• AnnaGee

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej!

Jag har också ett lågt AMH-värde, 0,55. Tänkte fråga er som verkar ha goda kunskaper kring detta. Jag får nämligen positivt utslag på ägglossningstestet varje månad. Det måste väl ändå betyda att det finns ägg kvar i äggreserven för att kunna ge ägglossning? Säger AMH-värdet någonting om att äggkvaliteten är dålig, eller är det bara antalet ägg som är minskat? Jag har desutom haft flera missfall och funderar nu kring om det är mitt låga AMH-värde som ställer till det.

Tusen tack till er som har möjlighet att förklara för mig hur AMH-värdet påverkar fertilitet/graviditet.

• AnnaGee

Ankaja: Tusen tack för din förklaring. Precis det jag undrade och fick nu svar.

• AnnaGee

Hej!

Hittade den här tråden och upptäcker att flera än jag har ett lågt AMH (0,55). För några veckor sedan visste jag inte ens om att det fanns ett värde som heter AMH, som talar om att äggreserven är begränsad. Mitt FSH ligger på 7 och jag trodde att det var det enda prov som togs. Jag blev förvånad över att äggreserven är låg, eftersom ägglossningsstickorna ger utslag varje månad. Fertilitetsläkaren kunde inte ge något svar på sambandet. Är det någon av er som begriper hur det kan hänga ihop?

Vi rekommenderades att försöka med IVF, men jag är lite osäker på om det är värt att prova, eftersom jag också har flera missfall i bagaget. Kommer att fundera över sommaren och eventuellt försöka med IVF i höst.

Lycka till alla ni som kämpar!

• AnnaGee

Nelle och Längtar74: Tusen tack för era förklaringar. Det känns ju nästan som att vi har blivit "lurade", när äglossningsstickorna visar på ett starkt hormonvärde, medan äggblåsorna kan vara tomma. Hoppas ok om jag ställer en fråga till, vid äggplock, kan man då se om äggblåsorna är tomma eller har något innehåll att sätta in? Om man kan se det innan införandet, känns det nästan som att jag vill prova IVF i alla fall. Läget kan ju knappast bli sämre.

Lycka till igen!

• AnnaGee

Hej alla och tack för era svar ovan!

Jag har nog nästan bestämt mig för att prova ett IVF-försök i augusti/september. Läkaren bedömde att oddsen för att lyckas var ganska låga, dvs 15-20%, både uifrån mitt AMH-värde på 0,55 samt att jag fyller 42 år i sommar. Samtidigt skulle det kännas bra att veta, att vi har provat det vi kan för att lyckas.

Då är vi flera som laddar batterierna under sommaren för att ta nya tag i höst!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH