• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • DobbieDoo
    DobbieDoo skrev 2011-01-11 13:34:17 följande:
    Hej!
    Hoppar in på denna tråd, då jag oxå är en låg AMH'are. Mitt värde var 0.41. Vi har gjort ett IVF försök i december men det blidde inte plus på stickan. Min behandling var 450ie menopur, det gav 4 äggblåsor, och vid skörden 7st ägg!! Samtliga var befruktade dag 1, men till delning hade 2st gått på dag 2. Vi fick ett 10poängs (CVL's poängbedömning) embryo insatt, och det blev ett till frysen! Vi börjar nu närma oss vår FET, som ska bli i slutet på januari om den lilla rackaren överlever upptiningen.

Vi gjorde vår utredning på Sofiahemmet, men valde att göra IVF'en på CVL. Enligt läkaren vi träffade på CVL gav han oss max 15% chans att lyckas med en IVF på grund av min ålder (38år) och det låga AMH värdet. Han till och med tog upp äggdonation.. Efter behandlingen som gjorts och resultatet av det är vår chans uppe i 22,5% nu..visst inga höjdar siffror men en förbättring.

Vi har en son som är 3 år, han kom till på naturlig väg, efter 5års "försökande". Så nånstans finns det ju några guldägg gömda trots kassa värden. Även jag har haft regelbunden mens, om än med korta cykler ca 23dagar och pinkat på stickan under lååång tid och fått glad gubbe (i dubbel bemärkelse ) men inte blivit gravid mer än 1gång i hela mitt liv och då med världens underbaraste lilla kille.vilken klinik går du på Linn? Hur har det gått?
    Massa lycka till kramar!
    Hej tjejer!
    Läste nyss mitt första inlägg i denna tråd.. postad i januari.. Jag har nu den stora glädjen att berätta att idag är det 18 dagar sen vårt senaste IVF, och jag pinkade på stickan klockan 05.10 imorse och det blev POSITIVT!! En låg AMH'are med kassa odds har lyckats få PLUS!!
    3 makeinseminationer, en IVF i december, en FET i februari, och IVF menopur 450 ie mars= GRAVID
    Nu är det lååång väg att gå innan bäbisen är i vår famn, men vilken lycka, det fungerade, vi har blivit gravida!

Skillanden jag gjorde nu med denna omgång med IVF mot den första är att jag:
    Börjat träna och hade gått ner 5kg (från FET februari till ET mars), börjat äta rosenrot  (slutade med rosenrot samma dag som äggplock) och vitaminer och omega 3, slutat med light produkter, främst light läsk-dricker bara loka nu. Precis allt detta hade jag även gjort när vi blev gravida med sonen (naturlig väg efter 5års försök)

Lycka till alla tappra tjejer, GE INTE UPP!!
    Litervis med glädje tårar och massa kramar!
  • Misa

Pratade med RMC förra veckan på tisdag. Fick egentligen inte veta något nytt, men skönt att få prata med dem iallafall. De kan alltså inte rekomendera oss att göra något försök, men vi vill göra ett iallafall. Tyvärr hinner vi inte nu i vår utan et får bli i höst. Känns skönt att i allafall prova med hormonerna igen för att se hur kroppen reagerar. Men de vill inte ge mig en högre Menopur dos än 300 IE, de säger att det inte skulle ge en bättre effekt. Vad säger ni som fått 450 IE? Ska jag stå på mig och säga att jag vill försöka med den högsta dosen? Har ni kört långa eller korta metoden?

Dobbiedoo: Jättestort grattis! Så roligt att höra att det går bra för er här i tråden! =)

• Jegs

Hej,
    Jag har nu sprayat i 12 dagar och mensen lyser med sin frånvaro... Den borde ha kommit i onsdags och brukar inte vá sen. Gjorde ett grav-test i helgen som inte visade något plus.
    Har mensen kommit som vanligt för er som sprayat? // Jegs 

• Poussin

Dobbiedoo - Åh, jättegrattis, vad underbart för er!!! Solig

Jegs - Tror det är rätt vanligt att mensen blir lite försenad, (4-5 dagar för mig) men du kanske kan ringa och prata med kliniken om den inte dyker upp imorgon.

