Tant Green skrev 2010-10-01 22:05:26 följande:
Jag är en sån som började hos dagmamma när jag var 6 månader (och på dagis ett år senare). Har också undrat varför det pratas om att det är sämre nu, fast vi har fått längre föräldraledighet.
Jag gjorde en liten helt ovetenskaplig undersökning i min omgivning och kom fram till att de som gillade att vara föräldralediga hade bebisar som var lugna, tysta och sov flera timmar i streck på dagarna så deras mammor kunde läsa böcker, ta långa promenader och sitta och fika. Man undrar ju då om det de egentligen gillade var att vara lediga från jobbet eller att umgås med sina sovande barn? Jag förstår ju att det är skillnad om man är hemma länge, men de flesta är ju hemma 6-18 månader så jag antar att det är det den här tråden handlar om.
Jag tror du har en stor poäng där
Det som slet mest var just sömnbristen tycker jag, jag tyckte det var jättemysigt när jag hade fått sova någorlunda (säg 6 timmar med 3 uppvak på den tiden), för då orkade man vara social, gå till t.e.x öppna förskolan etc. och kände att man verkligen kunde vara närvarande med sin bebis på dagarna. När man hade sovit ännu sämre än så däremot....då var man ju TVUNGEN att sova på dagen, och blev fast hemma, ensam med bebisen, och fick anstränga sig till 110% för att orka tillgodose sitt barns behov. Jämfört med det är det rena semestern att jobba.
Nu i sommar har jag varit hemma i 8 veckor på heltid med en tvååring som sover på nätterna, och det har varit fantastiskt underbart mysigt....men man kan ju inte beställa bebisar med bra nattsömn tyvärr.