• TheLove

    Koka bort alkohol

    Nu börjar julen närma sig och jag är så extremt sugen på glögg.

    Är gravid och gillar inte saftglögg och undrar nu:

    Går det att koka bort all alkohol från glöggen och hur länge måste den koka?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Koka bort alkohol
  • 7 små apor
    tjej87 skrev 2010-10-31 11:38:44 följande:
    Man kan inte koka bort all alkohol!
    Enda sättet att få bort alla etanol-molekyler är att koka bort allt vatten också.
    Men efter lång kokning så kommer ju procenten vara välidgt låg iaf.
    Helt fel.
    Alkohol avdunstar vid en temperatur av 78 ºC.
    Det är enligt den principen människor bränner sprit hemma.
    Glöggen behöver således inte koka eller ens sjuda.
    Hur lång tid som krävs vet jag dock inte men det handlar inte om lång om det inte är hundratals litrar som skall kokas.
  • 7 små apor
    tjej87 skrev 2010-10-31 11:38:44 följande:
    Man kan inte koka bort all alkohol!
    Enda sättet att få bort alla etanol-molekyler är att koka bort allt vatten också.
    Men efter lång kokning så kommer ju procenten vara välidgt låg iaf.
    Tillägg:
    Vatten avdunstar som bekant (förhoppningsvis!) vid 100 ºC.
  • Ulf Harrys Farsa
    7 små apor skrev 2010-10-31 12:26:32 följande:
    Tillägg:
    Vatten avdunstar som bekant (förhoppningsvis!) vid 100 ºC.
    man skall således inte KOKA glöggen, då smakar den skit, endast värmas, vill man ha bort alkoholen, kör termometer, värm till 80 grader bara så dunstar alkoholen hyfsat snabbt
  • tjej87
    7 små apor skrev 2010-10-31 12:25:04 följande:
    Helt fel.
    Alkohol avdunstar vid en temperatur av 78 ºC.
    Det är enligt den principen människor bränner sprit hemma.
    Glöggen behöver således inte koka eller ens sjuda.
    Hur lång tid som krävs vet jag dock inte men det handlar inte om lång om det inte är hundratals litrar som skall kokas.
    Fast det gäller ju för ren etanol. En blandning mellan etanol och vatten med kanske 2% etanol så kommer bladningen koka och avdunsta vid typ 98 ºC kanske. Då är det ju väldigt svårt att få bort det sista av alkoholen utan att vattnet också kokar bort... När man har typ 0.1% alkohol kvar så kommer väl kokpunkten vara kanske 99.9 ºC vilket i princip ju innebär att allt vatten kommer ha kokat bort innan man kan vara säker på att all alkohol är borta... Därför krävs det välidgt lång tid och man kommer förlora den mesta vätskan. Dock behöver man ju inte koka så länge om man kan tänka sig att ha t.ex 2% etanol kvar.

    På labb är det möjligt att koka bort all etanol men då behöver man ju ha mer avancerad utrustning en en kastrull hemma för det kräver nogrann övervakning av temperaturen så den hela tiden ökas precis lagom mycket för att förånga etanolen men inte vattnet.
  • tjej87


    en bild som visar kokpunkten i förhållande till etanolkoncentrationen

  • 7 små apor
    tjej87 skrev 2010-10-31 12:40:53 följande:
    Fast det gäller ju för ren etanol. En blandning mellan etanol och vatten med kanske 2% etanol så kommer bladningen koka och avdunsta vid typ 98 ºC kanske. Då är det ju väldigt svårt att få bort det sista av alkoholen utan att vattnet också kokar bort... När man har typ 0.1% alkohol kvar så kommer väl kokpunkten vara kanske 99.9 ºC vilket i princip ju innebär att allt vatten kommer ha kokat bort innan man kan vara säker på att all alkohol är borta... Därför krävs det välidgt lång tid och man kommer förlora den mesta vätskan. Dock behöver man ju inte koka så länge om man kan tänka sig att ha t.ex 2% etanol kvar.

    På labb är det möjligt att koka bort all etanol men då behöver man ju ha mer avancerad utrustning en en kastrull hemma för det kräver nogrann övervakning av temperaturen så den hela tiden ökas precis lagom mycket för att förånga etanolen men inte vattnet.
    Fel igen.
    Kokpunkten för alkohol är fortfarande 78 och vatten 100. Det spelar ingen roll vad du blandar alkoholen med, bensin, mjölk, siprap eller whatever. Kokpunkten är 78.
    Om det inte vore så skulle människor inte kunna bränna hemma.

    Tror att detta ingick i 9:ans kemi om jag inte minns helt fel. Men är du osäker kan du säkert googla fram bra infosidor om detta.
  • tjej87
    7 små apor skrev 2010-10-31 12:44:09 följande:
    Fel igen.
    Kokpunkten för alkohol är fortfarande 78 och vatten 100. Det spelar ingen roll vad du blandar alkoholen med, bensin, mjölk, siprap eller whatever. Kokpunkten är 78.
    Om det inte vore så skulle människor inte kunna bränna hemma.

    Tror att detta ingick i 9:ans kemi om jag inte minns helt fel. Men är du osäker kan du säkert googla fram bra infosidor om detta.
    Fast nu är det så att jag läser en kemiutbildning på ett av Sveriges största universitet och vi lär oss då att blandningens kokpunkt varieras beroende på vilken sammansättning blandningen har. Etanolen och vattet kommer ju interagera och bilda vätebindningar vilket bidrar till den ökande kokpunkten jämfört med ren etanol.

    Jag har ingen kunskap om hur man bränner hemma så paralleller till det kan jag inte dra tyvärr.
  • ilja73
    7 små apor skrev 2010-10-31 12:44:09 följande:
    Fel igen.
    Kokpunkten för alkohol är fortfarande 78 och vatten 100. Det spelar ingen roll vad du blandar alkoholen med, bensin, mjölk, siprap eller whatever. Kokpunkten är 78.
    Om det inte vore så skulle människor inte kunna bränna hemma.

    Tror att detta ingick i 9:ans kemi om jag inte minns helt fel. Men är du osäker kan du säkert googla fram bra infosidor om detta.
    Jo men folk bränner inte 100%-ig sprit hemma. Det är jättesvår att separera etanolen och vattnet helt, det är därför "läkarsprit" är 96% och inte 100%.
  • tjej87
    ilja73 skrev 2010-10-31 12:51:14 följande:
    Jo men folk bränner inte 100%-ig sprit hemma. Det är jättesvår att separera etanolen och vattnet helt, det är därför "läkarsprit" är 96% och inte 100%.
    Exakt, detta pga azeotropen som bildas vid 96% etanol... Den kan ses i bilden som jag la in tidigare.
  • Sorbus
    7 små apor skrev 2010-10-31 12:44:09 följande:
    Fel igen.
    Kokpunkten för alkohol är fortfarande 78 och vatten 100. Det spelar ingen roll vad du blandar alkoholen med, bensin, mjölk, siprap eller whatever. Kokpunkten är 78.
    Om det inte vore så skulle människor inte kunna bränna hemma.

    Tror att detta ingick i 9:ans kemi om jag inte minns helt fel. Men är du osäker kan du säkert googla fram bra infosidor om detta.
    Innan man uttalar sig med okunnighetens tvärsäkra stämma kan det vara lämpligt att googla fakta, ja.

    Eftersom hembränning är ett ämne av intresse så ger denna sida en bra förklaring till varför det inte är riktigt så enkelt.
    medlem.spray.se/svalbardifast/drinkar/destillering.html
Svar på tråden Koka bort alkohol