Poussin skrev 2011-10-24 19:55:32 följande:
Linn - Spännande att vara igång igen! Blir det Menopur denna gången också? Hur känns FC? Håller tummarna för att ny miljö gör att ni får ert efterlängtade plus!
Så ni har också landat i beslutet att ställa er i adoptionskö, vi också! Har ni funderat på land?
Koalaanna - Tack för din historia! Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om hur det går!
Lully Hill - Grattis till ruvarstatus! Håller tummarna för ett plus!
Såg att du skrev i Alan E Beer tråden - har du varit i London och gjort behandlingarna? Är lite nyfiken på det hela, och eftersom du också har lågt AMH så tänkte jag höra med dig hur det gått.
Är detta första IVF:en sen behandlingarna eller har du gjort någon innan? Lycka till nu!
Mariposa - Vad jobbigt vännen, vilken klinik är det ni varit hos? Förstår att ni helst vill göra IVF, men hur ställer ni er till äggdonation? Hoppas ni kommer fram till hur ni vill gå vidare och att det leder till ett plus och en bebis!
Småsteg - Står ni i kö hos Huddinge? Hur länge har ni stått i kön? Förstår att det är frustrerade att känns månaderna gå... Själv fick jag lite jul-längtan (jepp) nere i tvättstugan och började tralla på "Last Christmas"...,
men vad jag egentligen vill säga med det är att månaderna som kommer brukar gå rätt fort med advent, jul och och allt!
Marias69 - Hur har det gått???
Kvinna72 - Samma fråga till dig; hur har det gått??
Själv har jag varit på Huddinge idag för ett första besök! Bra läkare, han tyckte dock att vår historik var rätt dyster och ansåg att det bästa är att gå vidare med ÄD. Vi hade nog hoppas på att göra i alla fall en IVF, men som han sa: de kan inte göra något som Carl von Linné inte redan gjort och med 4 misslyckade IVF:er bakom oss så... Han sa även att det är osäkert om IVF verkligen ökar våra chanser att bli gravida och verkade inte anse det faktum att jag blev gravid på hemmaförsök förra sommaren som något som ökar våra chanser...
Summan av kardemumman är att vi går vidare med ÄD och det känns jättebra! Först ska vi dock göra vårt sista redan betalda försök hos CvL i januari och sen blir det förhoppningsvis ett ÄD försök redan i vår. Min läkare som skrev remissen till Huddinge i februari 2010 skrev i ÄD på remissen, vilket innebär att när vi är klara med CvL i febuari kommer vi ha stått i kö i 2 år och är framme i kön - tjohoo!
Vi har även ställt oss i kö för adoption, känns helrätt det också även om jag självklart hoppas få bära vårt framtida barn! Går på zonterapi en gång i veckan och idag fick första riktigt tecknet på att saker händer i kroppen - jag fick mens HELT utan mensvärk! Väldigt skönt, men mysko...
Måste säga att det faktiskt känns bra att inte ha något inplanerat förrän i januari, jag ska satsa helhjärtat på att komma i balans och må så bra det bara går inför sista försöket!
Hejar på er alla som är igång och hoppas på fler solskenshistorier riktigt snart!!
Stora kramar till er alla
Tack alla för era tummar och grattis! jag vill vekligen ge er hopp att inte nöja er med svenska läkares uppfattning om att ett lågt AMH så är det ingen idé med IVF.
Sådan är inte uppfattningen utomlands. AMH säger inget om kvaliteten och även om vi får fram färre ägg så behöver vi ju bara ett för att bli gravida. I Sverige måste man följa vissa protokoll och rekommendationer enl Socialstyrelsen. Rekommendationen är ; Ingen IVF på låg AMHare så då "får" väl kliniken inte gå vidare. Dessa rekommendationer är ju ofta stelbenta och gammalmodiga. Så funkar det inte i Danmark.
Jag har fått hjälp på Chopenhagen Fertility Center i Köpenhamn med min IVF. Maila dem och få en kontakt en second opinion. Priset är ungefär samma som i Sverige men resorna tillkommer ju då förstås. Ni behöver också en bra gynekolog som kan skriva ut IVFmedicinerna till er . Ge inte upp om ni vill försöka med egna ägg innan ni varit i kontakt med dem eller någon annan utländsk klinik.
Jag har fått immunterapi på Lifeclinic i Athen. Det är samma principer som Dr G i London. Jag har fått terapin för att i testerna har det visat sig att jag har överaktivt immunförsvar, autoimmunitet. Immunförsvaret kan vara en orsaka till barnlöshet, dvs embryot attackeras av immunförsvaret. Den här nya forskningen om immunförsvarets betydelse hävdar ju också att låg AMHare (i förtidigt klimakterie ) kan vara immunrelaterat, dvs. man har bildat antikroppar som angriper de egna äggcellerna. Detta kan hjälpas med immunterapi, dvs antikropparna trycks tillbaka, för att få upp AMH. Det kan vara en orsak till att AMH går lite upp och ned, beroende på ens egen "dagsform".
Ni kan köpa boken "Is your body babyfriendly?" Av Dr Alan E Beer på nätet. Goolga också på hans klinik i USA. Det finns mycket info på nätet om detta. Forskningen är mycket ny och pågår ännu. Doktorerna som praktiserar detta får ännu försökas sig fram, för det finns ännu inte klara behandlingsprotokoll. Innan det finns kommer Svenska socialstyrelsen inte acceptera detta. Men det är stort i USA och om några år är det mer etablerat. Ni yngre tjejer har framtiden för er kanske kan detta bli en lösning om några år även i Sverie. Vi som har lite bråttom får söka oss utomlands och betala själva för att få hjälpen.
Kram Lully