sa direkt att vi borde göra IVF. Det visade sig att mitt AMH-värde låg på 0,78 och FSH på 14. Mycket riktigt var jag svårstimulerad och vid vårt första IVF-försök (långa metoden, 300 Menopur) blev det endast tre äggblåsor. Vid ÄP tog de ut två ägg. De blev "onormalt" befruktade, dvs man trodde att fler än en spermie hade befruktat varje ägg. Vid det extremt korta samtalet med kliniken sa de att vi ju kunde göra ett till försök och då prova den korta metoden samt befrukta äggen med mikroinjektion för att förhindra att de släpper in fler än en spermie.
Nästa mens ska jag börja ta sprutorna och då ta 450 Menopur, dvs högsta dosen.
Känner att jag har så många frågor som jag inte får några svar på. T.ex. om det verkligen kan vara så att vi hade extrem tur två gånger efter varandra eftersom vi blev gravida på naturlig väg två gånger? Om vi inte hade tur utan jag hade bra förutsättningar då, kan äggreserven bli så dålig på bara tre år? Vad är det som säger att korta metoden skulle vara bättre för mig? Är det bara att man provar ett annat sätt? Och om äggen blev onormalt befruktade, betyder det att det var dåliga ägg?
Jag är så rädd för att det inte ska gå nästa gång och att de då ska säga nej till fler försök. Som någon skrev i tråden kan det väl vara så att vi med lågt AMH kan behöva fler försök än normalt? Jag vet att jag inte är i samma situation som er som inte har något barn sedan tidigare men jag känner mig ändå deppig. Och har framför allt svårt att acceptera situationen eftersom jag inte får några bra svar.
Hoppas någon orkar svara!