• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Anemon

Hejsan alla,
    jag har inte orkat vara här på ett tag eftersom solen gick i moln för oss för några veckor sedan.
    Tyvärr avstannade vår graviditet, min kropp förstod inte att något var fel och vi fock framkalla ett medicinskt missfall. Nu har vi förlikat oss med det som skedde och accepterat att vi måste börja om igen.
    Vi är fast övertygade om att på något sätt skall vi lyckas få en familj. Det känns mitt i allt tråkigt ändå på något sätt skönt att veta att vi i alla fall kunde bli gravida.
    Om några veckor hoppas vi få göra ett FET om vår Pingu överlever upptining.
    Uppdaterad lista.....
    Många kramar till er alla!

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig

Väntar på nytt försök:

Linn73, AMH 0,41: Har gjort två tidigare försök, varav det första fick avbrytas innan ÄP. Ny läkartid i slutet av feb. Jegs (31 år), FSH 13, AMH 0,06: Väntar på första träff m Karolinska 14 mars Ankaja AMH 0,52 väntar på första försök (mars) malbert AMH 0,55 Väntar på första försök .. castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Väntar på försök 1, ska börja efter denna mens, när den nu kommer... Har haft mellanblödingar. Anemon (38 år) , AMH 0,467, Väntar på FET....efter missfall på 4:e ICSI.  Sprayar:
    Poussin, AMH 0,35: Har gjort två tidigare IVF försök; nr 1 gav 3 ägg, 1 befruktat men minus, nr 2 gav bara 1 ägg och inget ET, nr 3 påbörjad 19/3.
    Planerat ET/FET:

Ruvar:

Gravida: 

Övrigt: 

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Poussin
    Anemon skrev 2011-03-20 12:03:29 följande:
    Hejsan alla,
    jag har inte orkat vara här på ett tag eftersom solen gick i moln för oss för några veckor sedan.
    Tyvärr avstannade vår graviditet, min kropp förstod inte att något var fel och vi fock framkalla ett medicinskt missfall. Nu har vi förlikat oss med det som skedde och accepterat att vi måste börja om igen.
    Vi är fast övertygade om att på något sätt skall vi lyckas få en familj. Det känns mitt i allt tråkigt ändå på något sätt skönt att veta att vi i alla fall kunde bli gravida.
    Om några veckor hoppas vi få göra ett FET om vår Pingu överlever upptining.
    Uppdaterad lista.....
    Många kramar till er alla!
    Neeej gumman, usch vad ledsamt, jag beklagar verkligen, förstår att det känns jobbigt. Bra att du kan se det positiva i att det faktiskt fungerade  och det är självklart att ni kommer att få er efterlängtade bebis snart. Vad skönt att ni har en Pingu som väntar på er, jag är säker på att upptiningen kommer att gå fint och att det kommer gå hela vägen denna gång! Stora kramar till dig {#emotions_dlg.flower}
  • längtar74

Hej,
    hittade precis den här tråden och känner verkligen igen mig i era beskrivningar. 36 år, ett tidigt mf, tre ivf, varav ett avbrutet - men inget resultat. Inte ens ett ynka ägg. Vi står nu i kö för äggdonation, funderar på adoption och väntar samtidigt på besked om vi kanske kan få göra ett nytt försök att få fram ägg. De ska ringa från kliniken när som helst, och jag är så orolig över att de ska säga nej. Är det inte bisarrt att man mitt i allt ska vara så pragmatisk och tänka ut vad nästa steg eventuellt ska vara, och se till att förbereda det som krävs?  

Verkar på många inlägg i tråden som om flera av er bor i Stockholm? Själv bor jag i Skåne, och kan tipsa om en lång, och mycket bra artikelserie i Sydsvenskan om barnlängtan. http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/
    I dag hade de en chatt med två läkare från RMC, och ett citat från Leif Bungum från kliniken tyckte jag var så fint, apropå att vi inte ska ge upp (ett svar på en fråga om att kvinnor som försökt många gånger kanske borde inse att det inte är meningen att de ska få barn..!):

"Att lyckas bli gravid är som att kasta tärning - det beror inte bara på sjukdomar, utan kan också vara tillfälligheter som spelar in. Ibland får man en 6:a första gången, ibland måste man kasta många gånger. Det betyder inte att det är något fel på tärningen."

Nu vet ju jag att det är något fel på just min tärning, med lågt amh och för tidig ovarialsvikt som mer eller mindre uttalad diagnos, men ändå. Ibland tänker jag att det är lönlöst att hoppas - men hoppet är ju det vi har, eller hur? Man måste våga tro på att det kommer att fungera. En dag kommer jag också att bli mamma! Och skojar ni att det kommer att vara ett efterlängtat barn?

• längtar74

Hej,
    hittade precis den här tråden och känner verkligen igen mig i era beskrivningar. 36 år, ett tidigt mf, tre ivf, varav ett avbrutet - men inget resultat. Inte ens ett ynka ägg. Vi står nu i kö för äggdonation, funderar på adoption och väntar samtidigt på besked om vi kanske kan få göra ett nytt försök att få fram ägg. De ska ringa från kliniken när som helst, och jag är så orolig över att de ska säga nej. Är det inte bisarrt att man mitt i allt ska vara så pragmatisk och tänka ut vad nästa steg eventuellt ska vara, och se till att förbereda det som krävs?  

Verkar på många inlägg i tråden som om flera av er bor i Stockholm? Själv bor jag i Skåne, och kan tipsa om en lång, och mycket bra artikelserie i Sydsvenskan om barnlängtan. http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/
    I dag hade de en chatt med två läkare från RMC, och ett citat från Leif Bungum från kliniken tyckte jag var så fint, apropå att vi inte ska ge upp (ett svar på en fråga om att kvinnor som försökt många gånger kanske borde inse att det inte är meningen att de ska få barn..!):

"Att lyckas bli gravid är som att kasta tärning - det beror inte bara på sjukdomar, utan kan också vara tillfälligheter som spelar in. Ibland får man en 6:a första gången, ibland måste man kasta många gånger. Det betyder inte att det är något fel på tärningen."

Nu vet ju jag att det är något fel på just min tärning, med lågt amh och för tidig ovarialsvikt som mer eller mindre uttalad diagnos, men ändå. Ibland tänker jag att det är lönlöst att hoppas - men hoppet är ju det vi har, eller hur? Man måste våga tro på att det kommer att fungera. En dag kommer jag också att bli mamma! Och skojar ni att det kommer att vara ett efterlängtat barn?

• malbert

Hej alla kämpare

Jag har börjat nu med min första IVF behandling.
    Det blev privat 3 pack på St Görans pga att jag inte orkade vänta på Huddinges vårdgaranti, eftersom att vänta kändes som dött lopp att få komma till start innan sommaren ens. Varje månad känns som ett år...

Jag var på första vul idag efter 8 dagar sprutor med Menopur 375 + orgalurtran sedan dag 5. Vi såg 3 äggblåsor på ena sidan och 1 på andra. De var inte tillräckligt stora så jag skall fortsätta med 375 + orgalurtran till på fredag, då har jag nästa vul. Men hon trodde inte att jag skulle få äggplock förens i mitten av nästa vecka.

Jag vet inte om 4 äggblåsor på första försöker är bra eller dåligt med mitt låga AMH på 0,55 - Men jag rätt nöjd och har bestämmt mig att om jag får ut 3 ägg så skall jag vara nöjd, allt annat är plus!

Kram till er alla,
    /Matilda

• NinaCamilla
    malbert skrev 2011-03-23 11:26:47 följande:
    Hej alla kämpare

Jag har börjat nu med min första IVF behandling.
    Det blev privat 3 pack på St Görans pga att jag inte orkade vänta på Huddinges vårdgaranti, eftersom att vänta kändes som dött lopp att få komma till start innan sommaren ens. Varje månad känns som ett år...

Jag var på första vul idag efter 8 dagar sprutor med Menopur 375 + orgalurtran sedan dag 5. Vi såg 3 äggblåsor på ena sidan och 1 på andra. De var inte tillräckligt stora så jag skall fortsätta med 375 + orgalurtran till på fredag, då har jag nästa vul. Men hon trodde inte att jag skulle få äggplock förens i mitten av nästa vecka.

Jag vet inte om 4 äggblåsor på första försöker är bra eller dåligt med mitt låga AMH på 0,55 - Men jag rätt nöjd och har bestämmt mig att om jag får ut 3 ägg så skall jag vara nöjd, allt annat är plus!

Kram till er alla,
    /Matilda
    Hej Malbert,
    Fick ni 3 pack på St Görans? Det var riktig bra eftersom vi fick bara en chans eftersom min amh-värde är 0,106. Jag är lite nyfiken om St Görans privat eftersom jag kände inte så välkommen där pga.mitt amh-värdet. De nekade försök andra gången även om vi ville det. Jag fick 3 äggblåsor också på första gången med först 375 och sen med 450 på sista dagarna men tyvärr ingen blev tillräcklig stora för äggplock. Men jag tycker att 4 äggblåsor är bra! !
  • malbert

Hej Nina,

Tack för att du delar med dig. Jag har AMH på 0,55 och har precis fyllt 27. Får jag fråga hur gammal du är, kan de haft betydelse?
    För oss så var det ingen snack om att jag inte skulle få köpa 3 pack, vi blev godkända för det direkt, men med föreskrfit om det ej skulle fungera med stimulering elelr ägg, skulle vi bara få 75% tillbaka (tror ja det var) Hon la ingen vikt vid mina 4 äggblåsor var små eller stora, om 4 var bra eller dåligt, bara att jag skall fortsätta med samma dos 375 menopur fram till fredag och då nytt vul. Ev äggplock nästa vecka.. hon sa "antagligen inte måndag" det var de enda.. inget om hur stora de var, eller något mer..

Trisst att ni inte fick fortsätta. Hade du några äggblåsor som hade mognat men inte tillräckligt elelr varför fick du inte genomföra äggplock? Hur skall ni gå vidare? ÄD? Jag har verkligen ställt mig in på att det inte kommer att fungera, och vi har bestämmt oss för att köra dessa 3 försök oc minst de 3 man får av landstinget innan vi ger upp coh provar ÄD eller adoption. Men det känns bra tungt ibland.. ovissheten tycker jag är den mest smärtsamma..

Stor Kram

• NinaCamilla

Hej malbert, säkert har åldern varit avgörande. Jag är 39 år men enligt AVA Åbo är jag inte så gammal Jag ville prova en gång till med högsta dos 450 men fick svaret att ingen ide. Hon sa att resultatet blir detsamma och tydligen hjälper inte heller någon annan preparat. För mig var det konstigt eftersom Ipren och Alvedon är inte samma sak. För vår del blir det ÄD nu även om undersöker andra möjligheter medan vi väntar. Mina 3 äggblåsor var för småa att göra äggplock dvs. Mindre än 20 mm så som jag förstod. Det verkar så att för er del blir det äggplock lycka till!

• Mimi71

Hej allihopa!
    Jag börjar med en liten re-cap eftersom mitt förra inlägg försvann. Jag är 39 år. Vi har nu försökt bli gravida i 2 år ungefär. I november gick jag till en gynekolog som skrev ut Pergotime och tog lite prover och sa att det inte var något som var fel. Nu har det visat sig att han inte mätte AMH utan bara FSH och övriga hormonnivåer.

Trots Pergotime hittade jag ingen ägglossning så jag vände mig till en privat IVF-klink i stället. Där visade det sig att min AMH värden låg väldigt lågt på 0,16. Detta blev ju givetvis en chock och det rör ju upp många känslor som ni alla vet. Läkaren såg dock att jag hade åtta folliklar vid ultraljudet och menade på att det var positivt trots allt. Nu kommer jag börja spruta Fostimon 375 så snart min mens kommer igång. Spruta i sju dagar sedan UL för att se om det händer något. Jag är nervös över att jag inte ska producera tillräckligt med bra ägg och att det hela stupar på det. Jag försöker vara positiv och peppa mig själv, men det känns tufft. Jag är också lite förbannad på den första läkaren som inte mätte AMH, vilken tur att jag kände på mig att något inte stämde och gick vidare, nu kanske det finns en pyttepytteliten möjlighet i varje fall. Glad 

• malbert

Hej allihoppa!
    Min 4 blåsor hade växt till sig idag på vul, så på tisdag blir det äggplock! Fantastiskt, nervöst och helt underbart!
    jag är sjukt nervös för det mesta, och allt som kan gå fel.  Men man har uj inte så mycket val mer än att vara nogrann med sprutor, tider och försöka slappna av.
    Kram till er alla
    /Matilda

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH