• albatross74

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej,

Jag har ett liknande problem. Låg tydligen också lågt på AMH provet, vet inte exakt hur lågt. Fick därför högsta dosen Menopur (450) och den långa behandlingen med suprecur. Var på UL igår dvs efter 9 injektioner och då såg läkaren bara 4 äggblåsor, två större och två mindre. Läkaren började då tala om att ev avbryta det hela då det tydligen krävs 3 äggblåsor för att de ska genomföra äggplock.

Fick helgen på mig och de ska kolla igen på måndag om det har tagit sig bättre. Det känns så trist att det ska sluta så här. Läkaren talade inte om att göra ett nytt försök om detta skulle misslyckas, sa snarare att det inte funkade på mig och att man då får titta på andra alt som äggdonation. Det känns väldigt snopet. Jag funderade på detta och frågar mig varför det måste vara minst 3 äggblåsor för att de ska ta ut ägg, bara för att det är färre ägg behöver det inte innebära att de är dåliga???

Jag vet inte vad jag ska göra, vill gärna vara förberedd när jag träffar läkaren nästa gång så att jag har argument för andra alternativ/ försök osv.

Tips någon?

• albatross74

Jegs,

Tack för svaret. Jag ska börja med att kolla upp vad mina värden låg på. När läkaren säger i lägre intervallet så säger det inte mig något. Det blir spännande och höra vad de säger i morgon, men jag ska försöka vara med beredd på att argumentera och inte bara sitta och säga ok till allt. Känner igen mig i det att alla frågor kommer när man kommer hem och ilska.

Lycka till nu med kommande besök och ev behandling.

• albatross74

Åh tack

Känner mig förberedd inför morgondagen, ska verkligen stå på mig. Inget trams här om minst 3 ägg för att göra äggplock, finns ägg ska de plockas. :)

• albatross74

Hej besöket gick bra för jag får iallafall gå vidare för ägguttag. Nu vet jag även mitt amh värde 0.3 så det är lågt vilket tydligen ger sämre prognos. Men det orkar jag inte fundera på nu. Pust en sak i taget

• albatross74
    Ankaja skrev 2011-03-26 22:18:23 följande:
    Hej alla!

Nu har jag genomgått hela behandlingen och har mått skit rent ut sagt. Inte så himla många biverkningar förrutom att jag har varit helt sjukt deprimerad. Det har varit en kamp att komma upp ur sängen på morgonen och jag har inte klarat av att vara ensam vid något tillfälle. Jag går nu och pratar med en kurator på KS och hoppas att det ska hjälpa lite. Mitt nya AMH-värde (0,2) i kombination med den första läkaren vi träffade på KS knäckte mig helt. Jag har i alla fall blivit lovad att inte behöva träffa den läkaren igen.

Fast nu ser det liiiiite ljusare ut, vi var på VUL i fredags och de hittade 6 äggblåsor, yes!! Jag trodde att de kanske skulle hitta en eller två om vi hade tur, så vi är jättenöjda med resultatet så här långt. Jag har sprejat med Supricur och sedan injicerat Menopur 450 mg. På måndag är det äggplock för vår del, är lite nervös. Ni som gjort det tidigare, gör det ont?

Ta hand om er!

Väntar på nytt försök:

Linn73, AMH 0,41: Har gjort två tidigare försök, varav det första fick avbrytas innan ÄP. Ny läkartid i slutet av feb. Jegs (31 år), FSH 13, AMH 0,06: Väntar på första träff m Karolinska 14 mars Ankaja AMH 0,52 väntar på första försök (mars) malbert AMH 0,55 Väntar på första försök .. castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Väntar på försök 1, ska börja efter denna mens, när den nu kommer... Har haft mellanblödingar. Anemon (38 år) , AMH 0,467, Väntar på FET....efter missfall på 4:e ICSI.  Sprayar:
    Poussin, AMH 0,35: Har gjort två tidigare IVF försök; nr 1 gav 3 ägg, 1 befruktat men minus, nr 2 gav bara 1 ägg och inget ET, nr 3 påbörjad 19/3.

Planerat ET/FET:
    Malbert - slutet av mars, äggplock 29/2
    Ankaja AMH 0,2 Äggplock 28/2  IVF försök 1

Ruvar:

Gravida: 

Övrigt: 

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
    Ankara: Jag gjorde mitt första ivf jan/feb på KS, Amh värde 0.27, de plockade 4 ägg. ÄP är olika för alla och kan också skilja från gång till gång. Jag har bara gjort ett ÄP men jag måste säga att det gick jättebra, man får bedövning och lugnande, det hjälper jättebra. Lycka till.

Ang AMH värde, det är ju relativt nyligen man började ta detta prov. Samtigt är det inte helt klart vad detta prov visar, tycker att det trist att läkarna börjar haka upp sig på dessa värden och utifrån det bestämmer om någon ska få behandling eller ej. Jag pratade med en läkare som sa att lågt AMH värde mer indikerar på att äggreserven är låg men det är ju faktiskt inget som säger att det inte är lönt att försöka bli gravid.

Tycker att det är väldigt fyrkantigt att bara titta på olika värden. Jag önskar läkarna kunde titta mer på helheten, det är ju många olika faktorer som spelar in. Alla fungerar vi olika, man kan inte bara se sig blind på ett värde och bedömma efter det.

Skulle gärna vilja lägga till mig på listan "väntan på nytt försök" men jag vet inte hur man gör.
    AMH 0.27
    IVF 1: feb 2011
    Har inte fått ny tid för IVF 2 
  • albatross74

Hej,

Jag valde också att inte berätta om ivf försöket, de enda som kände till vårt försök i februari är en vän och min sambo. Men det är också jobbigt att inte prata om det som upptar en stor del av tankeverksamheten. Samtidigt nu när jag i efterhand vet att det inte funkade känns det skönt att slippa frågor om hur det känns, när nästa vi ska göra nästa försök etc.

Jag kände mig som en robot under hela ivf programmet, bet i hop, fixade jobb och allt annat. Men det var en otroligt stressande känsla att hela tiden pussla och hitta på ursäkter för att jag var borta. Och det är ju inte bra att gå omkring och vara orolig och stressad heller. Men det är så otroligt svårt, kan inte ens tänka mig att behöva berätta detta för min chef.

Det är en tuff process och jag håller med om att man får konstiga funderingar...det hör nog till

• albatross74
    Poussin skrev 2011-04-18 20:27:38 följande:
    Ja du vännen, det är en bra fråga. ;) 2 har växt för snabbt och de andra för långsamt... Försöker tänka att läkarna på CvL vet vad de pratar om, men det lugnar mig inte alls. De ska ringa imorgon igen när de analyserat blodprovet, får se vad de har att säga. Sköterskan tog sig tid för att försöka lugna mig idag och förklara att de hoppas att några av de mindre ska hinna växa till sig, men eftersom de inte kan säga något säkert blev det bara tomma ord... Behåller en strimma av hopp, men mer är det inte. Tack för tummarna! Stora kramar! Hjärta
    Vet inte om det lugnar dig, men när jag gjorde IVF i februari så såg det likadant ut för mig. Två riktigt stora samt några mycket små. Läkaren resonerade ungefär på samma sätt dvs bättre att satsa på att de mindre får växa till sig. Väl vid äggplock fick de fram 4 ägg. Det känner jag mig nöjd med.

Det kommer säkert att gå bra, lycka till.
  • albatross74

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig

Väntar på nytt försök:

Anemon (38 år), AMH 0,467, Väntar på FET....efter missfall på 4:e ICSI.  Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5  Småsteg, amh 0,49 Nelle amh 0,3.  Sprayar: Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06. Spraystart 6/4 Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Spraystart 15/4 Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 20.
    Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:

Ruvar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 3. 3 ägg varav 2 befruktades samt återfördes. TD 9/5.

Gravida: 

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 

Övrigt: 

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • albatross74
    Linn73 skrev 2011-05-09 19:48:08 följande:
    Jag lägger in listan igen eftersom jag hamnade på "sprayar". Nu ska det vara rätt tror jag!

Castor: Grattis till giftemålet! Så härligt med glädje mitt i allt kämpande! Jag känner heller inte mycket av sprutorna. Liiite tryck i magen, men inte mycket alls. Ska på VUL på onsdag och är nervös eftersom resultatet har varit så skralt de tidigare försöken. Spännande att vi följs åt! ÄP är planerat till den 18 maj för mig.

Anemon: Heja heja Pingu! 
    Nelle: Jepp, det är Huddinge som gäller för mig också. Vi kanske rent ut av ses där nästa vecka Glad Vilken dag planerar ni ÄP?

Albatross74: Har du börjat med sprutorna nu?

Kramar till er alla och bamsekram till Poussin!!

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig

Väntar på nytt försök:
    Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49

Sprayar:

Sprutar:
    Nelle (37 år) AMH 0,3. Sprutstart 4/5. Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 18/5. Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06. Spraystart 6/4 Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 3. 3 ägg varav 2 befruktades samt återfördes. TD 9/5.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Hej,

Jag såg att jag är lite felplacerad på listan, det ska vara spraystart den 8/5 och inte sprutstart. Jag började spraya den 8/5.

Har haft väldigt mycket senaste tiden så jag inte riktigt hunnit uppdatera mig kring det som hänt här på tråden.

I be back ;)
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH