Hur kände du för att vara hemma med ditt barn??
För mig är det självklart att bara njuta av stunden och har inte en tanke på framtiden.. det är NU som gäller och jag älskar att få vara med min buse :)
För mig är det självklart att bara njuta av stunden och har inte en tanke på framtiden.. det är NU som gäller och jag älskar att få vara med min buse :)
Jag vet inte vilka som inkluderas i begreppet "självutnämnda madonnor" och liknande, men jag förmodar att jag i era ögon kvalar in där på grund av mitt inlägg högre upp i tråden. Jag bidrar mer än gärna till att plocka ner mig själv från den "tronen" så behöver ni inte lägga energi på det.
På det stora hela älskade jag att vara föräldraledig med mina barn, och var det dessutom ganska länge. Väntade längre med dagisstart än genomsnittet också. Men det innebär inte att jag ser mig själv som en "madonna". Varken självutnämnd eller utnämnd av andra. Det faktum att jag älskade att vara hemma med barnen innebär inte att jag tyckte att det var jätteskoj i varje enskilt ögonblick. Tvärtom har jag som person ganska lätt att bli sur och irriterad. Särskilt präktig och helylle är jag inte heller-mina barn har ätit väldigt många barnmatsburkar under sin bebistid och säkert får de titta mer på teve än vad barnläkarna egentligen rekommenderar. Och så vidare.
MEN jag har alltid sett det som att de "problem" som uppstår är mitt ansvar (och förstås även den andre förälderns). Jag har aldrig definierat barnen eller föräldraledigheten som problemet. Om jag känt mig uttråkad har JAG tagit ansvar för att hitta på roligare aktiviteter, ändra på rutiner etc.
JAG har valt att föda mina barn, JAG har valt att ta på mig det livslånga ansvar som det innebär. Barnen har inte haft något att säga till om. Väljer jag att skaffa barn så åligger det mig att ändra situationen till det bättre om det är något som inte funkar. Istället för att spy ur mig "ööööhh, vad tråkigt" . Och små barn behöver er kvantitetstid, det räcker inte med bara kvalitetstid. Om min egen mamma eller pappa pratat om samvaron med mig på det sätt som vissa av er (INTE ALLA) gör hade jag blivit genuint ledsen. T o m nu i vuxen ålder. Och tro inte att ni kan dölja den där inställningen för era barn. Även om ni aldrig skulle säga det så de hör så förmedlar ni budskapet ändå. Det finns som sagt 99 språk utöver det verbala.
Själva föräldraledigheten då jag var hemma på heltid var väldigt kämpig och inte så kul. Men det berodde mycket på att min son hade kolik och jag tog hand om honom mest för min sambo jobbade heltid. Jag var helt knäckt tyvärr av sömnbrist under större delen av föräldraledigheten. Däremot började jag jobba 75 % när min son var sju månader och DÅ var det kul att vara hemma när jag var hemma. Fick sova bättre på nätterna i och med att pappan tog över mer. Tyckte också det var ensamt och tråkigt att vara hemma på dagarna. Även om jag hade en föräldragrupp och kompisar blir det mycket prat bara om barn och blöjor och det gör mig lite tokig. Jag är ingen "hemmafrutyp" faktiskt....
Rätt länk ska vara:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6870911.ab
Jag älskar mitt barn. Jag älskar att spendera tid med mitt barn. Jag har stort utbyte av mitt barn. Jag tycker att det är fantastiskt att vara behövd, älskad och uppskattad av mitt barn. Jag mådde fruktansvärt dåligt av att vara hemma på heltid.
"Immunsystemets funktion hos vuxna apor (och lägre djur) beror av hur de hanterats som ungar. De som utsatts för modersdeprivation (deprivation = sämre lottade) har låga immunglobuliner men höga nivåer av stresshormonet cortisol, och omvänt har de som behandlats med ömhet och omvårdnad god hälsa och robusta immunsystem. Intressant nog går denna effekt över i den tredje generationen: de honor som behandlats ömt i späd ålder blir själva – till skillnad från de missgynnade – goda mödrar till sina späda ungar (”the grandmother effect”)."