Tyvärr gick det sådär på VUL nr 2 idag, 2 rätt stora blåsor som det finns en risk att de kommer hinna "kläckas" av sig själva innan ÄP på torsdag och sen några mindre som de hoppas växer till sig. En läkare rekommenderade ÄP på onsdag men den läkare som bestämmer sa torsdag. Sköterskan försökte lugna mig med att det är noga övervägt, men jag känner mig rätt knäckt, för om de 2 stora hinner försvinna och de mindre inte växer till sig så blir det ju inga ägg alls... Gråter

• Linn73

Dobbiedoo: Så glädjande att höra - vilken solskenshistoria! Kan inte du snälla fylla på listan så att vi alla får lite pepp (skriv gärna in ditt AMH-värde där också).

Poussin: Önskar att jag kunde ge dig en stor tröstande kram.. Hur kunde det där hända när allt såg så bra ut senast..? Jag förstår att du är knäckt och ledsen, men försök att inte ta ut något i förskott även om jag förstår att det är svårt. Kan du inte köra med ägglossningstest hemma så att du får veta? Blir ju outhärdligt att behöva vänta till på torsdag annars. Vad är argumentet till att ni inte får göra ÄP redan på onsdag? Läkaren borde ju ha någon tanke med att vänta till på torsdag. Massor av kramar till dig och jag håller tummarna! Hjärta

Jegs: Min var också försenad sist, men som sagt ring om du känner dig orolig.

Misa: Jag har bara kört långa metoden och maxdos de senaste gångerna eftersom ajg svarar så dåligt. Mitt råd är att du ska stå på dig! Är ju minimal risk att vi med lågt AMH blir överstimulerade.

Castor: Antar att du har börjat spraya nu? Hur mår du? Jag har sprayat sedan i onsdag och känner knappt något alls. Kanske lite tröttare än normalt och lätt huvudvärk, men annars mår jag hur bra som helst. Vi verkar köra exakt samma metod. Jag ska också spruta 450 ie Menopur. Och går dessutom på Huddinge :)

Mimi71: Förstår att du är tom och ledsen över att resultatet på VUL. Tänkte bara berätta att vi fick avbryta vårt första försök eftersom det aldrig blev mer än en blåsa - men då fick vi göra en insemination istället. Nu lyckades inte det, men jag tycker att du ska kolla upp det om fallet skulle bli desamma för er. Men låt oss hoppas att de små äggen hinner växa på sig lite till. Ibland kan det ju faktiskt hända rätt mycket på endast några dagar. Lycka till!

Ankaja och Malbert - stort stort grattis till er båda!

När jag startade den här tråden i höstas kände jag mig extremt ensam med mitt låga AMH-värde och de dåliga förutsättningarna. Inser nu när jag har varit borta ett tag hur många det är som är i samma situation och jag är så glad och tacksam att vi kan finna tröst och styrka av varandra! Hoppas hoppas att det fylls på med massor av solskenshistorier under året! Kram till er alla! {#emotions_dlg.flower}

• Poussin
    Linn73 skrev 2011-04-18 20:01:37 följande:
    Poussin: Önskar att jag kunde ge dig en stor tröstande kram.. Hur kunde det där hända när allt såg så bra ut senast..? Jag förstår att du är knäckt och ledsen, men försök att inte ta ut något i förskott även om jag förstår att det är svårt. Kan du inte köra med ägglossningstest hemma så att du får veta? Blir ju outhärdligt att behöva vänta till på torsdag annars. Vad är argumentet till att ni inte får göra ÄP redan på onsdag? Läkaren borde ju ha någon tanke med att vänta till på torsdag. Massor av kramar till dig och jag håller tummarna! Hjärta
    Ja du vännen, det är en bra fråga. ;) 2 har växt för snabbt och de andra för långsamt... Försöker tänka att läkarna på CvL vet vad de pratar om, men det lugnar mig inte alls. De ska ringa imorgon igen när de analyserat blodprovet, får se vad de har att säga. Sköterskan tog sig tid för att försöka lugna mig idag och förklara att de hoppas att några av de mindre ska hinna växa till sig, men eftersom de inte kan säga något säkert blev det bara tomma ord... Behåller en strimma av hopp, men mer är det inte. Tack för tummarna! Stora kramar! Hjärta
  • småsteg

Nu är det snart dags för ett första IVF-försök för vår del förhoppningsvis. Jag känner mig allmänt förvirrad. Jag ska börja spraya den 24/4. Sen ska jag injicera Gonal-F 300 så småningom. Jag kan väldigt lite om det här har jag märkt, har fullt sjå med att hänga med i inläggen ni andra gör. Det är så mycket förkortningar och grejer som jag ännu inte känner till. Vad är t.ex. lång och kort metod? Om jag tar en sak i taget, så lär det väl lösa sig efter hand tänker jag. Glad 

Lycka till ni andra med graviditeter, äggplock och annat aktuellt! Solig

Kram!

• Ankaja

DobbieDoo: Ett stort grattis!!! Glad

Poussin: Har du fått du något besked idag? Jag håller tummarna för att de mindre hinner växa till sig till ÄP.

Småsteg: Här kommer ett försök till förklaring: Den långa metoden innebär att du har en nedreglering först, till exempel med Supricur (nässpray) innan du börjar med sprutorna. Den korta metoden innebär att du börjar direkt med spurtorna, till exempel Menopour eller Gonal F. Jag tycker att det låter bra att ta en sak i taget, det är otroligt vad man snappar upp och lär sig vart efter man går igenom den här processen. Lycka till

Själv har jag gått och blivit småknäpp, jag har en sån avsmak för vatten just nu, tycker det smakar och luktar dy och blir illamående av bara tanken på vatten. Däremot älskar jag fisk.. och i vanliga fall tycker jag inte ens om fisk. Dessutom har jag lite humörsvängningar, ena stunden skrattar jag för att i nästa stund börja gråta över någon bagatell,  det är inte lätt för sambon att hänga med i svängarna nu Flört

• Mimi71

Poussin, Ankaja och Linn: Tack för snälla ord, ni ska veta att det värmer att få höra lite tips, stöd och empati från er som gått igenom det här.

VUL 2 igår visade på samma enstaka blåsa så IVF:n avbröts. Jag fick med mig en Otrivelle ägglossningsspruta hem som jag tog i går med uppmaning från läkaren att prova på egen hand inom två dygn. Så så fick det bli. 

Den 11 maj är det återbesök, jag fick inte i dagsläget något besked om St. Göran vill prova igen utan får se då. Om de nekar oss då går vi nog vidare till en annan klinik. Så som min man sa om notan på 20 000 kronor: "världens dyraste ägglossning".... På det ämnet undrar jag vad det är som kostar 20 000 kronor; ett läkarbesök med receptskrivning och två VUL....det är klart att det inte är välgörenhet men det är en väldigt hög timpenning....

Hur har det blivit för er andra som fått avbryta, fick ni flera försök efter det? Nu menar jag på privata kliniker eftersom det är det som är aktuellt för oss.

{#emotions_dlg.flower}

Poussin: Jag håller tummarna för dig och att det går vägen med ÄP!

• Poussin
    Ankaja & Mimi - Stort tack för tummarna - de är välbehövliga! {#emotions_dlg.flower}

Mimi - Tråkigt att inte fler blåsor växt till sig, hoppas hemmaförsöken ger resultat! Jag är ju inne på vårt 3e försök hos CvL trots ganska kassa resultat på tidigare försök, så jag tycker absolut ni ska gå vidare privat om ni vill. Kan varmt rekommendera CvL!

Småsteg - Spännande att du snart är igång! Det är bara att fråga om det är något du undrar över, vi finns här!

Jodå, det blir ÄP torsdag morgon och jag har precis satt Ovitrellen i magen, så nu hoppas vi på det bästa. Har mått riktigt bra idag, bestämde mig för att inte vara ledsen mer, kommer i alla fall att bli knäckt om det inte går bra på torsdag och så tror jag att småttingarna växer bättre av positiva tankar än negativa. Glad

Jag har ju börjat på yoga och gör även övningar hemma varje morgon, gör mig mycket lugnare, så det är ett tips om någon är sugen. Jag går hos Ellen Engvall här i Stockholm, så för er som bor här kan jag varmt rekommendera hennes kurser. www.ellenengvall.se

Kram!
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH