1977a skrev 2010-09-29 12:02:32 följande:
Jag vet inte vilka som inkluderas i begreppet "självutnämnda madonnor" och liknande, men jag förmodar att jag i era ögon kvalar in där på grund av mitt inlägg högre upp i tråden. Jag bidrar mer än gärna till att plocka ner mig själv från den "tronen" så behöver ni inte lägga energi på det.
På det stora hela älskade jag att vara föräldraledig med mina barn, och var det dessutom ganska länge. Väntade längre med dagisstart än genomsnittet också. Men det innebär inte att jag ser mig själv som en "madonna". Varken självutnämnd eller utnämnd av andra. Det faktum att jag älskade att vara hemma med barnen innebär inte att jag tyckte att det var jätteskoj i varje enskilt ögonblick. Tvärtom har jag som person ganska lätt att bli sur och irriterad. Särskilt präktig och helylle är jag inte heller-mina barn har ätit väldigt många barnmatsburkar under sin bebistid och säkert får de titta mer på teve än vad barnläkarna egentligen rekommenderar. Och så vidare.
MEN jag har alltid sett det som att de "problem" som uppstår är mitt ansvar (och förstås även den andre förälderns). Jag har aldrig definierat barnen eller föräldraledigheten som problemet. Om jag känt mig uttråkad har JAG tagit ansvar för att hitta på roligare aktiviteter, ändra på rutiner etc.
JAG har valt att föda mina barn, JAG har valt att ta på mig det livslånga ansvar som det innebär. Barnen har inte haft något att säga till om. Väljer jag att skaffa barn så åligger det mig att ändra situationen till det bättre om det är något som inte funkar. Istället för att spy ur mig "ööööhh, vad tråkigt" . Och små barn behöver er kvantitetstid, det räcker inte med bara kvalitetstid. Om min egen mamma eller pappa pratat om samvaron med mig på det sätt som vissa av er (INTE ALLA) gör hade jag blivit genuint ledsen. T o m nu i vuxen ålder. Och tro inte att ni kan dölja den där inställningen för era barn. Även om ni aldrig skulle säga det så de hör så förmedlar ni budskapet ändå. Det finns som sagt 99 språk utöver det verbala.
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga?
Ja, men självklart är det jag som vuxen som väljer att skaffa barn. Jag skaffar dem dock inte för det första årets skull, och definitivt inte för att vara hemmamamma. Det går inte att ändra på rutiner när det är själva föräldraledigheten man vantrivs med. Det är ungefär som att säga att om man vantrivs på jobbet så kanske man ska äta lunch på ett annat ställe för att göra det lite roligare?
Nej, jag tycker inte att det är kul att vara föräldraledig. Jag tycker att det fungerar, jag gör saker med mina barn och vi har det mysigt under dagarna - men det är inte en tillvaro som jag trivs med.
Så då har jag två val: antingen inte vara föräldraledig alls (vilket skulle vara helt fel för vår familj), eller vara föräldraledig och göra det bästa av situationen. Men även om jag gör det bästa av situationen betyder det inte att jag trivs med den.
Det är inte så att jag inte trivs med att umgås med mina barn. Jag trivs bara inte med föräldraledigheten och om mina barn märker av det på mig så må så vara. Det är inget större problem faktiskt, de får kärlek, närhet, omtanke och uppmärksamhet till fullo. Att jag sen gärna vill komma ut till studier eller arbete snabbare än genomsnittsmamman skadar dem inte, snarare tvärtom. Mina barn kommer växa upp och vara mycket väl medvetna om att det finns mer hos mig än bara min mammaroll.
Det är inte samvaron med mina barn jag inte tycker om. Det är föräldraledigheten. Det är två skilda saker, och det finns en tydlig brist på kunskap om man inte klarar av att se det.