• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Ankaja

Nu har jag ruvat halvvägs och jag undrar om det är normalt att må som jag gör. Jag är fruktansvärt deprimerad och det blir värre för varje dag. Jag orkar inte med någonting och nerverna sitter på utsidan. Idag var jag nära på att svära åt en elev som testade mig hela dagen. Jag har också gått in på toaletten och suttit och gråtit i drygt 20 minuter. Både elever och kolleger har frågat mig hur jag mår eftersom jag inte är som vanligt. Jag har försökt le och låtsas som ingenting. Till slut fungerade det inte, jag gick hem tidigare från jobbet idag och kommer vara hemma imorgon, fick en tid till vårdcentralen och ska dit och prata med dem imorgon. En annan sak är att jag är fruktansvärt trött, orkar ingenting, somnar hela tiden, det går inte att köra bil för då åker ögonlocken ihop. Jag har också mensvärk sedan ett par dagar, men ingen mens än så länge.

Det här inlägget blev väldigt negativt känner jag, men är det några fler som mått så här under ruvningen? Känner mig lite som ett psykfall...

• Lully Hill

Hej alla,
    Jag är ny i forumet! Jag har värde 0,28. Pga min ålder får jag söka hjälp utomlands.  Jag vill till er alla med lågt värde delge vad min docktor sa till mig. Min doktor verkar vettig.

Han sa följande: 
    Man skall inte göra IVF på vilken cykel som helst. Alla våra cykler är inte lika bra. Vi kanske bara har någon cykel per år som ger bra med ägg. FSH och Östradiol kan ändras från cykel till cykel. Därför skall jag ta FHS och Östradiol test 2 dag i cykeln och meddela doktorn  samma dag. Beroende på värdet bestämmer han om vi kör den cykeln eller inte. Jag måste alltså ha medicinerna redo hemma. Resultatet av IVFbehandlingen är mycket beroende på hormonvärdena dag 2. 
    Klinikerna i Sverige verkar köra på vilken cykel som helst och det gör man inte utomlands. Där inväntar man rätt cykel. 
    Han rekommenderade också ett naturmedel som heter Fertile XX som kan beställas via internet. Jag har läst om det och det verkar bra. Finns bara utomlands. Han rekommenderade också Fiskolja och Folsyra.

Jag tänkte detta kunde vara bra tips för er! Jag har googlat på Fertile XX och det verkar jättebra! Frakten blir jättedyr men, suck,  vad gör man inte! 
    Nu skall vi inte oroa oss utan bara koncentrera oss på att odla fina ägg även om de är få!
    Kramar

• AnnaGee

Hej!

Jag har också ett lågt AMH-värde, 0,55. Tänkte fråga er som verkar ha goda kunskaper kring detta. Jag får nämligen positivt utslag på ägglossningstestet varje månad. Det måste väl ändå betyda att det finns ägg kvar i äggreserven för att kunna ge ägglossning? Säger AMH-värdet någonting om att äggkvaliteten är dålig, eller är det bara antalet ägg som är minskat? Jag har desutom haft flera missfall och funderar nu kring om det är mitt låga AMH-värde som ställer till det.

Tusen tack till er som har möjlighet att förklara för mig hur AMH-värdet påverkar fertilitet/graviditet.

• Sibeb
    Lully Hill skrev 2011-04-07 23:00:02 följande:
    Hej alla,
    Jag är ny i forumet! Jag har värde 0,28. Pga min ålder får jag söka hjälp utomlands.  Jag vill till er alla med lågt värde delge vad min docktor sa till mig. Min doktor verkar vettig.

Han sa följande: 
    Man skall inte göra IVF på vilken cykel som helst. Alla våra cykler är inte lika bra. Vi kanske bara har någon cykel per år som ger bra med ägg. FSH och Östradiol kan ändras från cykel till cykel. Därför skall jag ta FHS och Östradiol test 2 dag i cykeln och meddela doktorn  samma dag. Beroende på värdet bestämmer han om vi kör den cykeln eller inte. Jag måste alltså ha medicinerna redo hemma. Resultatet av IVFbehandlingen är mycket beroende på hormonvärdena dag 2. 
    Klinikerna i Sverige verkar köra på vilken cykel som helst och det gör man inte utomlands. Där inväntar man rätt cykel. 
    Han rekommenderade också ett naturmedel som heter Fertile XX som kan beställas via internet. Jag har läst om det och det verkar bra. Finns bara utomlands. Han rekommenderade också Fiskolja och Folsyra.

Jag tänkte detta kunde vara bra tips för er! Jag har googlat på Fertile XX och det verkar jättebra! Frakten blir jättedyr men, suck,  vad gör man inte! 
    Nu skall vi inte oroa oss utan bara koncentrera oss på att odla fina ägg även om de är få!
    Kramar
    Hej
    Hur gammal är du? Jag har oxå ganska lågt värde ( 0,7) men gör IVF i Sverige. Är 39.
  • Ankaja
    AnnaGee skrev 2011-04-08 13:15:42 följande:
    Hej!

Jag har också ett lågt AMH-värde, 0,55. Tänkte fråga er som verkar ha goda kunskaper kring detta. Jag får nämligen positivt utslag på ägglossningstestet varje månad. Det måste väl ändå betyda att det finns ägg kvar i äggreserven för att kunna ge ägglossning? Säger AMH-värdet någonting om att äggkvaliteten är dålig, eller är det bara antalet ägg som är minskat? Jag har desutom haft flera missfall och funderar nu kring om det är mitt låga AMH-värde som ställer till det.

Tusen tack till er som har möjlighet att förklara för mig hur AMH-värdet påverkar fertilitet/graviditet.
    Ägglossningstest ger utslag på att det är ägglossning men äggblåsorna kan vara tomma. Ett positivt ägglossningstest behöver alltså inte betyda att det finns ägg.

Ett lågt AMH-värdet talar om att äggreserven är  nedsatt, det vill säga att det inte finns så många ägg som det "borde". Det säger däremot ingenting om kvalitén. Det är alltså möjligt att ha få ägg men bra kvalité på dem. Problemet kan vara att vid ett ivf får man inte fram så många ägg som man får från de som har ett normalt AMH-värde och därmed blir urvalet mindre. Om man i normala fall får fram 15 ägg men har man lågt AMH-värde kanske man bara får fram 3 och det innebär att att det kan vara svårare att hitta ett ägg av bra kvalité.

Detta blev väldigt svamligt, jag hoppas att det var till någon hjälp. Glad
  • Lully Hill

Hej Sibeb,
    Jag är 44 så IVF i Sverige är uteslutet för mig. Jag har ringt runt och åldern gör att de inte tar emot mig. De har inte ens frågat om mina värden el äggreserv.

• AnnaGee

Ankaja: Tusen tack för din förklaring. Precis det jag undrade och fick nu svar.

• Poussin
    Ankaja - Hur mår du idag? Vad sa de på vårdcentralen? Jobbigt att du mår så dåligt! Kram! {#emotions_dlg.flower}

Castor - Roligt att höra av dig igen. När ska du gifta dig? Grattis! Glad Håller tummarna för att det går vägen för er denna gång! Ja, man brukar börja spraya ungefär 20 dagar efter mensens första dag. Lyckat till nu och stor kram! {#emotions_dlg.flower}

Jegs - Det tar vi som ett gott tecken Skrattande och vilken söt katt! Katt

Malbert - Grattis än en gång! Nalle

Själv har jag satt 3e sprutan i magen, går riktigt bra faktiskt. Och så fick jag sluta med nässprayen när jag började med sputorna, det är sååå skönt att slippa den. Ska på VUL på onsdag, rätt nervös faktiskt, men det är inte så mycket jag kan göra förutom att ta mina sprutor och försöka må bra.

Kram till er allihopa!
  • Ankaja

Tjuvtestade idag och tror att jag kan ha ha testat positivt... Förvånad

Strecket var väldigt, väldigt svagt men jag såg det och min sambo såg det, vågar man tro på det???

Ska testa igen imorgon bitti för säkerhetsskull...

• Nelle
    Ankaja skrev 2011-04-10 08:05:00 följande:
    Tjuvtestade idag och tror att jag kan ha ha testat positivt... Förvånad

Strecket var väldigt, väldigt svagt men jag såg det och min sambo såg det, vågar man tro på det???

Ska testa igen imorgon bitti för säkerhetsskull...
    Stort grattis till er (i den här tråden också)!
    Underbart!

Kram
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH