• DobbieDoo

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej!
    Hoppar in på denna tråd, då jag oxå är en låg AMH'are. Mitt värde var 0.41. Vi har gjort ett IVF försök i december men det blidde inte plus på stickan. Min behandling var 450ie menopur, det gav 4 äggblåsor, och vid skörden 7st ägg!! Samtliga var befruktade dag 1, men till delning hade 2st gått på dag 2. Vi fick ett 10poängs (CVL's poängbedömning) embryo insatt, och det blev ett till frysen! Vi börjar nu närma oss vår FET, som ska bli i slutet på januari om den lilla rackaren överlever upptiningen.

Vi gjorde vår utredning på Sofiahemmet, men valde att göra IVF'en på CVL. Enligt läkaren vi träffade på CVL gav han oss max 15% chans att lyckas med en IVF på grund av min ålder (38år) och det låga AMH värdet. Han till och med tog upp äggdonation.. Efter behandlingen som gjorts och resultatet av det är vår chans uppe i 22,5% nu..visst inga höjdar siffror men en förbättring.

Vi har en son som är 3 år, han kom till på naturlig väg, efter 5års "försökande". Så nånstans finns det ju några guldägg gömda trots kassa värden. Även jag har haft regelbunden mens, om än med korta cykler ca 23dagar och pinkat på stickan under lååång tid och fått glad gubbe (i dubbel bemärkelse ) men inte blivit gravid mer än 1gång i hela mitt liv och då med världens underbaraste lilla kille.

Linn73 skrev 2011-01-01 19:55:19 följande:
    Hur går det för alla låg-amh:are där ute? Själv har jag påbörjat mitt andra försök och har sprutat maxdos Menopur  sedan i onsdags. VUL på fredag som känns extremt avgörande för vår chans att gå vidare. Om jag inte svarat tillräckligt bra på behandligen den här gången avbryts allt och vi får inte fler IVF-försök.

Lycka till alla kämpare!!!
    vilken klinik går du på Linn? Hur har det gått?
    Massa lycka till kramar!
  • DobbieDoo
    pp08 skrev 2011-01-11 14:26:42 följande:
    Hej Dobbiedoo: jag går också på CvL och gjorde utredning på SH. Verkar som vi har samma värden (chanser).

Vi lyckades på 3e IVF försöket (38år då) och gjorde därefter 1FET (samma skörd som dottern blev till) och 1 ny IVF (fick 2 fina embryo insatta men ingen graviditet). Nu närmar sig en ny IVF, hoppas på 3e gången gillt för ett syskon. Kommer att få min mens inom en vecka, ska då börja med Menopur korta metoden. Denna gång lägre dos än förra gången men förmodlingen några fler sprutdagar. (blir 300Menopur).

Jär nu 40år. Men pga att jag får fina befruktade embryo (några stycken/behandling) samt lyckad graviditet (IVF dotter på 1.5år) uppskattas mina chanser som OK/bra.
    Hej pp08! Vad sa SH att ni hade för chanser till er? Till mig/oss sa dom 30%chans att lyckas (felet sitter i mig, makens simmare är tipp topp), men enligt CVL så är det bara en generell siffra baserad på ålder.  
    Härligt att ni lyckats med IVF tidigare, och LYCKA till med syskon försöket!!
    Stay in touch!
    Lycka till kramar i stora lass!
  • DobbieDoo

Hej alla goa tjejer. Jag har tittat in lite då och då men inte haft ork att skriva.. Känner såå med er alla som haft det tufft! GE INTE UPP!!! Och hu vad jag känner igen mig i hur ni har analyserat och funderat över allt. Den här gången måste jag sluta analysera och stressa upp mig dygnet runt.. den här gången vad är då det för mig, jo jag sitter som på nålar att de ska ringa från CVL och säga att det blir FET i efter middag!!!!!! Jag hoppas hoppas hoppas att lilla eskimån är en av de envisaste som finns och att den klarar upptiningen plus att den stannar kvar i 9månader! Trots allt, så lyckades ju vu naturellt  för 3 år sen, det vore väl 17 om det inte ska gå så här oxå... Hjälp vad jag svamlar.. förlåt..

pp08 skrev 2011-01-26 09:33:08 följande:
    Linn: hoppas det var falskt larm. Håller tummarna! När har du TD?

Poussin: lästa också DN om 3 barn. När vi var i IVF karusselen 2008 kunde jag också vara frustrerat och ledsen när jag läste om stora barnfamiljer och det var väl drömmen att själv kunna få 2-3 barn.  De dagarna man mådde värst var jag även lite arg innuti mot de som klagade om misslyckade syskonförsök. Då tänkte jag: var glad att man i alla fall har 1 barn!!!
    Nu måste jag erkänna att jag är i samma sits, vi har fått en underbar flicka mha IVF men önskar ett syskon till henne. Inte enbart för vår del, men för henne. Jag var nästan 39 när jag fick henne, hennes pappa var 40; farföräldrar ca 75, morföräldrar ca 65. Pappans familj är i övrigt liten, inga kusiner men 1 syster med sambo och 1 barn. Själv har jag flera kusiner med barn samt 1 syster med 3 barn. Men jag undrar....hur ser hennes familj ut om 10-20 år? Min familj bor ju inte i Sverige. Skulle vara trevligt att ha ett syskon även när hon är äldre. I alla fall har hon jämnåriga kusiner. Nu känner man iofs inte samma stress eftersom man redan har henne. SKulle det inte funka med denna (sista?) IVF vet jag inte om jag kommer att lägga mera energi/kraft/ pengar på nytt syskonförsök.

Lycka till och kramar till alla som behöver!!
    pp08, precis så har vi det oxå, vill så gärna ha ett syskon till sonen. Vår familj är även den liten och vare sig farfar eller morfar finns och mormor är född 1934 och farmor är sjuk, äldre kusiner finns, och några kusiner i nära ålder, men ett syskon finns ju som jag ser på det, alltid där för en oavsett vad. Så är det för mig och min bror, jag vet att min storebror alltid finns som stöd om jag skulle behöva det även om vi inte hörs ofta och bor långt ifrån varandra.

Tänker på er tjejer, och stor kram till er alla
  • DobbieDoo

Fick beskedet, att det blir FET idag!!!
    Kram!!

• DobbieDoo
    Jegs skrev 2011-01-27 21:01:36 följande:
    Poussin, tack!

Och  DoobieDoo, grattis! Håller tummarna för dig... 
    Tackar!
    Massa kramar till er alla och trevlig helg!
  • DobbieDoo
    pp08 skrev 2011-02-09 14:59:01 följande:

Jag använde Menopur vid senaste behandlingarna. Fast jag är 40 år nu, har jag fått bättre kvalitet på äggen. Första behandlingen med Puregon hade vi 5st ägg vid ÄP, varav 4 omogna!! Det ena klarade befruktning och delning och blev ett toppenembryo men ingen graviditet. I november var det 8 ägg varav 4 omogna. För 2 veckor sedan 6 ägg vid ÄP, varav 5 mogna! 4 befruktades och 2 fina återfördes, nu har jag några ruvardagar kvar och har officiel TD på måndag.

Mina återförda ägg har alltid fått toppenbetyg av CvL (även den 7-celliga på dag 2 som jag fick tillbaka tillsammas med en toppen4-cellig i november,).
    Denna gången ruvar jag på 2 fina (4-cellig resp. 5-cellig).

Hej pp08! Vet du vad kriterierna för att få tillbaka 2 embyron av CVL är? Vår FET misslyckades så nu är det dax för nässpary och hela balunsen om några veckor och förhoppningsvis äggplock vecka 13. Vi går oxå på CVL. Jag håller tummarna att det blir ett PLUS på TD!!!

Massa lycka till kramar till er alla goa tjejer ute i cyberspejs som kämpar och kastas mellan hopp och förtvivlan.
  • DobbieDoo
    Azalea04 skrev 2011-02-10 22:29:03 följande:
    Hej allesammans!

Jag har också följt tråden en tid men inte haft ork att skriva förrän nu. Har känt mig så deppig men samtidigt blivit peppad när jag läst vad ni skrivit.

Min situation ser ut så här:

Är 34 år och har ett barn på två år som kom till på naturlig väg. Två månader innan jag blev gravid med min dotter fick jag ett missfall i sjunde veckan. Det var vårt första försök att bli gravid.

När vi i höstas hade försökt bli gravida under ett års tid sökte vi hjälp. Vid en kontraströntgen kunde läkaren konstatera sammanväxningar och sa direkt att vi borde göra IVF. Det visade sig att mitt AMH-värde låg på 0,78 och FSH på 14. Mycket riktigt var jag svårstimulerad och vid vårt första IVF-försök (långa metoden, 300 Menopur) blev det endast tre äggblåsor. Vid ÄP tog de ut två ägg. De blev "onormalt" befruktade, dvs man trodde att fler än en spermie hade befruktat varje ägg. Vid det extremt korta samtalet med kliniken sa de att vi ju kunde göra ett till försök och då prova den korta metoden samt befrukta äggen med mikroinjektion för att förhindra att de släpper in fler än en spermie.

Nästa mens ska jag börja ta sprutorna och då ta 450 Menopur, dvs högsta dosen.

Känner att jag har så många frågor som jag inte får några svar på. T.ex. om det verkligen kan vara så att vi hade extrem tur två gånger efter varandra eftersom vi blev gravida på naturlig väg två gånger? Om vi inte hade tur utan jag hade bra förutsättningar då, kan äggreserven bli så dålig på bara tre år? Vad är det som säger att korta metoden skulle vara bättre för mig? Är det bara att man provar ett annat sätt? Och om äggen blev onormalt befruktade, betyder det att det var dåliga ägg?

Jag är så rädd för att det inte ska gå nästa gång och att de då ska säga nej till fler försök. Som någon skrev i tråden kan det väl vara så att vi med lågt AMH kan behöva fler försök än normalt? Jag vet att jag inte är i samma situation som er som inte har något barn sedan tidigare men jag känner mig ändå deppig. Och har framför allt svårt att acceptera situationen eftersom jag inte får några bra svar.

Hoppas någon orkar svara!
    Hej Azalea04!
    Jag är 38, fyller 39 i år, har en son som kom till naturlig väg efter 5 års försök. Efter en utredning på varför ett syskon dröjer( alla sa ju att nr 2 ska gå såå mkt snabbare att få) gjorde vi en utredning och den visade att det är mitt AMH värde  på 0.4 som sätter käppar i hjulet. .Vi har gjort en IVF och en FET och inget har lyckats. Båda embryon har enligt CVL's mått mätt varit 10p embryon.. Jag skall snart påbörja ett nytt IVF försök och det blir nog samma dos med menopur 450ie som sist. Då fick de ut 7 ägg men bara två som blivit befruktade och delat på sig som de ska dygn 2, men tyvärr ville det sig inte.

Jag förstår så väl att du känner dig deppig, och jag antar att du med mig och alla andra som redan har ett barn fått höra att "du har ju redan ett barn, var glad för det". Den sekundära barnlösheten och sorgen/rädslan att det inte skall komma en nr 2, är många gånger något som jag iallafall upplevt, ingen som som en på allvar för. Jag har aldrig känt mig så värdelös som när "domen" kom att det är mitt fel att vi har svårt att få ett syskon till sonen, att jag är värdelös som kvinna och hustru som inte ge min make fler barn..

Jag är oxå liv rädd att det inte ska fungera den här gången, våra odds är bara 22.5% att en IVF skall lyckas men jag känner mig inte riktigt klar, jag måste ge det minst en chans till.
    Massa kramar, och ge inte upp!

pp08! STORT JÄTTE GRATTIS till plus!! härligt!

• DobbieDoo
    DobbieDoo skrev 2011-01-11 13:34:17 följande:
    Hej!
    Hoppar in på denna tråd, då jag oxå är en låg AMH'are. Mitt värde var 0.41. Vi har gjort ett IVF försök i december men det blidde inte plus på stickan. Min behandling var 450ie menopur, det gav 4 äggblåsor, och vid skörden 7st ägg!! Samtliga var befruktade dag 1, men till delning hade 2st gått på dag 2. Vi fick ett 10poängs (CVL's poängbedömning) embryo insatt, och det blev ett till frysen! Vi börjar nu närma oss vår FET, som ska bli i slutet på januari om den lilla rackaren överlever upptiningen.

Vi gjorde vår utredning på Sofiahemmet, men valde att göra IVF'en på CVL. Enligt läkaren vi träffade på CVL gav han oss max 15% chans att lyckas med en IVF på grund av min ålder (38år) och det låga AMH värdet. Han till och med tog upp äggdonation.. Efter behandlingen som gjorts och resultatet av det är vår chans uppe i 22,5% nu..visst inga höjdar siffror men en förbättring.

Vi har en son som är 3 år, han kom till på naturlig väg, efter 5års "försökande". Så nånstans finns det ju några guldägg gömda trots kassa värden. Även jag har haft regelbunden mens, om än med korta cykler ca 23dagar och pinkat på stickan under lååång tid och fått glad gubbe (i dubbel bemärkelse ) men inte blivit gravid mer än 1gång i hela mitt liv och då med världens underbaraste lilla kille.vilken klinik går du på Linn? Hur har det gått?
    Massa lycka till kramar!
    Hej tjejer!
    Läste nyss mitt första inlägg i denna tråd.. postad i januari.. Jag har nu den stora glädjen att berätta att idag är det 18 dagar sen vårt senaste IVF, och jag pinkade på stickan klockan 05.10 imorse och det blev POSITIVT!! En låg AMH'are med kassa odds har lyckats få PLUS!!
    3 makeinseminationer, en IVF i december, en FET i februari, och IVF menopur 450 ie mars= GRAVID
    Nu är det lååång väg att gå innan bäbisen är i vår famn, men vilken lycka, det fungerade, vi har blivit gravida!

Skillanden jag gjorde nu med denna omgång med IVF mot den första är att jag:
    Börjat träna och hade gått ner 5kg (från FET februari till ET mars), börjat äta rosenrot  (slutade med rosenrot samma dag som äggplock) och vitaminer och omega 3, slutat med light produkter, främst light läsk-dricker bara loka nu. Precis allt detta hade jag även gjort när vi blev gravida med sonen (naturlig väg efter 5års försök)

Lycka till alla tappra tjejer, GE INTE UPP!!
    Litervis med glädje tårar och massa kramar!
  • DobbieDoo
    AnnaGee skrev 2011-05-26 21:48:19 följande:

Hej alla och tack för era svar ovan!

Jag har nog nästan bestämt mig för att prova ett IVF-försök i augusti/september. Läkaren bedömde att oddsen för att lyckas var ganska låga, dvs 15-20%, både uifrån mitt AMH-värde på 0,55 samt att jag fyller 42 år i sommar. Samtidigt skulle det kännas bra att veta, att vi har provat det vi kan för att lyckas.

Då är vi flera som laddar batterierna under sommaren för att ta nya tag i höst!

Hej!
    Tycker absolut att ni ska prova IVF! Jag hade AMH 0.41 när jag testades, är 38 år gammal och fick 12.5% chans att det skulle lyckas.. Är nu gravid i vecka 10+4!

Håller  tummar och tår för er alla tappra tjejer!
    Massor med varma sommar kramar!
  • DobbieDoo
    albatross74 skrev 2011-07-01 08:19:28 följande:
    Hej,

Antar att många är på semester och dyl nu. Ville bara ge info om en liten framgång på denna tråd för oss med lågt amh värde. Jag har testat positivt :) Sen vet man ju inte hur länge det  kommer att vara...

Håll tummarna

För några av er är det väl snart dax att komma igång ;) Nu ska vi vända trenden tycker jag.

Ha det så gott, njut av semester. Det kommer gå bra nu efter sommaren det känner jag på mig.
    Hipp Hipp Hurraaa! Grattis! Ta hand om dig och ha en skön sommar!
    Kram, DobbieDoo nu i vecka 15+5
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH