Hur kände du för att vara hemma med ditt barn??
För mig är det självklart att bara njuta av stunden och har inte en tanke på framtiden.. det är NU som gäller och jag älskar att få vara med min buse :)
För mig är det självklart att bara njuta av stunden och har inte en tanke på framtiden.. det är NU som gäller och jag älskar att få vara med min buse :)
Jag var tvungen att fundera ett tag över varför jag reagerar så starkt mot vissa av kommentarerna i den här tråden. Efter ett tag kom jag fram till svaret:
Det är inte det att man måste tycka att bebistiden är en dans på rosor, man måste inte ens tycka att det är särskilt kul. Jag anser definitivt inte att man är en dålig förälder om man känner sig uttråkad då och då.
Det är formuleringarna jag reagerar på: T ex "Boring so in i helvete" Eller "... urtrist att vara lektant... Och inte ha någon att prata något vettigt och intressant med på hela dagen".
Bebisar älskar ALLTID sina föräldrar, undantagslöst. DE vill inget hellre än att vara med er, vara nära er. Ni är deras allt. De älskar er reservationslöst,gränslöst, villkorslöst. Till skillnad från när barnet blir äldre och knyter an till fler människor i sin omgivning finns bara NI. När ni då uttrycker er så nonchalant och kallt om er relation till bebisen får jag en klump i halsen. Tänk om ni kunde fokusera på er betydelse för bebisen i stället för bebisens betydelse för er?
Att man inte skulle kunna kommunicera med bebisen är dessutom direkt felaktigt. Spädbarn är betydligt mer kompetenta än man tror. Det faktum att de inte behärskar det verbala språket ännu innebär inte att de inte kan kommunicera. Man brukar säga att människan kan 100 språk men tappar 99 innan hon har blivit vuxen. Bebisar kommunicerar hela sin vakna tid-för egen del hör de "samtal" jag fört med mina bebisar till de mest intressanta jag någonsin upplevt. Men får de ingen respons från de människor som är deras allt-föräldrarna-avtar deras försök till kommunikation.
Jag röstade på övrigt. Tycker att det är både fantastiskt och tråkigt (som livet i övrigt helt enkelt). Men tror att jag kanske har gjort lite annorlunda än de flesta andra.
Jag är frilansare och om jag inte underhåller mitt jobb så har jag inget att komma tillbaka till efter föräldraledigheten. Så efter en månad började jag jobba utanför hemmet en kväll i veckan. Och sen dess har jag också jobbat hemma när lillkillen sover på dagarna samt haft med honom på både workshops och möten. På ett sätt är detta såklart stressande, att försöka göra två saker samtidigt liksom. Samtidigt tror jag att jag skulle blivit tokig om jag inte haft nåt annat än bebisen att pyssla med.
Att jag jobbar gör också att jag kan dryga ut föräldrapenningen och vara hemma minst två år (kanske fler om nästa barn kommer i rimlig tid), vilket jag tycker är toppen. Och eftersom jag tycker det så innebär det väl att det mest är fantastiskt att vara föräldra"ledig" :)
Var hemma de första åtta månaderna, sedan kände jag att jag behövde komma hemifrån lagom till att jag skulle börja jobba. Jobbade två månader för att sedan gå hemma igen och inför återgången kände jag ärligt talat ångest. Jag undrade hur fan jag skulle klara av det utan att bli galen. Den sista månaden innan jag började jobba var inte jätteroligt med två galningar som hade det svårt med insomnandet och som blev helt hysteriska så fort jag lämnade rummet. Efter en dag hemma märkte jag att de var helt annorlunda mot hur de hade varit när jag lämnade dom och jag kände att jag kunde vara hemma med dom hur länge som helst. Nu blev jag tyvärr "tvungen" att jobba, men det var ju skönt att jag ändrade uppfattning i alla fall.
Med min första tjej var det som att leva i en lite lyckobubbla även om det var jobbigt mellan varven, när lillasyster kom så var förtfarande totallycka men den här gången med mer dåligt samvete över att storasyster inte fick lika mycket tid som förut och överatt lillasyster inte fick samma 100% uppmärksamhet som storasyster fick som bebis vanlig småbarns mamma ångest med andra ord! Men båda gångerna tyckte jag det var jättehärligt att vara hemma och längtade inte tillbaka till mitt jobb, men jag hade andra småbarns mammor runt mig som jag träffade rätt offta annars hade det kanske kännts annorlunda..
Jag tyckte att det var hemskt tråkigt och fasar inför nästa föräldraledighet.
Älskar mina barn precis lika mycket som alla självutnämnda madonnor som tror att de är bättre föräldrar för att de inte tycker att det är tråkigt att vara hemma.
Jag vet inte vilka som inkluderas i begreppet "självutnämnda madonnor" och liknande, men jag förmodar att jag i era ögon kvalar in där på grund av mitt inlägg högre upp i tråden. Jag bidrar mer än gärna till att plocka ner mig själv från den "tronen" så behöver ni inte lägga energi på det.
På det stora hela älskade jag att vara föräldraledig med mina barn, och var det dessutom ganska länge. Väntade längre med dagisstart än genomsnittet också. Men det innebär inte att jag ser mig själv som en "madonna". Varken självutnämnd eller utnämnd av andra. Det faktum att jag älskade att vara hemma med barnen innebär inte att jag tyckte att det var jätteskoj i varje enskilt ögonblick. Tvärtom har jag som person ganska lätt att bli sur och irriterad. Särskilt präktig och helylle är jag inte heller-mina barn har ätit väldigt många barnmatsburkar under sin bebistid och säkert får de titta mer på teve än vad barnläkarna egentligen rekommenderar. Och så vidare.
MEN jag har alltid sett det som att de "problem" som uppstår är mitt ansvar (och förstås även den andre förälderns). Jag har aldrig definierat barnen eller föräldraledigheten som problemet. Om jag känt mig uttråkad har JAG tagit ansvar för att hitta på roligare aktiviteter, ändra på rutiner etc.
JAG har valt att föda mina barn, JAG har valt att ta på mig det livslånga ansvar som det innebär. Barnen har inte haft något att säga till om. Väljer jag att skaffa barn så åligger det mig att ändra situationen till det bättre om det är något som inte funkar. Istället för att spy ur mig "ööööhh, vad tråkigt" . Och små barn behöver er kvantitetstid, det räcker inte med bara kvalitetstid. Om min egen mamma eller pappa pratat om samvaron med mig på det sätt som vissa av er (INTE ALLA) gör hade jag blivit genuint ledsen. T o m nu i vuxen ålder. Och tro inte att ni kan dölja den där inställningen för era barn. Även om ni aldrig skulle säga det så de hör så förmedlar ni budskapet ändå. Det finns som sagt 99 språk utöver det verbala.