• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Poussin

Albatross - Skönt att du får komma till ÄP, som du säger ta en sak i taget! Lycka till!
    Jag har samma AMH som du och blev faktiskt spontant gravid förra sommaren, slutade tyvärr i MF, men det ökade helt klart min tro på att det faktiskt kommer att funka! Glad

Fossa - Åh, jag blir så peppad av att läsa om historier som din, ger mig hopp om att det kommer att gå vägen till slut!  Solig

Kramar till er alla! 

• Jegs

Ja, det är verkligen roligt att läsa om er där det till slut blivit ett eller flera barn!

När jag kom hem igår låg ett brev från Karolinska innanför dörren! Yes, tänkte jag nu får vi kallelsen... Men det var bara en bekräftelse om att de fått remissen och att kötiden är 1-3 månader... Åhh denna väntan... Men den som väntar på något gott! :)

Kramar till er alla!

• caroline29

Poussin, tack för dina stöttande ord, hoppas så klart för er skull oxå.
    Jag går på CVL.

NinaCamilla, Fostimon funkar precis som menopur. Det är ett nyare preparat som inte funnits så länge på marknaden. Kliniken har precis börjat med det. Spruttiden är nog lika som menopur.

Kram

• Linn73

Grattis Albatross74! Jag fick ju tillbaka ett toppembryo av endast 3 blåsor. Nu blev jag ju förvisso inte gravid, men jag känner mig änså relativt hoppfull inför framtida försök! Och som kalimero säger kan kvaliteten vara bra även fast AMH-värdet är lågt.

NinaCamilla: Förstår din förvirring och frustation! Jag pendlar själv mellan hopp och förtvivlan. Men efter att ha läst om andra som lyckats bli gravida trots lågt AMH vill jag försöka några gånger med IVF innan vi diskuterar andra alternativ. Var du hur många antrala folliklar du har, dvs antalet ostimulerade folliklar? Det kan ge en indikation på hur många ägg du kan producera vid en stimulering.

Caroline29: Du fick ju ändå ett ganska bra resultat med Fostimon senast. Vet att det är kämpigt, men håller tummarna för att ni ska få ett lika bra resultat nästa gång och att ni kommer hela vägen till ET!

Poussin: Har tänkt på dig! Vet du när ni får starta igen? Själv har jag inte läkartid förrän i slutet av feb och går i ett vaccum just nu. Vill ju sätta igång!

Tack Fossa för pepp!!! Älskar att höra historier med ett lyckligt slut. Särskilt från personer som har lika dåliga förutsättningar som de flesta i den här tråden. Det är sånt som gör att man orkar kämpa vidare!

Vi är några stycken här som väntar på att få komma igång. Hoppas innerligt att vi kan få lite fler solskenshistorier under våren! Solig

Kramar!!

• Poussin

Caroline29 - Jag går också på CvL, tycker de är så himla bra! Glad

Linn73 - Inboxade dig i söndags. Flört Har tänkt mycket på dig också, förstår att slutet av februari känns avlägset, men du ska se att dagarna bara kommer springa förbi och vips så sitter du där och sprayar igen! Jag väntar på nästa mens och sen kör vi igång 20 dagar efter det, borde bli 3e veckan i mars. Nu satsar jag på träning och har kört igång med mitt örtte igen, den här vägen ska det gå vägen så är det bara! :)

Kram på er alla! {#emotions_dlg.flower}

• NinaCamilla

Linn73; jag hade efter menopur 450 3 st äggblåsor som inte var stora nog (omkring 6-8mm). Då var läkarens bedömning att ingenting kan göras. Jag är bara svårstimulerad. Andra sidan läser jag här att antal äggblåsor per månad kan varieras, så kanske ska man prova en gång till. Vi ska idag till psykologkonsultation för ÄD så att allting är gjort innan vi gör sista beslutet. Jag kör nu hård med akupunktur och vitaminpiller och hoppas att det ger bättre förutsättning till framtida behandlingar.

• callimero
    NinaCamilla skrev 2011-02-09 14:14:22 följande:
    Andra sidan läser jag här att antal äggblåsor per månad kan varieras, så kanske ska man prova en gång till.
    Vill bara tipsa om att det kan skilja rejält mellan försöken. Jag har ur 3 - 9 äggblåsor fått allt från 1 - 6 st ägg på äggplocket. Märkligt är att jag fått allt fler med åren. Drömmer Tyvärr har det inte lyckats än men efter byte till Fostimon fick jag flest antal ägg av alla försök.
  • pp08

Jag använde Menopur vid senaste behandlingarna. Fast jag är 40 år nu, har jag fått bättre kvalitet på äggen. Första behandlingen med Puregon hade vi 5st ägg vid ÄP, varav 4 omogna!! Det ena klarade befruktning och delning och blev ett toppenembryo men ingen graviditet. I november var det 8 ägg varav 4 omogna. För 2 veckor sedan 6 ägg vid ÄP, varav 5 mogna! 4 befruktades och 2 fina återfördes, nu har jag några ruvardagar kvar och har officiel TD på måndag.

Mina återförda ägg har alltid fått toppenbetyg av CvL (även den 7-celliga på dag 2 som jag fick tillbaka tillsammas med en toppen4-cellig i november,).
    Denna gången ruvar jag på 2 fina (4-cellig resp. 5-cellig).

• Castor1

Hej!
    Jag är ny som skrivande i denna tråd, men jag har följt er ett tag. Vill bara säga tack Linn73 för att du startat denna tråd och tack alla ni andra som bidragit till det hopp jag känner trots lågt amh-värde.
    Vill även passa på att gratta anemon till plusset och hålla tummarna för er som ruvar. Själv verkar det som att jag och Poussin kommer att börja samtidigt, kanske även du Linn73? Sista veckan i mars.

Jag är 35 år (fyller 36 år i april) och detta är vårt första IVF. Vi går på Huddinge, där vi fick förtur, känns mycket bra! I september låg mitt Amh på 0,160. Detta togs om 25 jan på Huddinge och det hade då sjunkit till 0,1. Fick reda på det igår, så det var en liten kalldusch, men jag hoppas iallafall. Jag hade vid vul 25 jan 2-3 antrala folliklar på vardera äggstock så 4-6 totalt. Tyvärr var de ganska små, men känns bra ändå. I början av januari hade jag 10 st enligt min privata gynekolog. Vi blev spontant gravida i okt-nov men slutade tyvärr med missfall i vecka 5. Det var ledsamt, men vi ser på det positivt eftersom att vi hade fått en prognos på att chansen att bli gravida naturligt låg på under 5%. Så där hade de fel! Jag hoppas alltså att jag även kommer att kunna motbevisa läkarna när det gäller stimulering och hoppas på mer än 3 äggblåsor. 

Vi har bestämt oss för att göra 3 försök (om vi får...) och sedan gå över till äggdonation och även skriva in oss på adoptionscentrum. Ingen av oss har barn sen tidigare. Vi har varit tillsammans i 13 år, försökt att bli gravida i 1 1/2 år. Jag ska köra långa perioden med menopur 450, inge risk för överstimulering sa min läkare (P-O på Huddinge). Detta är min historia...

Jag ser fram emot att fortsätta att följa er och hålla tummarna! Denna tråd känns hoppfull, varm och trygg trots att vi alla här har fått tuffa besked att förhålla oss till. Tack! 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH