• Januarimamma2011

Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!

Hej alla med eller utan DS-barn.

Har sent i graviditeten, efter tiden för abort (v 22)  fått veta att barnet jag väntar har downs syndrom. 

Jag är bara  23 år! Inte i riskzonen och så händer det här!

Barnet har downs syndrom - min värsta mardröm!  Vet inte hur jag ska ta hand om detta barn och jag måste föda det också. Är helt förstörd, apatisk, bara sover och drömmer mardrömmar och är helt hysterisk. Förhållandet med sambon blir allt sämre och jag tror att det snart tar slut. Ingen av oss har det som krävs för att ta hand om ett ds-barn känns det som. Detta är första barnet - det barn som skulle ge livet stor mening.

Mina föräldrar är övertygade om att jag kommer älska barnet när det kommer men jag känner att jag bara vill ta livet av mig så snart barnet är fött. Dö bort från ansvaret och låta någon annan ta hand om barnet. Har varit på psyk och gråtit, men ingenting hjälper.

Barnet sparkar superhårt och jag hatar, hatar, hatar känslan av sparkarna!

Jag kommer få bristningar och kanske bli ensamstående med ett ds-barn! Kommer någon man vilja ha en tjej med bristningar på magen och ds-barn??? Hur kommer jag klara av att våga bli gravid igen (OBS kub gav bra siffror)???

Ni som har ds-barn - hur är ert liv med dem? Hur hanterade ni beskedet? Har ni fått fler barn efter det och hur har det fungerat? Älskar ni era barn eller tar ni bara hand om dem av plikt?

Hur gjorde ni för att hålla ihop förhållandet med pappan? Min sambo försvinner in i sina datospel och är kall och stel som fisk. Vill inte pussas, kramas eller ta i mig alls. Känns som det här är mitt fel att barnet fått ds...

Hälsningar, förtvivlad blivande mamma som just nu inte vill ha barnet

• Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!
  • LindaMagnusson

Downs syndrom barn är underbara! Garanterar att du kommer älska detta barn vid första ögonkastet och där efter hela livet:)

• Reglementet
    LindaMagnusson skrev 2010-10-14 12:21:58 följande:
    Downs syndrom barn är underbara! Garanterar att du kommer älska detta barn vid första ögonkastet och där efter hela livet:)
    Eh, bara dessa barn eller?
    *Kommersiellt budskap*
  • Anonym (kristallen)
    Reglementet skrev 2010-10-14 13:29:48 följande:
    Eh, bara dessa barn eller?
    åååå, det fattar du väl att hon syftar på det som TS skrev i rubriken, det handlar ju inte om att man inte älskar barn som INTE ar DS.... tänk att det alltid i dessa trådar ska bli ngn slags diskussion, varför LETA upp kommentarer till allt..?
  • Reglementet
    Anonym (kristallen) skrev 2010-10-14 13:38:13 följande:
    åååå, det fattar du väl att hon syftar på det som TS skrev i rubriken, det handlar ju inte om att man inte älskar barn som INTE ar DS.... tänk att det alltid i dessa trådar ska bli ngn slags diskussion, varför LETA upp kommentarer till allt..?
    Nu var det snarare första meningen jag tänkte på. Den är totalt orelevant. Bara för att någon har ds betyder inte det att de är underbara. Inte att de är hemska heller.

De är människor, med känslor. Inga förbannade gosedjur.
    *Kommersiellt budskap*
  • Anonym (Underbar)
    Reglementet skrev 2010-10-14 13:43:39 följande:
    Nu var det snarare första meningen jag tänkte på. Den är totalt orelevant. Bara för att någon har ds betyder inte det att de är underbara. Inte att de är hemska heller.

De är människor, med känslor. Inga förbannade gosedjur.
    Snacka om att leta saker att irritera sig på :P så om jag säger att min morsa är underbar, jämställer jag henne med ett gosedjur? Eller att min flickvän är underbar? Eller att mina barn är underbara? Får man inte tycka att ngn är underbar utan att det betyder att man ser ned på den? Isåfall tycker jag synd om dem du dkulle kunna kalla underbara.
  • Reglementet
    Anonym (Underbar) skrev 2010-10-14 14:11:39 följande:
    Snacka om att leta saker att irritera sig på :P så om jag säger att min morsa är underbar, jämställer jag henne med ett gosedjur? Eller att min flickvän är underbar? Eller att mina barn är underbara? Får man inte tycka att ngn är underbar utan att det betyder att man ser ned på den? Isåfall tycker jag synd om dem du dkulle kunna kalla underbara.
    Det är en jäkla skillnad att säga att en specifik människa är underbar, och att påstå att alla i en viss grupp är underbara. Att påstå att alla med downs är underbara betyder att man säger att alla med downs är likadana.
    *Kommersiellt budskap*
  • Anonym (?)

Meh! Varför ska folk alltid vrida och vända på saker och misstolka med flit.

Människan som skrev att downsbarn är underbara menade antagligen, rätta mig om jag har fel, att downsbarn är lika underbara som alla andra barn.

• Hanna7401

Linda menade förstås inte att klumpa ihop alla till en grupp. Släpp det!!

Jag hoppas att du, trådstartaren, kan se fram emot att träffa din bebis. Jag har ingen aning om hur jag skulle reagera, antagligen bli chockad och rädd först.
    Men din bebis är just din och dessutom säkert världens finaste oavsett diagnos.
    Lycka till!!!

• solitär

Anonym (Underbar) SORRY! Det var inte dig jag ville citera måste ha gjort nåt fel.

Det var Reglementets kommentarer jag åsyftade.

• ÄnglaFilip06 och MiniBrowni11

Hej jag är väldigt glad över det barnet jag fick han föddes med ett annat kromosom avikelse, med 22q11 heter det lite släkt med DS, jag var sååå överlycklig att jag överhuvud tagit kunde få barn jag var 25år när. Han föddes. min älskade hjärteprins. Ingen i hela värden kan inte erätta min älskade son. Han blev 3år o 8mån.. dog tyvärr i hjärt o lung fel. men han är alltid min hjärteprins. det krävde mycket som föräldrar.. men han ger såååå mycket tillbaks. går å läsa mer om honom på min sida. Filip ska få ett halvsyskon i maj-11 han skulle bli så glad och bli storebror.
    Finns så mycket stöd o hjälp från Barn hablitering... 

Stort lycka till med allt.

Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!