• Januarimamma2011

Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!

Hej alla med eller utan DS-barn.

Har sent i graviditeten, efter tiden för abort (v 22)  fått veta att barnet jag väntar har downs syndrom. 

Jag är bara  23 år! Inte i riskzonen och så händer det här!

Barnet har downs syndrom - min värsta mardröm!  Vet inte hur jag ska ta hand om detta barn och jag måste föda det också. Är helt förstörd, apatisk, bara sover och drömmer mardrömmar och är helt hysterisk. Förhållandet med sambon blir allt sämre och jag tror att det snart tar slut. Ingen av oss har det som krävs för att ta hand om ett ds-barn känns det som. Detta är första barnet - det barn som skulle ge livet stor mening.

Mina föräldrar är övertygade om att jag kommer älska barnet när det kommer men jag känner att jag bara vill ta livet av mig så snart barnet är fött. Dö bort från ansvaret och låta någon annan ta hand om barnet. Har varit på psyk och gråtit, men ingenting hjälper.

Barnet sparkar superhårt och jag hatar, hatar, hatar känslan av sparkarna!

Jag kommer få bristningar och kanske bli ensamstående med ett ds-barn! Kommer någon man vilja ha en tjej med bristningar på magen och ds-barn??? Hur kommer jag klara av att våga bli gravid igen (OBS kub gav bra siffror)???

Ni som har ds-barn - hur är ert liv med dem? Hur hanterade ni beskedet? Har ni fått fler barn efter det och hur har det fungerat? Älskar ni era barn eller tar ni bara hand om dem av plikt?

Hur gjorde ni för att hålla ihop förhållandet med pappan? Min sambo försvinner in i sina datospel och är kall och stel som fisk. Vill inte pussas, kramas eller ta i mig alls. Känns som det här är mitt fel att barnet fått ds...

Hälsningar, förtvivlad blivande mamma som just nu inte vill ha barnet

• Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!
  • Anonym (allvarligt)
    Anonym (mammatill3) skrev 2010-12-21 00:12:51 följande:
    Barn med ds är de sötaste som finns!!!
    Har jobbat med barn som har ds och de finns inga goare barn än dom..
    Förstår att ni mår dåligt direkt efter ett sånt besked men de kommer nog att lägga sig..
    Dom barnen har ett hjärta av guld och tycker du ska se de som är bra och de är ditt kött och blod i barnet...
    Har lika mycket värde som ett friskt barn... VAR STOLT ÖVER DE IST TS...
    Måste du spä på och överdriva !? Sötaste som finns jaja vi säger så.
  • Anonym (DS mamma)
    Anonym (allvarligt) skrev 2011-01-10 09:38:27 följande:
    Måste du spä på och överdriva !? Sötaste som finns jaja vi säger så.
    Du får tycka vad du tycker och denna person som skrev måste ju få tycka som hon/han tycker.
    Bara för de så behöver du inte vara spydig i dina inlägg.
  • geelii

Jag antar att allas föräldrars önskan är att få ett friskt barn.
    Och jag kan till en viss del förstå din sorg, men det jag öskar och ber dig är!
    -Vad är det som hindrar dig till att trotts allt inte "Vill" ha ditt barn?
    - Varför är ett barn med DS oönskat?
    - Vad är det du är rädd för? Tror du inte att det kan ha samma förutsättningar som andra?

Det är du som sätter dina gränser för ditt barn, vad vill du att den som klara av? Tror du inte den kan de?
     jAG ÄR ÖVERTYGAD om att du kommer att bli en jättte bra mamma. Läs på om DS. Jag har jobbat med barn med DS i 6 år jag har fått möjligheten att följa två barn med DS och de är jämt de roligaste jag har varit med om. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du kommer på andra tankar!! Låt inte detta stoppa dig, du blir en bra föräldrer, du klarar dettA!!!¨
     kram 

• Anonym (mamma till många)
    geelii skrev 2011-01-13 22:17:26 följande:
    Jag antar att allas föräldrars önskan är att få ett friskt barn.
    Och jag kan till en viss del förstå din sorg, men det jag öskar och ber dig är!
    -Vad är det som hindrar dig till att trotts allt inte "Vill" ha ditt barn?
    - Varför är ett barn med DS oönskat?
    - Vad är det du är rädd för? Tror du inte att det kan ha samma förutsättningar som andra?

Det är du som sätter dina gränser för ditt barn, vad vill du att den som klara av? Tror du inte den kan de?
     jAG ÄR ÖVERTYGAD om att du kommer att bli en jättte bra mamma. Läs på om DS. Jag har jobbat med barn med DS i 6 år jag har fått möjligheten att följa två barn med DS och de är jämt de roligaste jag har varit med om. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du kommer på andra tankar!! Låt inte detta stoppa dig, du blir en bra föräldrer, du klarar dettA!!!¨
     kram 
    Den här tråden är alltså rätt gammal och TS har sen länge kommit till ro med att hennes barn har DS. Han väntas födas nu i dagarna och hon älskar sin lille pojke och längtar efter att han ska komma...
    En bra ide när trådstarten är så pass gammal är att läsa lite mer än bara TS....
  • Terppa

Jag har inte ett ds-barn men en son som nästan dog vid förlossningen etc och läkarna sa då att han mkt troligt skulle vara svårt hjärnskadad OM han överlevde. Nu är han 2.5 år och fullt frisk"
    MEN är jag den enda som tycker att det skrämmande med ds-barn egentligen är de andra sakerna som kommer med det syndromet? Alltså hjärtfel etc. Själva utvecklingstörningen skulle jag kunna hantera men det skulle vara så skrämmande att barnet kanske pga övriga missbildningar inte överlever!?

• anne h
    Terppa skrev 2011-01-14 16:09:54 följande:
    Jag har inte ett ds-barn men en son som nästan dog vid förlossningen etc och läkarna sa då att han mkt troligt skulle vara svårt hjärnskadad OM han överlevde. Nu är han 2.5 år och fullt frisk"
    MEN är jag den enda som tycker att det skrämmande med ds-barn egentligen är de andra sakerna som kommer med det syndromet? Alltså hjärtfel etc. Själva utvecklingstörningen skulle jag kunna hantera men det skulle vara så skrämmande att barnet kanske pga övriga missbildningar inte överlever!?
    Skrämmer mig inte ett dugg.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Terppa

Så tanken att ditt barn kanske dör pga sina medfödda fysiska problem som tex hjärtfel skrämmer inte dig? Jag var rädd som fan när min son höll på att dö ifrån mig bara timmar efter födseln!!

Att barnet blir utvecklingsstörd eller autistisk mm känns som nåt jag skulle kunna hantera men att behöva vara rädd för att h*n ska dö pga hjärtfel (fortf bara exempelvis) eller av operationen, operationskomplikationer, narkosen etc. DET skrämmer mig MYCKET mer än ds, aspberger etc i sig!

• liag
    Terppa skrev 2011-01-14 22:38:58 följande:
    Så tanken att ditt barn kanske dör pga sina medfödda fysiska problem som tex hjärtfel skrämmer inte dig? Jag var rädd som fan när min son höll på att dö ifrån mig bara timmar efter födseln!!

Att barnet blir utvecklingsstörd eller autistisk mm känns som nåt jag skulle kunna hantera men att behöva vara rädd för att h*n ska dö pga hjärtfel (fortf bara exempelvis) eller av operationen, operationskomplikationer, narkosen etc. DET skrämmer mig MYCKET mer än ds, aspberger etc i sig!

Ca 50 % av födda barn med DS har hjärtfel.
    Jag tror att det är ca 90% av dessa som blir hjärtfriska efter OP plus att alla görs ingen OP på för hjärtfelet läker av sig själv.
    Självklart vill jag inte att mitt barn ska vara sjuk men risken att dö av hjärtfel som barn med DS kan ha är jag inte och detta för att idag är läkarna väldigt duktiga på att "laga" dessa barn. 
    Men roligt är det absolut inte.

• liag
    liag skrev 2011-01-14 23:03:19 följande:

Ca 50 % av födda barn med DS har hjärtfel.
    Jag tror att det är ca 90% av dessa som blir hjärtfriska efter OP plus att alla görs ingen OP på för hjärtfelet läker av sig själv.
    Självklart vill jag inte att mitt barn ska vara sjuk men risken att dö av hjärtfel som barn med DS kan ha är jag inte och detta för att idag är läkarna väldigt duktiga på att "laga" dessa barn. 
    Men roligt är det absolut inte.

"plus att några görs det ingen op" ska det stå
Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!