Hur kände du för att vara hemma med ditt barn??
För mig är det självklart att bara njuta av stunden och har inte en tanke på framtiden.. det är NU som gäller och jag älskar att få vara med min buse :)
För mig är det självklart att bara njuta av stunden och har inte en tanke på framtiden.. det är NU som gäller och jag älskar att få vara med min buse :)
Ser inget som helst paradoxalt med att man kan älska sitt barn otroligt mycket och vårda det kärleksfullt och ändå tycka det är jobbigt att vara hemma på heltid. Jag trivdes inte alls särskilt bra med att vara föräldraledig på heltid-bästa tiden i mitt liv var snarare när sambon var föräldraledig och jag gick tillbaka till att jobba 60-80% (med stor möjlighet att jobba hemifrån). Skulle inte vilja jobba heltid för att jag skulla sakna mitt barn för mycket, men vill inte vara hemma på heltid för jag blir så uttråkad och känner mig isolerad från resten av samhället. Det beror inte på att jag tycker mitt barn är tråkigt-det är allt annat runtomkring jag inte trivs med. Det långsamma tempot, ensamheten, bundenheten, avsaknad av intellektuell stimulans och framför allt: hushållsarbete är det tråkigaste som finns (med undantag för matlagning)!!!
Tycker för övrigt att det är tusen gånger roligare att vara förälder till en två och halvt åring än till en bebis. Såg en FL-omröstning om vad som var den "värsta" barnåldern-jag tyckte det var intressant att många som tyckte bebistiden var härlig tyckte 2.5 årsåldern var jättejobbig. Jag tycker tvärtom-underbart med en påhittig busig unge som vill själv, och blir arg när det inte går än en bebis som inte hunnits utveckla så mycket än, utan mest äter, sover och skiter. Tror det har mycket med personlighet (både hos barn och föräldrar) att göra om man föredrar bebisperioden framför "trots"barn-perioden.
Hemmaföräldern: De där apresultaten ska tas med en rejäl nypa salt....jag har världens friskaste unge, betyder det att jag är en fantastisk mamma, medan min stackars kompis som har ett barn där den ena sjukdomen avlöser den andra har tagit dåligt hand om sitt barn???
Tja, vad tycker jag? Så där skulle jag väl svara på frågan. Trevligt stundtals men att vara hemma hela livet är inget som passar mig.
Det är ett privilegium men galet trist att leka i sandlådan varje dag. Nu när vår lille son anpassat sig bra efter adoptionen så är vi mer rörliga och åker till sjukgymnastik på badet, promenader på Skansen etc och det är definitivt roligare med variation. Men jag saknar jobbet och att tala med vuxna på dagarna. Det betyder däremot inte att jag skulle vilja byta bort en sekund av föräldraledigheten jag haft. Kommer säkert sakna det när jag börjar jobba. Om inte annat kommer jag sakna min son hela tiden
Att vara hemma på heltid har aldrig varit min grej. Jag har som längst varit hemma en månad på heltid och det var på gränsen.
Däremot älskar jag att ha mycket tid med min familj och göra saker tillsammans med mina barn, framförallt mitt äldsta. Men att ha som enda sysselsättning att gå hemma funkar inte för mig.
Jag röstade på Övrigt efter som när jag var mammaledig var jag på Hospitalet i nästan 3veckor som jag var sjukskriven sen kom jag hem och börja jobba nån timme om dagen direkt efteråt, annars hade jag blivit toookig!!!